توانایی های یك وكیل خوب

بهمن: وكالت در قانون مدنی به معنای عقدی است كه براساس آن یكی از طرفین دعوا فرد دیگری را برای رسیدگی و انجام اموری نایب خود می كند.

وکیل

وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند.

تعریف وکالت

تعریف وکالت در قانون مدنی این گونه بیان شده است: عقدی که براساس آن یکی از طرفین دعوا فرد دیگری را برای رسیدگی و انجام اموری نایب خود می کند به شخصی که نایب می شود وکیل می گویند. با تنظیم وکالت، وکیل و موکل نسبت به یکدیگر تکالیف و حقوقی پیدا می کنند و دارای مسئولیت ها و روابط حقوقی می گردند، وکالت از جمله عقود رایج در کشور ما است. وکیل براساس وکالتی که تنظیم می شود از جانب موکل خود به اموری مانند انعقاد طلاق و نکاح، اداره اموال موکل، پیگیری و رسیدگی به همه دعاوی کیفری و حقوقی موکل، قرارداد های تجاری مثل خرید و فروش و اجاره، تنظیم معاملات گوناگون، رسیدگی به اسناد تجاری مانند برات و چک و … می پردازد. به عبارتی تقریبا برای همه امور حقوقی امکان نیابت پذیری و رسیدگی از جانب وکیل می باشد، مگر در حالتی که پرونده مورد نظر تنها به شخص موکل محدود باشد و فقط خودش باید به آن بپردازد، مثل تمکین، شهادت، لعان و اقرار که هیچ یک از این موارد قابلیت وکالت دادن ندارند و وکالت در آن ها باطل می باشد. براساس ماده ۳۵ قانون اساسی ایران داشتن وکیل در همه دعاوی دادگاه ها برای طرفین لازم می باشد، از همین رو برای افرادی که از انتخاب وکیل عاجز هستند امکاناتی فراهم شده است که بتوانند به صورت رایگان از وکیل خبره بهره مند شوند و دفاع از حقوق خود را به او بسپارند. در راستای تعریف وکیل بد نیست اشاره کنیم در ایران بسیاری از کشور های دیگر علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی مربوطه و دریافت مجوز های لازم، پشت سر گذاشتن دوره های کارآموزی نیز از لازمه های شغل وکیل می باشد.

تعهد وکیل

هر وکیل نسبت به موکل خود تعهداتی باید داشته باشد و چنانچه در روند پرونده آسیبی به موکل وارد گردد وکیل مسئول آن خواهد بود. وکیل موظف است در انجام هر کاری و تصرفات خود صلاح موکل را در نظر بگیرد و از حدود اختیارات خود خارج نشود. موضوع مهم دیگری که در مقاله تعریف وکیل باید به آن اشاره داشته باشیم این است که در پرونده هایی که دو با چند وکیل در نظر گرفته شده است، هیچ کدام از وکلا حق انجام کاری را بدون مشورت با دیگری ندارد، همچنین اگر وکالت در توکیل نباشد هیچ وکیلی نمی تواند انجام اموری را به دیگری واگذار کند.

وظایف وکیل

  1. اجرای قوانین و موارد وکالت نامه
  2. اجرای تعهدات میان وکیل و موکل
  3. ارائه حساب وکالت و استرداد دارایی موکل
  4. ایفای تعهدات
  5. در نظر گرفتن مصلحت موکل در همه امور
  6. رعایت تعهدات برگرفته از ماهیت امانی رابطه میان موکل و وکیل
  7. حفظ اسرار موکل
  8. ارائه مشاوره به مراجعین در رابطه با موارد قانونی
  9. ارائه پرونده های مشابه برای تسهیل در امور
  10. ارائه شواهد و مدارک لازم برای دفاع از موکل
  11. تهیه و تنظیم قرادادها، پیش نویس ها و نامه برای پیشبرد امور پرونده
  12. حضور در دادگاه و دفاع از حقوق موکل

حق الوکاله وکیل

حق الوکاله یا همان اجرت وکیل معمولا تابع قرارداد بین وکیل و موکل می باشد و میزان مشخصی ندارد. البته تعرفه حق الوکاله بسته به شرایط خاصی می باشد به این صورت که با شکست طرفی از دعوا همه هزینه های مربوط به دعوا و اجرت وکیل بر عهده فرد محکوم شده است. چنانچه حق وکالت وکیل طرف پیروز پرونده از تعرفه قانونی کمتر باشد، طرف محکوم می بایست مبلغ کمتر را به فرد پیروز دعوا بپردازد ولی در رابطه با مازاد آن هیچ وظیفه ای ندارد. در تنظیم وکالت باید دقت لازم صورت بگیرد زیرا در آن علاوه بر اختیارات وکیل روابط مالی میان وکیل و موکل نیز تعیین می گردد. مبلغ حق الوکاله وکیل متغیر می باشد و به قوانین تصویب شده در این زمینه بستگی دارد، با همه این اوصاف اگر قرارداد موجود نبود هزینه تعرفه ملاک می باشد.

وکیل کیفری
وکیل امور کیفری

تعریف وکیل امور کیفری

وکیل کیفری در اموری که نیاز به اقامه دعوی کیفری مانند سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول و … به فعالیت می پردازد. یکی از مهم ترین تضمینات حقوقی دفاعی متهم حق داشتن وکیل کیفری است. در جریان پرونده های کیفری اشخاص می توانند با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری به او وکالت دهند. وکیل کیفری در پرونده های کیفری با توجه به تخصصی بودن آنها می تواند نقشی مهم و سازنده را ایفا کند. در این پرونده ها هم شاکی و هم متهم با توجه به تخصصی بودن پرونده ها می توانند با وکیل کیفری مشاوره کرده و پرونده خود را به او بسپارند. براساس قانون اساسی و آنچه در اصل ۳۵ آمده است در تمام محاکم، دو طرف حق داشتن وکیل کیفری را دارا هستند. اگر طرفین نتوانند برای خود وکیل اختیار کنند براساس آنچه در قانون آمده باید شرایط اختیار کردن وکیل برای آنها فراهم شود. پرونده های کیفری دارای حساسیت ویژه و بالایی می باشند. این پرونده ها با توجه به موضوعات آنها می توانند برای طرفین دعوا آسیب ها و ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. بنابراین در این پرونده ها وجود یک وکیل کیفری با دانش و آگاهی نسبت به امور کیفری الزامی است و سبب رسیدن طرفین به حقوق خود خواهد شد.

ویژگی های وکیل کیفری

لازم به ذکر است که وکیل کیفری پس از سپری کردن تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی و کسب دانش لازم در علم حقوق و فقه، در آزمون کانون وکلا پذیرفته و دارای پروانه معتبر وکالت می گردد. وکیل امور کیفری با توجه به علاقه خود و دارا بودن تخصص در زمینه امور جزایی و کیفری و تسلط نسبی بر قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با مواد مخدر و مانند آن، که لازمه پیگیری امور کیفری است در زمینه های جزایی و کیفری به فعالیت می پردازد. یک وکیل کیفری تمرکز خود را در حوزه شغلی بر امور کیفری و جزایی قرار داده است. در حوزه وکالت و حقوق یکی از حساس ترین حوزه ها وکالت کیفری است. یک وکیل که در زمینه کیفری مشغول به فعالیت می شود باید دانش و تبحر فراوانی داشته باشد. او همچنین با دارا بودن هوش بالا باید بتواند از قوانین در مناسب ترین مکان و در مناسب ترین زمان به نفع احقاق حقوق متهم و یا شاکی استفاده کرده و بتواند به مناسب ترین و مؤثرترین شکل در پرونده نقش آفرینی کرده و آن را به سرانجامی مناسب رساند. معروف است که یک جمله وکیل کیفری می تواند مرز بین اعدام و برائت را مشخص کند. همچنین عدم تبحر و دانش کافی در امور کیفری می تواند به شدت آسیب زا بوده و ضرر و زیان جبران ناپذیری را به بار آورد.  

توانایی های یک وکیل کیفری خوب

وکلا باید در سخنوری توانا و متبحر باشند. این ویژگی شامل تمام وکلا می شود. آنها باید با دارا بودن این توانایی بتوانند از حقوق موکلین خود به بهترین شکل ممکن دفاع کنند. درباره وکیل کیفری این مسئله خود را به شکل پررنگ تری نشان می دهد و توانایی سخنوری و بهره گیری از کلام و وعظ و خطابه یکی از شاخص های یک وکیل کیفری برجسته است.

