مخالفان و موافقان لایحه افزایش سرمایه شركت های بورسی چه گفتند؟

به گزارش بهمن در حالی كلیات لایحه افزایش سرمایه شركت های بورسی در مجلس تصویب گردید كه موافقان، این لایحه را گامی موثر برای شفافیت در بورس دانسته و مخالفان از وضعیت فعلی بورس انتقاد كردند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، محمدحسن آصفری نماینده اراک در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بعنوان نخستین مخالف کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از راه صرف سهام با سلب حق تقدم اظهار داشت: چندی قبل در جلسه ای با آقای قالیباف رئیس سازمان بورس گفتند که از آغاز سال جاری بیشتر از هفت میلیون نفر وارد بورس شدند. دولت چه برنامه ای برای آنها دارد؟. اگر فکری نشود این تبدیل به تهدید خواهد شد. در حالی برخی صنایع وارد بورس شدند که سهام آنها بیشتر از ارزش ذاتی شان خرید و فروش می شود. کاری که منطقی ندارد و باید درباره آن بررسی های لازم صورت گیرد.
وی با انتقاد از قیمت های غیرواقعی و غیرکارشناسی سهام برخی شرکت های بورسی اظهار داشت: مردم وام گرفته و یا طلا و ماشین فروخته و سهم خریدند آن هم سهام هایی که ارزش واقعی ندارند. حال می خواهیم با این لایحه شرکت های بورسی افزایش سرمایه داشته باشند کاری که بدون حسابرسی و دقیق است، آن هم برای خیلی از کارخانه هایی که در بورس بوده و عملا ورشکسته هستند. چطور می خواهید در نهایت پول مردم را بدهید.
سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با کلیات این لایحه اظهار داشت: طبق تجربه قبلی در نوشتن قانون بورس معتقدم این لایحه به علت افزایش سرمایه می تواند سبب رونق بازار شود و شرکت های بورسی تحت کنترل دولت هم سهام خویش را در اختیار عموم قرار می دهند. طبق قانون، شرکت ها موظف شده اند تا آخر قانون برنامه پنجم تأمین مالی داشته باشند.
علیرضا سلیمی نماینده محلات بعنوان دومین مخالف کلیات این لایحه اظهار داشت: این لایحه شبهات زیادی دارد. ما هم موافق رونق بورس و رونق اقتصاد هستیم اما باید فکری به حال رفع شبهات کرد. اینکه گفته می شود مقرر است شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس سهام خویش را عرضه کنند ابهام دارد. بخشی از این لایحه مغایر قانون برنامه و اصل ۸۵ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. باید درباره این موارد تدبیری اندیشیده شود.
رحیم زارع نماینده آباده بعنوان آخرین موافق کلیات این لایحه اظهار داشت: این لایحه سبب کارآمدسازی بازار سرمایه و شفافیت می شود. در این لایحه ایرادات قبلی به بازار سرمایه رفع شده است و می توان به سمت بهره برداری از ابزارهای مالی و رقابت پذیری بازار بورس حرکت کرد. این لایحه ابزار نظارتی برای مجلس و دستگاه های نظارتی شده که بتوانند نظارت های لازم را در بازار بورس داشته باشند.
او همینطور اظهار نمود: باید کمک نماییم که سرمایه های خرد به سمت بازار سرمایه حرکت نماید. این لایحه می تواند گامی برای رسیدن به این هدف باشد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار داشت: امروز بازار سرمایه متأثر از فضای عرضه و تقاضاست. تنمایل زیادی از سوی مردم به سمت بازار سرمایه حرکت کرده که می توان از این ظرفیت استفاده نمود. در تمام دنیا بازار سرمایه محل عرضه نقدینگی خرد است که باید ما هم بتوانیم آنها را تجمیع نماییم.
وی ادامه داد: البته بازار سرمایه فرصت و تهدید است. تهدید از آن جهت که قیمت برخی سهام ها فراتر از قیمت واقعی بوده و با کوچکترین ریزشی مردم متضرر می شوند. فرصت هم از این لحاظ که می توان نقدینگی های خرد را جذب تولید کرد به جای آنکه در بازارهای دیگر صرف شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که باید نقدینگی مردم در بازار سرمایه به سمت تولید و اشتغال رود. گلایه ما از دولت این است که چرا پروژه های جدید نفتی و معدنی در چارچوب شرکت های جدید تأسیس نمی کند که بتوان این پروژه هارا اجرایی کرد. این لایحه می تواند منابع جدید را برای بهبود وضعیت اقتصادی خلق کند.

منبع: