از سوی اولیانوف اعلام شد؛ واكنش روسیه به درخواست پمپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش بهمن نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، به درخواست وزیر خارجه آمریكا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واكنش نشان داد.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، با انتشار پیامی در توئیتر در واكنش به درخواست مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا، نوشت: معمولاً مسابقه تسلیحاتی یكجانبه نیست. این یك تلاش جمعی است كه در سطح قدرت های بزرگ و یا قدرت های منطقه ای و فرعی انجام می شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می توان از راه تحریم تسلیحات ضد یك كشور از بین برد. این كار مستلزم تلاش تعدادی از طریق مذاكرات است. شب گذشته «مایك پمپئو» در حساب توئیتری خود به تكرار اتهامات همیشگی ضد ایران پرداخت و با اشاره به برخی اتهامات ضد ایرانی خود، ادعا نمود كه نمی توان اجازه داد تا ایران بتواند تسلیحات بیشتری خریداری كند.
پمپئو در ادامه در توئیت ضد ایرانی دیگر با بیان اینكه تحریم تسلیحاتی ایران از جانب شورای امنیت سازمان ملل تا شش ماه دیگر تمام می شود، خواهان آن شده تا قبل از آن زمان شورای امنیت بار دیگر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید كند.
پس از توافق هسته ای با ایران – برجام – شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه شماره ۲۲۳۱ لغو بخش عمده تحریم های بین المللی ضد ایران در بخش تسلیحاتی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام نمود.
طبق یكی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ كه از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اكتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می شود و بعد از آن ایران این امكان را خواهد داشت كه از كشورهای خارجی جنگ افزار بخرد.
مقام های آمریكایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل ضد ایران خواهان پیشگیری از این مساله شده اند.
پیش از این نیز، «ولادیمیر ارماكوف» مدیر اداره كنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تاكید كرد كه تحریم های تسلیحاتی ضد ایران موقت هستند و اكتبر ۲۰۲۰ منقضی می شوند.