اسماعیلی اعلام كرد تمدید مرخصی زاغری

به گزارش بهمن سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: مكاتبه ای از ناحیه وزیر دادگستری به قوه قضاییه و بنده واصل شد در رابطه با زندانیان امنیتی و زندانیان شهروندان خارجی كه به آنها هم مرخصی بدهید، پاسخ دادیم. شرایط مرخصی را بیان كردیم و تابعیت برای ما ملاك نبوده است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، گفت وگوی این هفته «دست خط» با سخنگوی قوه قضائیه امروز جمعه ۲۹ فروردین از شبكه پنج سیما پخش گردید.
غلامحسین اسماعیلی در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اعطای مرخصی به صد هزار زندانی در روزهای اخیر، اظهار نمود: اقدام بزرگی در نظام قضایی ما انجام شد كه برای حفظ سلامت و آرامش زندانیان و خانواده آنها بود.
وی اضافه كرد: امروز بخش عمومی مردم و نهادهایی كه دارای انصاف هستند اقدامات جمهوری اسلامی دراین زمینه را تحسین كردند.
وی بیان داشت: مكاتبه ای از ناحیه وزیر دادگستری به قوه قضاییه و بنده واصل شد در رابطه با زندانیان امنیتی و زندانیان شهروندان خارجی كه به آنها هم مرخصی بدهید، پاسخ دادیم شرایط مرخصی را بیان كردیم و تابعیت برای ما ملاك نبوده است.
اسماعیلی اشاره كرد: در رابطه با زندانیان امنیتی هم اعلام كردیم تعداد قابل توجهی به مرخصی رفتند.
اسماعیلی در رابطه با اتفاقات اخیر زندان ها اظهار داشت: برخی فكر كردند می توانند اتفاق زندان سقز را در زندان های دیگر رقم بزنند.
وی اضافه كرد: در زندان عادل آباد شیراز این تحرك شروع شد، ولی ناكام ماند، در آن جا با بیرون زندان دست به دست هم دادند و پهپاد تهیه كردند كه گوشی موبایل برای ارتباط به داخل زندان بفرستند و هم عوامل داخلی و هم عوامل بیرونی را گرفتیم.
سخنگوی قوه قضاییه اشاره كرد: اشراف اطلاعاتی اجازه نداد حتی نزدیك زندان شوند و در سقز كمتر از ۱۰ نفر بیرون هستند.
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده محتكران اقلام بهداشتی و دارویی به دنبال شیوع ویروس كرونا افزود: با هوشیاری مردم و ضابطین موارد فراوانی كشف و بلافاصله به شبكه توزیع ارائه شد. تعدادی دراین زمینه دستگیر و دادگاه بعضی از آنها برگزار شده است.
سخنگوی قوه قضاییه اشاره كرد: این افراد در دادگاه های جرایم اقتصادی علاوه بر مجازات، رسوای خاص و عام می شوند.
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده روح الله زم اضافه كرد: فاز اول این پرونده تمام شده است. بخش دوم برخی از عناصر اصلی تر هستند كه عده ای دستگیر شدند، تحقیقات پرونده شان تكمیل شده است، كیفرخواست گروه دوم هم به دادگاه رفته است. كسانی هستند كه خودشان آمدند و خوداظهاری كردند و دامنه این پرونده گسترده است.
مشروح كامل گفت وگوی سخنگوی دستگاه قضا با برنامه دست خط بدین شرح است:
در خدمت جناب آقای غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه هستیم كه پس از مدت ها كه با ایشان صحبت می كردیم، این وقت را در اختیار ما قرار دادند باتوجه به مشغله های فراوانی كه داشتند.
سلام و خیلی خوش آمدید.
بنده هم عرض سلام خدمت شما و همكاران عزیز و ارجمند شما دارم و همین طور عرض سلام خدمت همه هموطنان عزیز و بزرگواری كه پس از تمام مشغله ها، توفیق حاصل شد كه از این پنجره در خدمت مردم باشیم. الحمدلله ارتباط ما با مردم و با رسانه ها به لطف خداوند متعال خوب است و ارتباط مناسبی را با مردم داریم.
*موضوع كرونا الان موضوع اصلی كشور است و قوه قضائیه هم به همین صورت درگیر است. از قوه هم كسانی بودند كه مبتلا شده بودند؟
بله. یكی از خاصیت های این ویروس منحوس، این است كه صغیر و كبیر، مسئول و غیرمسئول نمی شناسد. در مراودات اجتماعی هرجا بتواند نفوذ و رسوخ پیدا می كند و ما هم در جمع همكاران صفی خود داشتیم به لحاظ این كه واحدهای قضائی ما واحدهایی بود كه بیشتری مراودات و حضور مردم و جمعیت را داشت و
خصوصاً در آخر سال كه بخشنامه مرخصی هم صادر شد و باید كار فوق العاده ای انجام می دادیم، مراجعات خانواده زندانیان بیشتر شد و هم در واحدهای صفی عده ای از همكاران ما مبتلا شدند و هم در رده های ستادی و ملی بعضی از اعضای شورای عالی قوه قضائیه هم مبتلا شدند، اما خوشبختانه كرونا را شكست دادند. امروز كه با هم صحبت می نماییم.
*چه كسانی شكست دادند؟
رئیس محترم سازمان بازرسی كل كشور، جناب آقای حاج آقا درویشیان، رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور، جناب آقای دكتر مسعودی، رئیس حفاظت اطلاعات حاج آقا عبداللهی.
*حاج آقا رئیسی كه مشكلی نداشتند، چون برنامه ایشان هم زیاد بود.
الحمدالله گرچه برنامه های مختلفی را داشته اند، اما به جهت این كه هم خود ایشان و هم حقیر و دوستان دیگری كه در معیت ایشان هستیم، سعی كردیم كه پروتكل های مربوط به بهداشت و درمان را مراعات نماییم، مشكلی نبود.
*یكی از مسائلی كه به خصوص جبهه معاندین و ضدانقلاب در این مدت در دستور كار داشتند مسئله زندان های ما بود. خیلی در خط خبری پیگیری می كردند كه زندان های مختلف چطور می شود، ولی یكسری اتفاقات هم در زندان های ما افتاد همچون در سقز، عادل آباد! دراین زمینه صحبت می فرمایید؟
من در ابتدا باید اشاره كنم كه در دوره شیوع ویروس كرونا و حتی در غیر دوره كرونا، اقدامات قوه قضائیه در حوزه زندانیان می تواند الگو و معیار برای رفتار سایر حكومت ها با زندانیان باشد. به شكلی تدبیر شد كه با ضدعفونی كردن، با در اختیار گذاشتن اقلام بهداشتی، اعطای مرخصی به زندانیان، اعطای عفو به زندانیان، اهتمام به سلامت زندانیان باشد.
* به ۱۰۰ هزار زندانی مرخصی دادید.
بله. ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان ما به مرخصی رفتند و از زندانیان طیف های مختلف بودند و ۱۰ هزار نفر در این ایام با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند. این ها اقدامات بزرگی در نظام قضائی ما برای حفظ سلامت و هم حفظ آرامش برای خانواده زندانیان و خود زندانیان و افكار عمومی بود و همین طور الگویی برای كشورهای مختلف در سطح بین الملل بود و امروز بسیاری از نهادهای بین المللی…
من به معدود افراد مغرض كاری ندارم، اما بخش عمومی مردم و نهادهایی كه دارای انصاف هستند اقدامات جمهوری اسلامی ایران را تحسین كردند همان گونه كه اقدامات ما در حوزه سلامت، بهداشت و درمان را تحسین كردند.
نسبت زندانیان امنیتی كه به مرخصی رفتند از نسبت سایر زندانیانی كه به مرخصی رفتند كمتر نیست، یعنی وقتی اشاره كردم ۱۰۰ هزار نفر به مرخصی رفتند كه ۵۰ درصد زندانیان ما هستند، ۵۰ درصد زندانیان امنیتی هم به مرخصی رفتند. یعنی معلوم می شود ما یك نگرش جامع به همه طیف های زندانیان داشته ایم، مگر كسانی كه در حوزه های مختلف آزادی آنها یا به سبب قانون ممنوع بود، یا آزادی آنها امنیت اجتماعی، اقتصادی، روانی شهروندان ما را به مخاطره می انداخت، یا زندانیانی كه ما حاضر بودیم به آنها مرخصی بدهیم، ولی خودشان نتوانستند تامین مناسب بسپرند؛ چون زندانی را كه بلاقید آزاد نمی نماییم. زندانی باید برای این كه به زندان بازگردد وثیقه بگذارند. جرائم برخی سبك هم بود، اما نتوانستند وثیقه بسپارند.
*یك خبری شنیده شد كه از دستگاه اجرائی نامه ای را به شخص شما دادند كه درباره همین زندانیانی كه با جرائم مختلف هستند. پاسخی كه دادید اشاره كردید این ها برمبنای چه چیزی مرخصی داده می شود. امكانش هست بگویید چه اصولی دارد؟
دو مكاتبه در این ارتباط از ناحیه دولت محترم و وزیر محترم دادگستری به قوه قضائیه و شخص من واصل شد. یكی در رابطه با بعضی از زندانیان امنیتی بود و یكی در رابطه با زندانیان شهروندان خارجی بود كه به این ها هم مرخصی داده شود. ما پاسخ دادیم و شرایط مرخصی را بیان كردیم. در شرایط مرخصی، اصلا تابعیت برای ما ملاك اعطای مرخصی نبوده است. درباره زندانیان امنیتی هم اشاره كردیم كه تعداد قابل توجهی از زندانیان امنیتی به مرخصی رفتند و آنچه مشمول می شد و قانون اجازه نمی داد و دستورالعمل تدوین شده بود و برای همه این زندانیان به صورت یكنواخت اجرا شد.
*حتی شنیده شد به نازنین زاغری هم مرخصی داده شد.
بله. ایشان هم به مرخصی رفته و الان هم در مرخصی است. مرخصی ایشان هم تمدید شده، منتهی به تناسب شخصیت مجرمین، برای دوران آزادی برنامه های مختلفی را در نظر گرفته ایم. بعضی از این ها را با ضمانتی كه آمده بودند، مرخصی دادیم و مطمئن بودیم بیرون اتفاقی رخ نمی دهد و بعضی از این ها را پس از اعطای مرخصی اسم و آدرس و مشخصاتشان را به ضابطین دادیم، تا تحت رصد و پایش قرار گیرند و برخی را لازم دانستیم كه در روزهای مرخصی تحت مراقبت های الكترونیك و پابند الكترونیك قرار دهیم و به این طریق این ها را تحت رصد و مراقبت داشته باشیم و من جمله خانم زاغری از كسانی است كه در روزهای مرخصی تحت كنترل و مراقبت های الكترونیكی قرار دارد.
*در مورد كرونا در اوایل با معضلاتی روبرو بودیم كه قوه قضائیه هم ورود كرد. یكسری سوءاستفاده هایی مانند احتكارهایی كه انجام می شد. به نظر می رسید با ورود بموقع دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و حضور بموقع قوه قضائیه این ها خنثی شد. توضیحاتی درباره این مسئله هم می فرمایید؟
بعد از شیوع ویروس كرونا با یك پدیده زشت مواجه شدیم تحت عنوان احتكار اقلام دارویی و بهداشتی مورد نیاز جامعه و بخش درمان؛ مانند ماسك، دستكش، مواد ضدعفونی كننده و بعضی از افراد سودجو و فرصت طلب مبادرت به احتكار این اقلام كردند كه خوشبختانه با هوشیاری مردم و هم ضابطین دستگاه قضائی، موارد فراوانی از ان ها كشف شد.
این اقلام بلافاصله به شبكه توزیع ارائه شد و عناصری كه از این فرصت به دنبال سودجویی بودند، دستگیر شدند. تعدادی محاكمه شدند و پرونده تعدادی تكمیل شده و به زودی محاكمه خواهند شد. من در یك جایی تعبیر كردم كه این ها كسانی هستند كه خسرالدنیا و الآخره شدند. هم دنیا را از دست دادند یعنی به لحاظ این كه كالاهای احتكار شده مصادره می شود و یكسری علاوه بر مصادره، فرد جریمه می شود و دو تا ۵ برابر قیمت كالایی كه احتكار كرده جریمه می شود و هم در بخشی كه به ما مربوط می شود، در دادگاه های جرائم اقتصادی می بریم و علاوه بر مجازات، رسوای خاص و عام می شوند. هم مجازات می شوند و دنیا و آخرت خودشان را از دست می دهند.
بخشی از این ها هم در حوزه تعزیرات حكومتی زیرمجموعه وزارت دادگستری و دولت می باشد كه عزیزان در آن حوزه رسیدگی می كنند.
اما صحنه هایی زیبایی هم شاهد بودیم. صحنه هایی همچون خدمات در حوزه بهداشت و درمان بود. در حوزه این كالاها هم صحنه های زیبا داشتیم. یكی از صحنه های زیبای این قصه، این بود كه در چند مورد داشتیم كسانی كه از قبل دستكش و ماسك های تولید ایران را فروخته بودند، یعنی قراردادهایی بسته بودند كه به برخی كشورها صادر كنند. وقتی این قصه پیش آمد، از صادرات منصرف شدند و گفتند حاضر هستیم خسارت را بپذیریم و اولویت را به هموطنان خودمان بدهیم.
