رای الیوم بررسی كرد؛ اگر اوضاع به مرحله انفجار برسد احدی را مورد استثنا قرار نمی دهد

یك رسانه عرب زبان با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی لبنان به نقش آمریكا و رژیم صهیونیستی و شیخ نشینان خلیج فارس در آن پرداخته و درباره وقوع جنگ داخلی كه بسیار خطرناك خواهد بود، اخطار داد.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به شرایط اقتصادی نابسامان لبنان آورده است: فروپاشی اقتصادی لبنان شروع شده و همه خطوط قرمز را پشت سرگذاشته است و اعلام ورشکستگی با عنایت به شکست مذاکرات با نمایندگان صندوق بین المللی پول، و هم مخالفت کشورهای کمک کننده مانند آمریکا، فرانسه، عربستان و انگلیس با هر گونه کمک مالی نجات بخش، نزدیک است.
این رسانه می نویسد: کشورهای آمریکا، فرانسه، عربستان و انگلیس به این بهانه کمکی به لبنان نمی کنند که اصلاحات اقتصادی انجام نگرفته است. شاهد صف طولانی در مقابل نانوایی ها هستیم و برخی به بستن راه ها و آتش زدن لاستیک روی آورده اند. رأی الیوم بیان نمود: توطئه ای در کار است که هدفش گرسنه نگه داشتن ملت لبنان توطئه ای در کار است که هدفش گرسنه نگه داشتن ملت لبنان است و بخصوص فقرای آن که اکثریت را می سازند، است. هنگامی که لیر لبنان ۸۰ درصد از ارزش خویش را ظرف چند ماه از دست می دهد و در بازار سیاه هر دلار ۹۰۰۰ لیر است و بر مبنای ارزیابی های رسمی ۵۰ درصد از ملت لبنان حداقل زیر خط فقر هستند و طبقه متوسط زیر فشار هستند؛ مفهومش این است که لبنان به سمت انفجار و هرج و مرج و چه بسا جنگ داخلی، پیش می رود. این رسانه آورده است: جیمز جفری فرستاده آمریکا در سوریه، افتخار می کند که دولت آمریکا در ورای فروپاشی ارزش لیر سوریه است قطعا آمریکا، در ورای فروپاشی شتابزده لیر لبنان هم هست و عوامل آمریکا شامل بازرگانان و سرمایه دارانی که بر بخش بانکی سیطره دارند در این مورد دست دارند و گواه آن هم اذعان «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا به همسویی بانک مرکزی لبنان و رئیس آن با خواسته های آمریکا ضد حزب الله لبنان است.
رأی الیوم می نویسد: در بعضی کشورها که با دخالت مستقیم آمریکا ارزهای این کشورها با مشکل روبرو شدند مانند ترکیه، برخی دوستان، میلیاردها لیر به اقتصاد ترکیه تزریق کردند و بانک ها برای تقویت لیر ترک، میلیاردها دلار تزریق کردند اما آنچه در لبنان رخ می دهد کاملاً برعکس است چونکه میلیونرها یا بیشتر آنها در لبنان بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار از دارایی های خویش را به حساب های خارجی منتقل کرده اند و کشورهای کمک کننده شامل اروپایی یا شیخ نشینان خلیج فارس از لبنان رویگردان هستند کشورهای کمک کننده شامل اروپایی یا شیخ نشینان خلیج فارس از لبنان رویگردان هستند و نمی خواهند به گرسنگان لبنانی که به دنبال رفع گرسنگی خود هستند، گوش بدهند و توجهی کنند. این رسانه آورده است: می خواهند که لبنان را از سوئیس خاورمیانه به بنگلادش تبدیل کنند و مبالغه نیست اگر بگوییم که وضع بنگلادش از وضع کنونی لبنان بهتر است. هدف توطئه، ساقط کردن دولت حسان دیاب و غرق کردن این کشور در بحران و ایجاد هرج و مرج به بهانه اینکه این دولتی که به سختی تشکیل شده، دولت حزب الله است. رأی الیوم می نویسد: خبری در روزنامه البناء لبنان نزدیک به محور مقاومت انتشار یافته است در خصوص اینکه ایران آماده است تا با ارسال کشتی های خود به سمت لبنان محاصره اعمال شده از جانب کشورهای عربی و غربی ضد بیروت را بشکند. ایران آماده است تا کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت را به سمت لبنان ارسال نماید. این رسانه اعلام نمود: ایران ملت لبنان را رها نخواهد کرد. آمریکا با هماهنگی رژیم صهیونیستی لبنان را به سمت جنگ داخلی سوق می دهند اما کسانی که در جهت جنگ داخلی در لبنان حرکت می کنند، بدانند که اگر جنگ داخلی دیگری رخ دهد به مراتب خطرناک تر از جنگ داخلی قبلی که ۱۵ سال به درازا انجامید، خواهد بود. رأی الیوم نوشت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به صراحت اعلام نمود و بارها آنها را تکرار کرد که لبنان گرسنه نخواهد ماند و به زانو در نمی آید و مقاومت از سلاحش دست نخواهد کشید. امیدواریم که این پیام به طرف های مربوطه یعنی آمریکا و اسرائیل و عوامل لبنانی آنها پیش از اینکه زمان از دست برود، رسیده باشد چونکه اگر اوضاع به مرحله انفجار برسد، احدی را مورد استثنا قرار نمی دهد.

منبع: