نایب رییس كمیسیون كشاورزی: نباید در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد شد

به گزارش بهمن نایب رییس كمیسیون كشاورزی مجلس از عرضه ۵۰۰۰ تن مرغ از محل ذخایر به بازار را مقطعی و غیركارشناسی عنوان نمود.
جلال محمودزاده در گفتگو با ایسنا در مورد عرضه ۵۰۰۰ تن مرغ از محل ذخایر به بازار در اوایل مرداد و بالا رفتن باردیگر قیمت مرغ اظهار داشت: این دست اقدامات مقطعی و غیرکارشناسی است. اقتصاد را نمی توان با زور کنترل کرد. ساختارهای اقتصادی با عرضه، تقاضا، درآمد سرانه و وضعیت صادرات و واردات تغییر می کند نه با اقدامات مقطعی. دولت متأسفانه هم در مورد ارز و هم در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد می شود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: این اقدامات سبب می شود مدت کوتاهی نوساناتی در بازار ایجاد شود و باردیگر به نقطه اول بازگردد. نکته اینجاست که ذخیره استراتژیک نهاده های دامی ما بسیار ضعیف است. ما باید برای ۶ ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم.
محمودزاده در مورد تاثیر مساله ارزی بر قیمت مرغ اظهار داشت: واردات نهاده های دامی در کشور ما دست افراد یا شرکت های خاصی است. این افراد الان در حال مدیریت بازار هستند، نه دولت. ازاین رو اگر دولت می خواهد اقدام اساسی انجام دهد باید ذخیره استراتژیک نهاده های دامی را دست کم به ۶ ماه برساند و سپس واردات را به تشکل های مردم نهاد بخش کشاورزی واگذار کند.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه واردات باید به زنجیره های تولیدی سپرده شود اظهار داشت: تشکل ها باید محصول خویش را وارد و پخش کنند. الان دولت به دلیل دخیره استراتژیک ضعیف، نمی تواند نهاده در اختیار تولیدکننده قرار دهد. از سوی دیگر شرکت های تعاونی کشاورزی حق واردات دارند اما کسی آنها را بازی نمی دهد چونکه واردات در اختیار افراد و شرکت های خاصی منفعت جو است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به «عدم اختصاص ارز دولتی به واردات نهاده های دامی» اظهار داشت: همه این شرایط سبب می شود که مرغ دار به سمت بازار سیاه برود تا نهاده دامی خویش را تأمین کند. وقتی تولیدکننده نهاده کیلویی ۴۰۰-۵۰۰ تومان را باید ۴ یا ۵ هزار تومان بخرد، طبیعی است که قیمت مرغ سر به فلک می کشد. مرغدار نمی تواند مرغ ِپایین تر از هزینه تولید به بازار عرضه نماید.
نماینده مردم مهاباد در مجلس در انتها اظهار داشت: دولت با اقدامات فعلی نمی تواند قیمت مرغ را پایین آورد. تا زمانی که ارز تک نرخی نشود و از صورت تک نرخی شناور بیرون برود، دولت ما به تفاوت ارز دولتی و آزاد را به حساب مصرف کنندگان واریز نکند، مرغدار بر مبنای اصول اقتصاد آزاد تولید نکند و دسترسی مرغداران به نهاده های دامی راحت نباشد، قیمت مرغ بالاتر هم خواهد رفت.