چند مورد محموله های سنگین داشتیم كه فردی كه به دنبال صادرات كالا بود از صادرات منصرف شد و این ها را در داخل كشور توزیع كرد و به مردم ارائه داد. این كار عظیمی كه مردم در تولید این اقلام مورد نیاز آغاز نموده اند. كارگاه های گوناگون ماسك، كارگاه های گوناگون مواد ضدعفونی كننده داشته ایم. در مجموع در این امر رویش های ما بیشتر از ریزش ها بود.
*ماجرای سقز چه شد؟
یك توطئه ای طراحی شده بود.
*این توطئه در داخل زندان بود یا از بیرون سازماندهی شد؟
اصل توطئه از خود زندانیان آغاز شد. زندانیان خطرناكی كه آنجا داشتیم، طراحی كردند. تا امروز بررسی های ما حكایت از این دارد كه معدود و قلیل از پرسنل زندان گرفتار همكاری با این ها یا گرفتار قصور در انجام وظیفه شدند و برخی از زندانیان از زندان سقز فرار كردند، اما جالب است كه در باز شد و می توانستند همه زندانیان بروند، اما این برای جامعه ما و برای جامعه جهانی هم جالب است كه بدانند بسیاری از زندانیان یعنی اكثریت زندانیان نرفتند. پذیرفته اند كه جرمی انجام دادند و باید مجازات جرم خودرا تحمل كنند.
ولی پس از این اتفاق چند اتفاق خوب رقم خورد. یك مورد این بود كه بیشتر این زندانیان تا امروز دستگیر شده اند و چند نفر قلیل باقی ماندند. تمام خطرناك ها دستگیر شده اند. طراحی كننده توطئه فرار دستگیر شده است. با یك رصد اطلاعاتی قوی و با یك همكاری منسجم بین قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی همه این ها یكی پس از دیگری دستگیر شدند و الان در اختیار هستند.
برخی فكر كردند می توانند این را در بعضی زندان های دیگر رقم بزنند، اما اشتباه می كردند؛ بعد امنیتی زندان ها ما قوی است. اینجا یك مورد و استثناء در حوزه زندان بانی بود.
در عادل آباد شیراز این تحرك شروع شد، اما ناكام ماند. اتفاقات عجیبی در همان عادل آباد رخ داد؛ اشراف ما در اینجا بیان نشده است. آنجا حریف عوامل امنیتی و انتظامی و زندان بانی نشدند و هم نیروها سالم بودند و هم خوب عمل كردند. هم از بیرون زندان و هم از داخل زندان دست به دست هم دادند و حتی در این ایام پهپاد تهیه كرده بودند كه به وسیله پهپاد هم گوشی موبایل برای ارتباط به داخل زندان بفرستند و هم ابزار و ادواتی را بفرستند كه در تحركات آنها استفاده شود، ولی هم این عوامل داخل زندان را گرفتیم و هم عوامل بیرون زندان را دستگیر كردیم. پهپادشان را هم گرفتیم، البته منظور این نیست كه پهپاد را در هوا گرفتیم بلكه پیش از اینكه بخواهند اقدامی كنند و این پهپاد را با آن تجهیزات به هوا بفرستند و به بالای زندان بفرستند، اشراف اطلاعاتی اجازه نداد كه این ها حتی نزدیك زندان شوند.
*الان درباره سقز چند نفر باقی مانده كه بازگردند؟
در سقز كمتر از ۱۰ نفر باقی مانده اند.
*طراحی بیرونی بود؟
خیر. طراحی داخلی بود.
* وضعیت افرادی كه تخلف در حوزه كاركنان زندان انجام دادند به چه صورت است؟
بازداشت هستند.
*برخوردی خواهد شد؟
الان بازداشت هستند و بطور قطع برخورد قاطع خواهند شد. این ها هم به جمع آن زندانیان پیوستند.
*الان به لحاظ نظارتی بعنوان چشمان ناظری كه باید بر دستگاه های مختلف نظارت كند، حركت دستگاه های مختلف را برای خدمت رسانی به مردم در حوزه كرونا خوب می بینید؟
خوشبختانه در این عرصه هم یك انسجام و هماهنگی بین بخش های مختلف كشور را شاهد بودیم و مردم ما خوب رفتار كردند. در حوزه های مدیریتی، در میان قوای سه گانه همدلی و وفاق رخ داد. علاوه بر این نیروهای مسلح پای كار آمدند، علاوه بر این گروه های جهادی آمدند و باید تشكر كرد.
در كنار این ها رسانه ملی ما و صداوسیما در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم عمل كرد. یك مجموعه در این ایام نماد خوبی از وفاق و همدلی هم بین اجزای مختلف حاكمیت و هم بین حاكمیت و مردم صورت گرفت.
*یكی از موضوعاتی كه ما در دوره جدید قوه قضائیه شاهد بودیم، خیلی نمود داشت و مردم را امیدوار كرد – این را من نمی گویم بلكه بسیاری از كارشناسان و اهالی رسانه و خود مردم می گویند – از همتی كه قوه در مبارزه با فساد داشت و از درون خود قوه بدون ملاحظه شروع كرد. من دوست دارم بفرمائید این چه راهبردی بود و چه سختی هایی داشت؟ فكر می كنم اولین گامی كه برداشته شد دستگیری فردی بود كه یكسری آلودگی ها را رقم زده بود و باندی تقریباً تشكیل داده بود.
این مثل رایجی است كه با دستمال كثیف نمی گردد پاك كرد، مصداق بخش های حاكمیتی و اجرایی در كشور قوه قضائیه نسبت به سایر بخش ها است. باید این دستمال پاك باشد. در مقایسه با بسیاری از بخش های دیگر كمترین تخلف را در قوه قضائیه داریم، اما بر این باور هستیم كه اینجا جایگاهی است كه فساد و تخلف، یك موردش هم زیاد است و ریاست محترم قوه قضائیه با تیم های مشورتی كه تشكیل داده اند، بخش های مختلف را بررسی نموده اند و مورد توجه قرار گرفت و با حضور ایشان در قوه قضائیه، یكی از مواردی كه مطرح بود و از قبل هم زمزمه هایی بود و علائمی در خصوص ناسلامتی در آن حوزه ها به گوش رسیده بود، دستور داده شد سریعا بررسی شود و اگر صحت دارد، برخورد شود و اگر حقیقت ندارد، بگوییم اینجا فسادی نبود.
بررسی ها انجام شد و حكایت از این داشت كه اتفاقات و سوءجریاناتی اتفاق افتاده كه رسیدگی شد و به صورتی حالت شبكه ای از درون و بیرون قوه قضائیه پیدا كرد.
مصادیق دیگری از فسادها و تخلفات داخل قوه قضائیه رصد و پیگیری و كشف شد و در نهایت برخورد شد. برای مبارزه با فساد هم به درون توجه كردیم كه بیان شد این حداقلی است و اكثریت همكاران در قوه قضائیه جزو افراد منزه، پاك، خدوم و زحمتكش هستند.
