چیت سازیان: حقوقدانان و فقها ریشه جنایات قتل های اخیر را بررسی نمایند

به گزارش بهمن یك وكیل دادگستری در بررسی ابعاد حقوقی جنایاتی از قبیل قتل رومینا اشرفی در تالش با داس به دست پدرش، ریحانه عامری در كرمان با میله آهنی بدست پدرش و فاطمه برحی در آبادان با چاقو به دست همسرش اظهار داشت: باید قانون بازبینی شود و حقوقدانان و فقها بنشینند و این مسایل را بررسی نمایند.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی چیت سازیان در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: ما موارد مشابه چنین قتل هایی را در سالهای گذشته حتی پیش از انقلاب داشته ایم که پدری، فرزندش را به قتل رسانده بود.
این وکیل دادگستری افزود: حدیث «أَنْتَ‏ وَ مَالُکَ‏ لِأَبِیک‏»‍ یعنی تو و اموالت برای پدرت می باشی. اعمال ولایت پدر و پدربزرگ را مطرح کرده است که هم در امر نکاح، هم در قیم بودن و خیلی از مسایل شرعی و فقهی و حقوقی پدر عهده دار این مسایل است.
وی ادامه داد: طبق ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی، پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی گردد، بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می شود.
این استاد فقه اشاره کرد: باید حقوقدانان و فقها در این مساله یک رویه ای اتخاذ کنند تا این مصایب و مشکلات کم شود. نه اینکه این رویه به شکلی باشد که با فقه مخالفت شود، برای اینکه در فقه یک مسلماتی داریم و این مسلمات فقهی به قوت خود باقی است اما راهکارهایی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید ارائه شود که لطمه شناسی قضیه می باشد و بسیار مهمست.
وی اضافه کرد: پدری که با علم به این مساله که قصاص نمی گردد، دست به این جنایات می زند و فرزندش را می کشد، مستحق تخفیف مجازات نیست پس ما باید قوانین محکمی وضع نماییم تا افرادی که دست به این جنایات می زنند و با علم به قانون این جنایات را رقم می زنند بدانند که به آسانی از آنها نمی توان گذشت.
چیت سازیان اشاره کرد: باید قانون بازبینی شود و حقوقدانان و فقها بنشینند و این مسایل را بررسی نمایند و آنجایی که مرجع اصلی این مسایل هست شامل کمیسیون قضایی مجلس و آرای وحدت رویه بنشینند و به صورتی این موضوعات را لطمه شناسی کنند تا از این جنایات کم شود.
وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی و کانادایی و حتی کشورهای شرقی این قبیل جنایات به چشم می خورد اما از کشور اسلامی مانند ایران دور از انتظار است که در عرض کمتر از یک ماه چندین مورد تکان دهنده چنین جنایاتی را داشته باشیم. این امر نشان میدهد باید بیش از پیش به نهاد خانواده اهمیت داد و اگر به نهاد خانواده اهمیت داده شود و اگر فرزندان و دختران بدانند هیچ جایی امن تر از خانه و خانواده نیست، هیچگاه فراری نمی شوند و اگر دختری از منزل پدرش فرار کرد باید دانست که پدر و مادرها به فرزندانشان اعتنا نمی کنند.
چیت سازیان در آخر اظهار داشت: اگر پدر و مادری با فرزندانشان دوست باشند و اگر مساله ازدواج در جامعه از تشریفات بیرون رود و اگر گرانی نباشد و مهریه ها بالا نباشد و اگر ازدواج ها به هنگام باشد نه دیرهنگام؛ به ندرت چنین فجایعی به وقوع می پیوندد اما اگر متاسفانه جنبه های تربیتی وجود نداشته باشد لطمه شناسی قضیه به قوت خود باقی است.

منبع: