وزارت خارجه چین مطرح كرد: واكنش پكن به فروش تسلیحات توسط آمریكا به تایوان

سخنگوی وزارت خارجه چین در واكنش به فروش تسلیحات توسط آمریكا به تایوان اعلام نمود: این اقدام نقض اصل چین واحد بوده و به شدت به روابط پكن و واشنگتن لطمه می زند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، وبگاه وزارت خارجه چین امروز سه شنبه اعلام نمود که «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه این کشور در واکنش به تأئید فروش سلاح های نظامی به تایوان از طرف وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: فروش تسلیحات به تایوان نقض اصل چین واحد بوده، به شدت به روابط چین و آمریکا و نیز به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان لطمه می رساند.
سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص افزود: پکن اقدامات متناسب و ضروری برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی و منافع امنیتی خودرا اتخاذ خواهدنمود.
این در حالیست که درست یک روز بعد از آنکه چین از احتمال تحریم شرکت های آمریکاییِ صادرکننده تسلیحات به تایوان خبر داد، پنتاگون روز گذشته دوشنبه اعلام نمود که وزارت خارجه آمریکا با فروش ۱۰۰ سامانه پدافند ساحلی «هارپون» ساخت شرکت بوئینگ به تایوان موافقت کرده است.
بنا به اعلام پنتاگون، ارزش این تسلیحات بیش از ۲.۳۷ میلیارد دلار خواهد بود.
پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۳ نوع سیستم تسلیحاتی دیگر همچون حسگرها، موشک ها و توپخانه با ارزشی بیش از ۱.۸ میلیارد دلار به تایوان موافقت کرده بود.
گفتنی است که ظرف سال های گذشته، ایالات متحده به بهانه های مختلفی از قبیل موضوعات تجاری، حقوق بشر و یا مناقشه بر سر جزایر واقع در دریای چین جنوبی با پکن اختلافات زیادی را به وجود آورده است.