با زدودن و پاكسازی این معدود افراد و پای كار آمدن جدی همكاران سالم و پاك دست ما، برخورد با سایر مظاهر فساد در بخش های دیگر جامعه را تقویت كرده ایم و بیش از آن، استحضار دارید كه سراغ مفاسد كلان، دانه درشت ها، یقه سفیدها و مفاسدی كه به صورتی كسی وارد حوزه آنها نمی شد، رفتیم و پرونده های فراوانی در این عرصه رسیدگی شد.
*بطور خاص پرونده آقای طبری چه زمانی بررسی خواهد شد؟
این پرونده بررسی های دادسرایی را تمام كرده و الان در دادگاه است، به لحاظ همین شرایط كرونایی تاخیر افتاد. بنا بر اطلاعی كه رئیس دادگاه به ما داده در اردیبهشت ماه جلسات دادگاه را آغاز خواهیم كرد.
*چند نفر در رابطه با ایشان در داخل و بیرون دستگاه قضا بودند؟
عدد متهمین این پرونده را تردید دارم كه ۲۳ هستند یا ۳۲ نفر هستند.
*این درست است كه از منزل ایشان پرونده های محرمانه پیدا شد صحت دارد؟
خیر. از منزل ایشان بعضی از مدارك خاص كه اثبات مراودات را می كرد، پیدا كردیم، اما از برخی مرتبطینی كه با ایشان كار می كردند در حوزه های مختلف اسناد و مداركی را به دست آوردیم كه گویای ارتباطات این افراد و روابط ناسالم و سوءفتارهایی است كه می شود گاهی در موارد درون قوه و بخش عمده در بیرون قوه قضائیه اتفاق افتاد، با اسناد و مدارك برملا شد.
*برای این پروژه و طرح چقدر با فشار روبرو شدید؟
افرادی كه مجموعه مدیریت فعلی قوه قضائیه را می شناسند، می دانند كه این ها آدم هایی نیستند كه فشارپذیر باشند. اینكه در پرونده ها حرف و سخن و پیگیری شود، برای ما عادی است و كار قضائی خودمان را در هر شرایطی انجام می دهیم.
*این جای شكر دارد. جدای اینكه از داخل دستگاه قضا شروع كردیم، در این دوره البته دوره های قبلی هم بود و تلاش هایی در حد بضاعت انجام می شد و بسیاری از اتفاقات در دوره های مختلف افتاد، ولی در این دوره در حین خدمت گزاری افرادی كه بوده اند و مرتبطین آنها در قدرت بودند برخورد شد. برخی جاها فرد از قدرت كنار می رفت دنبال كارهای قضائی او می رفتند، ولی اینجا این اتفاق نیفتاد. افرادی در قوای دیگر، ولی مرتبطین آنها دستگیر شدند. حتی محاكمه شدند و حكم آنها هم صادر شد. این ها اساسا یك ظرافت هایی دارد. در سیاست ورزی تعاملات می طلبد كه بتوان فضا را كنترل كرد. درست است؟
ببینید، امر قضا و اجرای عدالت باید برای همگان یكنواخت باشد و ریاست محترم قوه قضائیه كه سیاست گذار اصلی هستند و بالای سر همه ما رهبر معظم انقلاب كه هدایت گر این كشتی به ساحل نجات هستند، این انتظار و ایده مبارزه با مفاسد در بخش های مختلف را مطرح و برای آن ماموریت تعریف كرده اند، سازوكار وضع شد.
می دانستیم كه این برخوردها بدون سروصدا و هیاهو و عكس العمل نخواهد بود، اما به جهت اینكه این اراده قوی از روز اول شكل گرفت، یعنی مدیریت جدید قوه قضائیه درست است كه آنچه عنوان شد تحت عنوان شعار تحول بود، اما تحول توام با كرامت انسانی و كرامت قضائی و تحول توام با مبارزه با فساد بود.
رهبر فرزانه انقلاب هم این رهنمود را داشتند كه اگر قرار باشد، در این حوزه ها تحولی اتفاق افتد با آغاز كار باید شروع شود. این برنامه توسط ایشان پیش از ابلاغ مقام معظم رهبری ارائه شد. رهبر فرزانه انقلاب این برنامه كارشناسی را تنفیذ فرمودند، آنرا مناسب دانستند، اما با یك شیب كاملا ملایم. ما معتقد هستیم تا زمانی كه فساد وجود دارد و تا زمانی كه مفسد هست و تا زمانی كه گلوگاه های فسادزا وجود دارد، باید این رویكرد ادامه یابد. این رویكرد مقطعی نیست.
*فشارها دراین زمینه زیاد بوده؟
تلاش هایی می شود؛ بگذارید اسم این را فشار نگذارم. برای من قدری ممكنست مشكل ایجاد كند، ولی این دستگاه قضایی و این مجموعه در برخورد با مفاسد كوتاه نخواهد آمد.
*برخی می گویند ژست اقتدار را قوه خصوصا با آدم های سیاسی می گیرد، ولی از آن طرف وقتی محكوم می شوند به آنها زیاد مرخصی می دهد. این درست است؟
مرخصی ما ضابطه دارد. گاهی اوقات در شرایط عادی مرخصی می دهیم و گاهی مواقع در شرایط ویژه مرخصی می دهیم؛ مرخصی بی ضابطه نیست. اینطور نیست كه مرخصی بی حد و حصر داده شود. شاید قسمتی از این تصور و تداعی، تحت تاثیر یكی دو نوبت مرخصی است كه به مناسبت های ویژه داده شد، مثلا عید سعید فطر، عید غدیر، ایام مربوط به كرونا قدری سطح مرخصی ها بیشتر شد و ممكنست این تصور ایجاد شود؛ پس قوه قضائیه صلابت و اقتدار خودش را دارد، ولی اینجا قصه انتقام نیست، قصه برخورد با فساد است، قصه ریشه كن كردن فساد است.
در كنار این، موضوع اصلاح مجرمین و مفسدین است. اگر این اقدامات به بازاجتماعی شدن مجرمین كمك نماید، می توان گفت این قسمتی از سیاست كیفری ماست ولذا دیدید كه در این دوره بیشتر، پیش از شروع كار و حین كار اعلام مطلب نمی نماییم. نمی گوییم می خواهیم این كار را نماییم و این اقدام را انجام دهیم یا این برنامه را تعقیب نماییم. اهتمام كرده ایم برنامه ها را داشته باشیم و اطلاع رسانی عمومی شود و بعد بگوییم این كار را انجام دادیم.