وکیل خانواده
وکیل امور خانواده

توضیحاتی در مورد وکیل خانواده

وکیل خانواده به افرادی گفته می شود که تحت عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت داشته و تخصص در زمینه های مختلف مربوط به خانواده دارند. هر خانواده مانند یک ساختمان در نظر گرفته می شود که پدر و مادر ستون های این ساختمان می باشند. بدین ترتیب اگر مشکلی بین پدر و مادر وجود داشته باشد، در واقع ستون های زندگی با مشکل جدی روبرو شده و زندگی یک خانواده به هم می ریزد. بدین ترتیب حفظ خانواده دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. در این نوشتار آشنایی با برخی از امور موبوط به وکیل خانواده را مورد بررسی قرار داده ایم. وکیل خانواده می تواند به راحتی موضوعاتی که از سوی طرفین دعوی خانوادگی مطرح شده را بررسی نموده و بهترین کاری که می توان انجام داد را انتخاب کند. بدین ترتیب بهترین کار در هنگامی که یک مشکل خانوادگی پیش می آید، مراجعه به وکیل خانواده می باشد. معمولا تحصیلات وکیل خانواده در همین راستا بوده و این موضوع باعث می شود تا این وکلا بهتر از هر فردی بتوانند نسبت به برطرف شدن مشکلات خانوادگی اقدام کنند. بدین ترتیب وکلای خانواده دارای وظیفه بسیار مهم و خطیری می باشند.

نقش وکیل خانواده در کاهش جرائم

یکی از موضوعاتی که می تواند باعث بروز جرم های مختلف در خانواده شود، عدم اطلاع دقیق از جرائم مختلف و تبعات آنها می باشد. بدین ترتیب معمولا افرادی که می دانند جرم چیست و چه پیامدهایی در پی دارد، کمتر مرتکب جرم و جنایت می شوند. بدین ترتیب وکیل خانواده از آن دسته افرادی به شمار می رود که می تواند کمک کند تا جرائم به شدت کاهش یابد. بدین ترتیب پرونده های مربوط به خانواده بسیار کمتر شده و رسیدگی به آنها نیز سریع تر انجام می شود. بدین ترتیب وکیل خانواده باید بتواند به بهترین شکل ممکن افراد مختلف خانواده را از جرائم مختلف با خبر کند. برخی از افراد ممکن است بارها یک جرم را مرتکب شده باشند، اما از آن اطلاعی نداشته باشند. بدین ترتیب ممکن است در آینده با مشکلات بزرگی مواجه شوند. بدین ترتیب با اطلاع از جرم بودن هر عملی، می توان آن را ترک کرده و این موضوع کمک می کند تا مشکلات خانوادگی نیز به حداقل برسند. بدین ترتیب وکیل خانواده دارای نقش بسیار موثر و پر رنگی در کاهش جرائم دارد. این موضوع باعث شده تا شغل وکیل خانواده یکی از حساس ترین مشاغل حقوقی به شمار برود.

عدالت گسترمشهد
عدالت گسترمشهد

وکیل حقوقی در مشهد موسسه حقوقی داوری عدالت گسترمشهد با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت خانواده و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در مشهد می باشد.

ارزیابی و بررسی پرونده های حقوقی

در موسسه حقوقی داوری عدالت گستر ارزیابی و بررسی پرونده را فراهم آورده ایم که شما بتوانید قبل از انتخاب وکیل و عقد قرارداد وکالت و شروع فرآیند وکالت در محاکم دادگستری، پرونده های قضایی خود را اعم از حقوقی، کیفری و خانواده، برای وکلای ما ارسال نمایید تا آنها پس از مطالعه آن و بررسی جوانب موضوع، هزینه، زمان، شرایط، فرآیند رسیدگی و میزان درصد موفقیت را به شما اعلام نمایند تا با دید بازتری تصمیم گیری نمایید.

از بهترین وکیل مشهد مشورت بگیرید

مشاوره حقوقی شبانه روزی ارائه شده توسط بهترین کارشناسان مؤسسه حقوقی مشهد مدافع در زمینه های گوناگونی از ابتدا تا انتها به شما ارائه می شود.

دریافت مشاوره رایگان و دریافت شماره وکیل