سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد آغاز بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوكراینی در لابراتوار فرانسوی

سازمان هواپیمایی كشوری از ورود گروه اعزامی این سازمان امروز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ به همراه جعبه سیاه پرواز PS752 سانحه دیده اوكراینی به لابراتوار هواپیمایی كشوری فرانسه BEA آگاهی داد.

به گزارش بهمن به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، این سازمان در اطلاعیه ای از ورود گروه اعزامی ایرانی امروز ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹ به همراه جعبه های سیاه پرواز PS۷۵۲ سانحه دیده اوکراینی به لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه BEA آگاهی داد.
بر اساس این گزارش، جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت اطلاعات جعبه های سیاه از امروز آغاز خواهد شد.
جعبه های سیاه هواپیمای مذکور بعد از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب طبق مقررات نگهداری شد.
جعبه های سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه سال جاری با رعایت پروتکل های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه ها در معیت تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی منتقل و رهسپار پاریس شد.
پس از ورود به پاریس هم با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و بعد از آن به لابراتوار بر عهده گرفت.
مطابق قوانین بین المللی و قوانین داخلی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، مسئولیت بررسی سانحه مذکور را برعهده دارد.
با توجه به اینکه مقامات قضائی نیز در حال رسیدگی به پرونده هستند، مقام محترم قضائی نیز مطابق استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو در پروسه بازخوانی حضور دارد و بازخوانی جعبه های سیاه با هدایت مسئول بررسی سانحه و در لابراتوار فرانسه صورت می گیرد.
در اجرای قوانین بین المللی، کشور طراح و سازنده ی هواپیما و همین طور اوکراین بعنوان کشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما بوسیله معرفی نماینده رسمی در مراحل بررسی سانحه شرکت می کنند، با توجه به این که بازخوانی در لابراتوار کشور فرانسه انجام می شود، کشور فرانسه نیز با معرفی نماینده ای در تحقیقات مرتبط شرکت می کند.
سایر کشورها که به دلایلی نظیر جان باختن اتباع خود ذی نفع موضوع رسیدگی به سانحه هستند نیز می توانند نسبت به معرفی کارشناسانی در جریان روند بررسی سانحه قرار گیرند و بوسیله مسئول بررسی سانحه به داده ها و گزارش نهایی بررسی سانحه نیز دسترسی داشته باشند.
بر اساس قوانین بین المللی کشورهای کانادا، سوئد، آلمان و انگلستان درخواست خودرا در خصوص حضور نماینده در پروسه بازخوانی ارائه کردند که با موافقت مسئول بررسی سانحه، نمایندگان کانادا، سوئد و انگلستان جهت مشاهده پروسه بازخوانی در فرانسه حضور دارند.
هدف از انجام این تحقیقات، ارتقای سطح ایمنی هوانوردی بوسیله شناسایی و رفع زمینه ها و علل رخداد آن بوده و مستقل از رسیدگی های قضائی در دست انجام است.