*خیلی ها سوال دارند كه برادر یكی از آقایان كه رئیس یكی از قواست، الان چطور وضعیتی دارد؟ زیاد مرخصی دادید و محكومیت خودرا می گذراند؟
ما می گوییم برمبنای ضوابط محكومیتش را می گذراند و برمبنای ضوابط و شرایط كه ویژه است، از امتیازاتی كه قوه قضائیه در نظرگرفته است استفاده می نماید.
*دو نفر قبلی كه مربوط به دولت قبلی بودند چه می كنند؟
آن ها هم در مرخصی هستند. خبری كه به ما داده شده، این است كه یك نفر از آنها كسالتی هم دارد و دوران درمان خودرا بیرون از زندان سپری می كند.
*یك پرونده هم كه در اختیار دارید و مردم پیگیری می كنند پرونده روح الله زم است. مهم تر از خود روح الله زم كه شبكه ای را طراحی می كرد، كسانی بودند كه از داخل و از بدنه داخل به او اطلاعات دادند.
فاز اولش، خودش است كه تحقیقاتش تكمیل شده و چند جلسه دادگاه او نیز برگزار شده است و ادامه جلسات دادگاه را نیز به زودی خواهیم داشت.
بخش دوم، برخی از عناصر مرتبط اصلی تر و دارای نقش فعال تر هستند كه در این عرصه برخی از افراد دستیگیر شده اند، تحقیقات پرونده آنها تكمیل شده و به صورتی می توان اظهار داشت كه كیفرخواست گروه دوم هم به دادگاه رفت و افراد مختلفی تا الان احضار شده اند، از آنها تحقیق شده، برای برخی قرار تامین صادر شده، برخی هم بدون قرار تامین در رفت و آمد و ادامه بازجویی ها و تحقیقات هستند، كسانی هستند كه هنوز احضار نشده اند، كسانی هستند كه پس از این قصه خودشان آمدند خودرا معرفی كردند و گفتند ما نفهمیدیم و متوجه نبودیم و فریب خوردیم و این همكاری ها را انجام دادیم.
*مسئولیت دارند؟
در بخش های مختلف هستند. دامنه این پرونده دامنه نسبتا گسترده ای است كه همه این ها باید رسیدگی شود.
*جایی هست كه در این پرونده افرادی مسئولیت های سطح بالا داشته باشند و درباره آنها بررسی انجام شود؟
حالا تا سطح بالا را چگونه تعریف نماییم. در بخش های مختلف افرادی در این پرونده مطرح هستند، اما خیلی بگوییم طراز اول و مدیران ارشد نبودند. تا الان از مدیران ارشد كسی مطرح نیست. تحقیقات ادامه دارد و پرونده هنوز مفتوحی است.
*یك كاری هم جدیدا انجام شد كه مورد توجه قرار گرفت و كار بسیار خوبی بود و خیلی ها دعا كردند و افرادی بودند كه اطراف دادگاه های مختلف كاسبی می كردند و بعنوان شاهد كذب، شهادت می دادند و پول دریافت می كردند. برای این هم سازوكار را تنظیم كردید یا فعلا فقط دستور داده شده؟
برنامه ما بر این است كه یكایك موضوعاتی را كه مطرح می شود، روی آن مطالعه و كار كارشناسی و برنامه ریزی می شود، پس از برنامه ریزی عملیات اجرایی ما شروع می شود. بازه كوتاهی را در نظر گرفتیم، به جهت اینكه در تكمیل این كار باشد، مركز آمار و فناوری ما در سامانه ثبت اطلاعات پرونده، تمام اطلاعات شهود را هم در این سامانه بارگذاری كند تا بتوانیم حتی تشخیص دهیم یك نفر آدم، چند مرتبه و در چند پرونده و كجاها رفته و شهادت داده است؛ ضمن اینكه حفاظت اطلاعات واحدهای نظارتی مامور شدند محیط های پیرامونی دستگاه قضا را رصد كنند و قضات هم مامور شده اند در احراز هویت و انطباق جزئیات به شكلی رفتار كنند كه این سوءفتار را شاهد نباشیم.
*تشكیل مجتمع تخصصی پشتیبانی از گزارش گران مفاسد اقتصادی؛ این چیست؟
مجتمع ما مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادیست. منتهی ذیل این مجتمع ما بخشی را در نظر گرفته ایم برای دریافت گزارش های ناظر به مفاسد اقتصادی. در مجتمعی كه تاسیس شد بعنوان مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی برای كم شدن واسطه ها این سامانه در نظر گرفته شد كه گزارشات فساد آنجا بیاید ضمن این كه طرق دیگر كماكان باز است. هم گزارش دادن به دادستان ها و هم گزارش دادن به سازمان بازرسی كل كشور باز است.
*یكسری افراد را هم در روزهای انتخابات دستگیر كردید كه از كاندیداها و نامزدها پول می گرفتند كه صلاحیت هایشان را درست كنند. در شورا هم كسانی پیدا شدند كه با این افراد در ارتباط بودند؟
این ها پول نمی گرفتند كه صلاحیت ها را تائید كنند، بلكه كلاهبرداری می كردند.
*به این اسم می رفتند كه پول بدهید تا صلاحیت را تائید نماییم.
اصل عملشان كلاهبرداری بود. از منظر حقوقی گاهی مواقع به اعمال نفوذ تعبیر می نماییم، یعنی ارتباطی دارند و گاهی اوقات می گویید به ادعای اعمال نفوذ است و گاهی اوقات هیچ كدام از این موارد نیست و كلاهبرداری محض است. اآنچه اینجا صورت گرفت واقعا كلاهبرداری بود. ارتباطی بین این افراد با مراجع بررسی كننده صلاحیت داوطلبان انتخابات وجود نداشت.
*یعنی هیچ ارتباطی وجود نداشت؟
هیچ ارتباطی مطلقا وجود نداشت. از نكات جالب این مسئله این بود كه افرادی كه ثبت نام برای مجلس كرده بودند، كسانی كه در این دام افتاده اند، باید ذكاوت ابتدائی را داشته باشند. مثلا كسی كه خودش در ادوار گذشته كاندیدای ردصلاحیت شده بوده و اگر عرضه ای می داشت، برای صلاحیت خودش كار می كرد.
*درباره فضای مجازی خیلی ها سوال دارند كه چه باید كرد. مثلا حوادثی كه درباب افزایش قمیت بنزین داشتیم، یك پای قضیه فضای مجازی بود و درباره كرونا هم داشتیم. برای این امر به كجا دراین زمینه می خواهید برسید؟ بجای این كه كسی را بگیریم پیش از آن پیشگیری نماییم.
فضای مجازی قسمتی از كیان یك كشور است. امروز در دنیای فعلی كشورها محدود به محدوده جغرافیایی سرزمینی نیستند. همان گونه كه سرزمین ما دارای قاعده و حریم است و درون خود دارای قاعده و ضابطه است، فضای مجازی ما هم باید دارای حریم و دارای قاعده و ضابطه باشد. الان مشكل این است كه در فضای مجازی برخی فكر می كنند كه نه برای داخل و نه برای خارج هیچ قاعده و ضابطه ای لازم نیست. این بی انضباطی به وجود می آورد. قسمتی از فضای مجازی ما در اختیار بیگانگان است. فضای مجازی ما نیازمند یك شبكه داخلی است كه در انحصار مردم ما و این سرزمین باشد، هنوز آن شبكه ملی اطلاعاتی كه مدنظر است شكل نگرفته است.
*فكر می كنم وزارت ارتباطات را باید بیشترین سهم را داشته باشد.
بیشترین سهم را وزارت ارتباطات دارد.
*بله، دراین زمینه باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.
*شما متولد ۱۳۴۴ در بیرجند هستید.
بله.
*پدر و مادر؟
مرحوم پدرم كشاورز بودند. البته مقداری هم تحصیلات حوزوی داشتند. ضمن اشتغال به كشاورزی، روحانی محل بودند.
*چه نوع كشاورزی می كردند؟
كشاورزی آنجا زعفران در زادگاه ما كمتر است، ولی گندم، جو، زرشك، آلو است. مرحوم والده ما هم خانه دار بودند. در یك خانواده كشاورز روستایی و به اعتبار همان روحانی محل بودن مذهبی به دنیا آمدم.
*چند برادر و خواهر هستید؟
ما ۴ برادر بودیم كه یكی از برادرانم فوت كرد و سه برادر در قید حیات هستند. خواهر هم ندارم.
*خدا ان شاالله حفظ شان كند. سمت تحصیلات حوزوی رفتید.
بله.
*حوزه مشهد بودید.
من متولد بیرجند هستم و تحصیلاتم را تا دوم دبیرستان در بیرجند ادامه دادم، ضمن اینكه در تمامی این مقاطع شاگرد اول بودم و معدل من همیشه بالای ۱۹٫۷۵ بود و دو درس نمره كم می آوردم و یكی نقاشی و یكی ورزش بود. نقاشی و ورزش بود كه معدل من را از ۲۰ می انداخت. با این قصه از دوم دبیرستان از اثنای سال تحصیلی تصمیم گرفتم درس را در حوزه علمیه ادامه دهم.
مدت كوتاهی در حوزه علمیه بیرجند و بعد به حوزه علمیه مشهد آمدم. البته پس از دوران دفاع مقدس دیپلم را هم گرفتم و دانشگاه هم رفتم و درس حوزه را هم ادامه دادم. حوزه، چون انتهابردار نیست، الان هم ادامه می دهم. یكی از توفیقات من این است كه درس خارج مقام معظم رهبری از ۱۱-۱۰ سال پیش كه آمدم، مرتب شركت می كنم.
*چه سالی ازدواج كردید؟
من سال ۱۳۶۵ ازدواج كردم.
*چطور با حاج خانم آشنا شدید؟
خانم من هم محلی من هستند. فامیلی دوری هم داشتیم، آشنا بودیم، آشنا نشدیم.
*مهریه چقدر است؟
۱۴ سكه بهار آزادی و یك سفر عمره است.
*چرا لباس روحانیت نمی پوشید؟
این گونه بار آمدیم. البته در زندگی اداری هیچ گاه ملبس نبودم.
*از ابتدا لباس نپوشیدید؟
از ابتدا لباس روحانیت به صورت رسمی نپوشیدم. اما چون تحصیل كرده حوزه بودم، در بعضی سفرهای تبلیغی منبر رفتم و در سفرهای تبلیغی لباس روحانیت پوشیدم و چند سفری هم خدای متعال عنایت كرده و پس از همه آزمون ها بعنوان روحانی كاروان حج، آن زمانی كه مسئولیت های خطیر و سنگین این چنینی را نداشتیم، بعنوان روحانی ملبس رفتم و در خدمت زائران بیت اله الحرام بودم.
*حاج خانم چه می كنند؟ تحصیل كرده هستند؟ كارهای اجتماعی می كنند یا خانه دار هستند؟
ایشان خانه دار هستند.
*چند فرزند دارید؟
۴ فرزند دارم. دو فرزند پسر و دو فرزند دختر دارم.
*چه می كنند؟
پسرها یكی فوق لیسانس برق خوانده و دیگری عمران خوانده است. آن كه برق خوانده در یكی از سازمان های وابسته به شهرداری به صورت قراردادی مشغول به كار است. پسر دیگر من در آزمون استخدامی شركت كرده و بعنوان مهندسی مشغول به خدمت است. دو دخترم دانشجوی دكترا هستند و مشغول تحصیل هستند.
*چه رشته ای می خوانند؟
دختر بزرگم دانشجوی دكترای روان شناسی است و دختر دیگرم دانشجوی دكترای داروسازی است.
*چقدر با بچه ها نزدیك هستید؟ وقت می كنید با هم صحبت كنید؟
خیلی كم من را می بینند. از تلویزیون من را بیشتر می بینند تا در خانه!
*اهل ورزش؟
خیلی كم.
*قبل از انقلاب سن شما بسیار كم بود؛ در تظاهراتی شركت داشتید؟
قبل از انقلاب دانش آموز بودم. در طیف دانش آموزی جزو دانش آموزان فعال بودم یعنی راهپیمایی مقابل رژیم برگزار نمی شد، مگر در آن حضور داشته باشم.
*در بیرجند؟
بله. به همین جهت در همان مقطع با طیف های از انقلابیون شهر، چه در حوزه، چه در دانشگاه و چه در جامعه فرهنگیان ارتباط برقرار كرده بودم و مجالس و محافل آنها را شركت می كردم.
*بعد از انقلاب هم حوزوی بودید و در جبهه حضور داشتید.
بله.
*از چند سالگی جبهه تشریف بردید؟
از ۱۷ سالگی بودم.
*تیپ امام رضا (ع)؟
بله، از مشهد اعزام شدیم، البته نخستین اعزام من به كردستان بود و از جانب حوزه رفتم. یكی از جاهایی كه لباس روحانیت پوشیدم، آنجا بود. سفر تبلیغی به كردستان رفته بودم. تیپ ویژه شهدا با شهید كاوه بودم.
*خاطره ای از شهید كاوه دارید؟
بله. با شهید كاوه هم در مشهد ملاقات داشتم و هم در كردستان و هم در تشییع ایشان حضور داشتم. صلابت ایشان در عین جوانی به شكلی بود كه من گرچه سفرم تبلیغی بود و هم در تیپ ویژه شهدا حضور داشتم و هم در شهر كامیاران، در شهر مهاباد بودم، اما قدری راحت تر در مردم می رفتم، می دیدم كه نام شهید كاوه در زمان حیات ایشان لرزه بر اندام گروه های تجزیه طلب می انداخت.
*در تیپ امام رضا (ع) هم آقای قالیباف فرمانده بودند.
ابتدای نخستین حضور من، آقای قالیباف بود، ولی پس از آن بیشترین حضور من در تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در دوران فرماندهی سردار اسماعیل قاآنی بود.
*كه الان جانشین حاج قاسم در سپاه قدس هستند.
بله.
*ارتباط شما نزدیك است؟
فوق العاده.
*چطور آدمی است؟ آقای قاآنی كمتر شناخته شده اند.
بله. در همان منطقه هم این گونه بود. آقای قاآنی یك چهره فوق العاده مخلص و متواضع است. یكی از دلیلهای كمتر شناخته شدن ایشان این است كه فوق العاده متواضع است. كار انجام می دهد و به دنبال نام و تبلیغ و رسانه و… نیست. یك عنصر عملیاتی، فرمانده واقعاً مقتدر و فوق العاده خونسرد است. شخصیت آرام عجیبی دارد، چون من با ایشان در دوران دفاع مقدس زندگی كردم.
*خاطره ای از آرامش ایشان دارید؟
بله. چون دوران حضور در جبهه من در مخابرات بودم. بی سیم چی گردان در اوایل بودم. یكی از گردان هایی كه ایشان فرمانده تیپ بود. با ایشان محشور بودم تا اینكه در عملیات كربلای ۴ من شب اول عملیات مجروح شدم. مسئول مخابرات گردان بودم و مجروح شدم. به قرارگاه برگشتم، بجای اینكه پشت جبهه بیایم در مركز پیام فرماندهی تیپ ماندم. هرچه اصرار كردند كه برو، قبول نكردم و گفتم دستم مجروح شده، ولی می توانم كار انجام دهم. از آنجا در مركز بی سیم و هدایت عملیات مدام من با سردار قاآنی بودم و مواقعی كه ایشان از فرماندهی و سنگر بیرون می آمدند در چارچوب یك بی سیم چی همراه ایشان بودم. آرامش ایشان را از لحظه شروع عملیات و در لحظات سخت جنگ و در روزهایی كه پیروزی های بزرگ اتفاق می افتاد، شاهد بودم.
عملیات كربلای ۴، كربلا ۵، والفجر ۸، بدر در كنار ایشان بودم. هم توفیقات بزرگ را با ایشان بودم و هم در شرایط سخت كربلای ۴ و ۵ با ایشان همراه بودم.
*هنوز با سردار قاآنی ارتباط دارید؟
بله.
*بعد از فرماندهی هم با ایشان ارتباطی داشتید؟
بله، پس از فرماندهی یك ملاقات با ایشان در روز تشییع «حاج قاسم» داشتم و چند بار هم ارتباط تلفنی داشتیم.
*خدا حفظ شان كند. اصلا چطور شد كه آقای اسماعیلی پس از جنگ سمت قضاوت و دستگاه قضا رفت.
گویا این در خون من بود. به امر قضا علاقه داشتم. پیش زمینه ای هم بود. ابتدا وارد دستگاه قضا بعنوان كارمند وارد شدم؛ یكی دو سال كارمند بودم.
*از مشهد؟
بله. بعد به اصرار دوستان هم رده خودمان كه قاضی شده بودند كه می گفتند اگر نمی خواهید وارد این مجموعه شوید، قبول؛ ولی حالا كه وارد شدید چرا در كسوت قضاوت نباشد و دوستان مشترك ما كه قاضی بودند و پیش از من قاضی شده بودند تشویق كردند و در امتحان قضاوت شركت كردم و وارد جرگه قضا شدم.
*اولین سمت شما؟
طبق معمول همه قضات دادیار بودم.
*از خود مشهد بودید؟
بله.
*آشنایی شما با حاج آقای رئیسی از كجا بود؟
آشنایی با آقای رئیسی كه همشهری بودیم و اوصاف ایشان را می شنیدم، در مقطعی كه دادستان تهران بودند، وصف كارهای ایشان را می شنیدم، اما ملاقات و ارتباط نداشتم. ارتباطات من با حاج آقای رئیسی از دوره ای آغاز شد كه ایشان رئیس سازمان بازرسی كل كشور بودند.
*و شما دادستان مشهد بودید؟
نه، هنوز دادستان مشهد نبودم. همچنان دادیار در مشهد بودم. دادرس دادگستری بودم و آن زمان دادسرا نداشتیم. در دادسرای ویژه روحانیت خدمت می كردم. ارتباطات داشتیم. در جلسات همدیگر را می دیدیم و ایشان رئیس بازرسی كل كشور بودند. به لحاظ ارتباطاتی كه داشتیم در یك مقطعی به من پیشنهاد دادند من مدیر كل بازرسی استان خراسان رضوی شوم. به دلایلی انجام نشد و این ارتباطات بود و استمرار یافت.
*بعد دادستان مشهد شدید.
بله.
*بعد رئیس سازمان زندان ها شدید.
بله. سال ۸۳ من دادستان مشهد شدم. ۵ سال دادستان مشهد بودم و ۵ سال دور دوم مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را من دادستان مشهد بودم. دوره اول آیت الله لاریجانی من رئیس سازمان زندان ها و در دوره دوم ایشان رئیس كل دادگستری استان تهران بودم.
*در مشهد سخت ترین كار قضائی كه انجام دادید چه بود؟
یك اهتمام جدی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام دادم. به شكلی كه در آن مقطع اعلام شد، قاچاقچی ها خط سیر انتقال موادشان را از خراسان تغییر دادند.
*الان این قاطعیت كمرنگ نشده است؟
الان یك قسمتی از قانون تغییر نمود و یك بخشی هم احكام در اجرا. تا پیش از اصلاح قانون احكام صادر می شد و در اجرا تعلل می كردند كه من از دادستان هایی بودم كه در اجرا تعلل نمی كردم.
*درست بود این تغییر؟
شاید ابتكار مجلس بود، ولی من معتقد هستم كارشناسی نبود.
*در سازمان زندان ها هم ۵ سال خدمت كردید.
قریب به ۵ سال رئیس سازمان زندان ها بودم.
*بعد هم رئیس دادگستری استان تهران بودید.
بله.
*از بین این سمت ها و سمت فعلی كدام سخت تر و دشوارتر است؟
هر كدام سختی های خودش را دارد. ضمن اینكه شرایط هم فرق می كند. دوره های مدیریت من، یك دوره در محضر آیت الله شاهرودی، یك دوره در محضر آیت الله آملی لاریجانی، یك دوره مدیریت هم الان در محضر آیت الله رئیسی هستم. هر كدام از این سه بزرگوار خاصیت های خاص خودشان را دارند. من معتقد هستم كه كار كردن با آیت الله رئیسی هم لذت خودش را دارد و هم خاصیت و سختی های خاص خودش را دارد.
معتقد هستم حتی رئیس كلی دادگستری تهران فرق می كند كه این رئیس كل با كدام رئیس قوه بخواهد كار كند. یعنی شرایط مخصوصاً این دوره متفاوت می باشد، چون دوره ای توام با تحول با پشتكار، جدیت، پیگیری، مطالبه، با كار شبانه روزی، با كار بدون وقفه، با كاری كه قائل بر این هستیم كه كار نشد ندارد، ما بن بست نداریم و باید راهكار پیدا كرد، هم راه است. این دوره خاصیت و شرایط خاص خودرا دارد. هر كدام را در جایگاه خود می بینم.
*شنیده شد كه یك ساختار جدید در قوه قضائیه دارد بررسی می شود و شكل خواهد گرفت و این ساختار چه سودی به خدمت رسانی به مردم خواهد داشت؟
ساختار جدید قوه قضائیه ابتدا به خودش سود خواهد رساند.
*یعنی ساختار را كوچك تر می كند؟
بله. ساختار را كوچك تر و چابك می كند. این كوچك سازی و چابك سازی نخستین بهره بردارش خود تشكیلات درون سازمانی است. علاوه بر آن، از تداخل وظایف جلوگیری می شود، شرح وظایف متناسب با مرزبندی های مشخص است. تداخل بین بخش های مختلف برداشته می شود. نفع این به خود دستگاه و بدنه و سطوح می رسد. چون ساختار كوچك می شود یك عده از نیروهای ستادی در صف می روند كه الان با تراكم كار و كمبود نیرو مواجه هستیم. این به كمك مجموعه خواهد آمد و نفع به دستگاه قضا می رسد.
*در اینجا نفع به مردم هم می رسد.
بله. نفع اول به خود مجموعه است و دوم به مردم است، به لحاظ این كه در ساختار جدید هم نیرو تزریق می شود، نیروی جدید به دادگستری ها برای گره گشایی از كار مردم تزریق می شود و هم الان در ستاد تعداد زیادی قاضی داریم كه كارهای ستادی انجام می دهند و قضات سر مناصب قضایی خود باز می گردند و كار دادرسی و رسیدگی كار مردم را انجام می دهند. كمك به تسریع رسیدگی و رسیدگی پرونده ها و گره گشایی از كار مردم و هم صرفه جویی در هزینه ها است و از آنجاهایی است كه به نظر می آید، اصلاح ساختار یك نفع همه جانبه را دارد.
*چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
تصویب شده و علی القاعده فكر می كنم تا كمتر از یك ماه دیگر همه این بخش ها نهایی و اجرائی شود.
*در همین ایام چندتا از این جاسوس ها كه حكم امنیتی داشتند و به خصوص بیگانه بودند، تبادل شدند و اسم قوه قضائیه هم آمد كه با همكاری قوه قضائیه انجام شد. آقای روح الله نژاد بود كه بخاطر همین تبادل آزاد شد و دیگری دكتر سلیمانی بود. آیا باز هم از این تبادل ها صورت خواهد گرفت؟
بنای ما بر این است كه به هر شكل ممكن، هموطنان بی گناهی را كه در زندان های خارج از كشور گرفتار هستند، نجات دهیم. در این راه یك وفاق بین دولت، دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. گرچه دل ما به حال سایر هموطنان كه در زندان های دیگر ولو به جرم مواد مخدر زندانی هستند، می سوزد، ولی ما در كشورهای دیگر افرادی را داریم كه واقعاً بی گناه بازداشت هستند.
یعنی بهتان واهی و ساختگی تحت عنوان دور زدن تحریم ها درست می كنند. جزو عناوین اتهامی كه در هیچ نظام قضائی نیست. ما اگر كسی از شهروندان خارجی را دستگیر و محاكمه كردیم خیلی شفاف گفتیم این آدم جاسوسی كرده است. گفتیم این آدم اقدام مقابل امنیت كشور ما انجام داده است و مرتكب این جنایت شده است؛ دقیقا عنوان اتهامی را بیان كردیم. بنا را بر این گذاشتیم كه اگر برای نجات جان هموطنان بی گناه لازم باشد، از ارفاقات قانونی درباره بعضی از زندانیان شهروندان خارجی استفاده نمائیم، مضایقه نكنیم. هدف ما آزادسازی و تبادل نیست، بلكه نجات آدم بیگناه در بستر قانون است، نه با هدف اینكه بگوییم تبادل كه قاچاقچی بدهیم و یك قاچاقچی بگیریم.
*از جرائم امنیتی در حوزه امنیتی كسانی را داریم كه دستگیر شده باشند و هنوز اعلام نكرده باشید؟
بنای ما بر اعلام كردن و نكردن نیست، هر تبعه بیگانه ای دستگیر می نماییم، به كشورش اعلام می شود. به سفارتخانه كشور بیگانه اعلام می شود. وقتی پیگیر این مسئله بودند، معلول این بود كه وقتی دستگیر كردیم بوسیله دادستانی كل كشور و وزارت امور خارجه به آن كشور مسئول اعلام می نماییم كه این شهروند شما را با این جرم دستگیر كردیم و بعد كلی ملاقات كنسولی برگزار می نماییم. سفیر می آید و ملاقات می كند، نامه می رود و تماس می گیرد. یك پروسه كاملاً شفاف و قضائی با شهروندان خارجی ای كه مرتكب جرم می شوند، داریم.
*ان شاالله موفق باشید. این دلگرمی كه مردم گرفتند و همیشه حضرت آقا در دیدارها مثال می زدند كه دستگاه قضا باید ملجا و پناهگاهی برای مردم باشد، مردم به معنای واقعی در این دوره خیلی بیشتر این را حس می كنند. دعا می نماییم همیشه این حس بیشتر شود و گرمای خدمت گزاری دستگاه قضا به مردم بیشتر و بیشتر شود.
برای ادامه توفیق، نیازمند دعای مردم هستیم، نیازمند كمك مردم هستیم، نیازمند همكاری و همیاری مردم هستیم. تمام تلاش ما این است كه حق این مردم به مردم برسد.
*من از محضر شما خداحافظی می كنم، اما برنامه به روال همیشه با دست خطی كه جناب آقای اسماعیلی برای ما به یادگار خواهند نوشت، به انتها خواهد رسید.
«توفیقی حاصل شد تا بعنوان یكی از خدمتگزاران عرصه عدالت، در برنامه خوب دست خط حاضر و در این باب گفت وگویی با مردم داشته باشم. بیش از ۳۰ سال از عمرم را با هدف تحقق و اجرای عدالت، در قوه قضائیه سپری كردم و همیشه به دنبال این بودم كه غیر از عدالت در شئون كاری خویش رفتار نكنم، اما امیدوارم خداوند متعال در سرای آخرت بجای عدالت، با كرامت و فضل خویش با من رفتار نماید».