سخنگوی جنبش حماس در گزارش بهمن: اهداف رونمایی از معامله قرن

به گزارش بهمن سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام نمود: ما رسما از رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین می خواهیم تا از طرح ابتكاری هنیه در خصوص ایجاد استراتژی ملی برای مقابله با معامله قرن حمایت كند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: منابع نزدیك به رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا از رونمایی قریب الوقوع وی از طرح صلح موسوم به معامله قرن آگاهی داده اند. این منابع اعلام نموده اند كه رئیس جمهور آمریكا می خواهد از طرح مد نظر مقامات صهیونیست رونمایی كند. انتشار چنین خبری واكنش های مختلفی را از طرف طرف های مختلف فلسطینی به دنبال داشته است.
در همین راستا، نیروهای ملی و اسلامی فلسطین در «رام الله» و «البیره» واقع در كرانه باختری درباب معامله قرن و رونمایی از آن بیانیه صادر كردند. نیروهای ملی و اسلامی فلسطین ضمن محكومیت رونمایی قریب الوقوع از طرح معامله قرن خواهان آن شدند تا موعد رونمایی از این طرح به روز خشم مردمی تبدیل گردد. در بیانیه مذكور تاكید شده است كه ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی تسلیم خواسته های سلطه جویانه آمریكا و اسرائیل نمی گردد.
از سوی دیگر، وزارت خارجه تشكیلات خودگردان فلسطین هم به رونمایی قریب الوقوع از طرح معامله قرن واكنش نشان داد. این وزارتخانه تصمیم ایالات متحده آمریكا برای رونمایی از معامله قرن را به شدت محكوم نمود. در بیانیه وزارت خارجه تشكیلات خودگردان فلسطین آمده است: معامله قرن یك توطئه آمریكایی اسرائیلی مقابل فلسطینیان شمرده می شود. وزارت خارجه تشكیلات خودگردان فلسطین در بیانیه مذكور افزوده است: معامله قرن به صورتی نقض صریح مقررات بین المللی نیز شمرده می شود.
در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس انجام داده است كه مشروح آن از نظر می گذرد؛
*همانطور كه می دانید ایالات متحده آمریكا می خواهد از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی كند. به نظر شما چه چیزی باعث شده است تا آمریكایی ها و صهیونیست ها این برهه از زمان را برای رونمایی از طرح مذكور انتخاب كنند؟ هدف و یا اهداف اصلی رونمایی از معامله قرن در برهه كنونی چیست و چه كمكی به واشنگتن و تل آویو می كند؟
اینگونه نیست كه ما تصور نماییم آمریكایی ها یك شبه به این نتیجه رسیده اند كه در چنین مقطعی از معامله قرن رونمایی كنند. هیچیك از سیاست های خصمانه آمریكایی ها اینگونه اتخاذ نشده است. آنها از مدت ها پیش برای رونمایی از معامله قرن برنامه ریزی كرده اند و الان نیز طبق برنامه های قبلی، موعد انجام این كار فرا رسیده است.
كما اینكه رونمایی از معامله قرن نیز در امتداد حمایت های همیشگی مالی، سیاسی، نظامی و … ایالات متحده آمریكا از رژیم صهیونیستی، صورت می پذیرد. بنابراین، تكمیل چنین حمایت هایی كه همواره وجود داشته، همچون یكی از اهداف اساسی واشنگتن شمرده می شود.
علاوه بر آنچه كه گفته شد، اتفاقات ماه های اخیر نیز در چنین تصمیم گیری از طرف آمریكایی ها طی این برهه از زمان، بی تأثیر نبوده است. مسابقه پر سرعت كشورهای عربی برای نرمال سازی روابط با تل آویو و سفرهای گوناگون مقامات صهیونیست به پایتخت های كشورهای عربی طی ماه های اخیر، آمریكایی ها را به رونمایی از معامله قرن در چنین شرایطی، تشویق كرد.
بنابراین، آمریكایی ها در این شرایط كه به زعم خود فلسطین را در بین كشورهای عربی منزوی دیدند، تصمیم گرفته اند با رونمایی از معامله قرن، فلسطینیان را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند. كما اینكه حمایت های مداوم جامعه بین الملل از رژیم صهیونیستی و طرح معامله قرن نیز در تصمیم ترامپ برای رونمایی از این طرح بی تأثیر نبوده است.
*به نظر شما در صورت رونمایی آمریكایی ها و صهیونیست ها از طرح موسوم به «معامله قرن» چه تبعات و پیامدهایی در سطوح مختلف متوجه آنها شد؟ اساساً آیا چنین اقدامی تبعاتی را برای واشنگتن و تل آویو به دنبال خواهد داشت؟
آمریكایی ها تابحال تصمیمات ضد فلسطینی بسیاری را اتخاذ نموده اند؛ خصوصاً در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این كشور، روند مذكور بیشتر از پیش تشدید شده است. همچون این اقدامات می توان به انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس اشغالی و همین طور الحاق اراضی فلسطینیان به اراضی تحت اشغال صهیونیستها، اشاره نمود.
مسأله معامله قرن و تلاش آمریكا برای رونمایی قریب الوقوع از آن نیز از سلسله اقدامات سابق آن جدا نیست. هدف اصلی و اساسی آمریكایی ها از این اقدامات و همین طور رونمایی از معامله قرن تثبیت اركان رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی كه كاملاً نامشروع است.
بنابراین، با رونمایی از معامله قرن، نه تنها اركان قدرت رژیم صهیونیستی تثبیت نخواهد شد، بلكه تضعیف و متزلزل نیز خواهد شد. كما اینكه رونمایی از معامله قرن نمی تواند به صهیونیستها مشروعیت ببخشد. صهیونیستها حتی بعد از رونمایی از معامله قرن نیز همچنان در جایگاه اشغالگر باقی خواهند ماند و چیزی تغییر نخواهد كرد.
*طی روزهای اخیر گزارش های مختلفی درباب مواضع مصر و اردن در قبال معامله قرن مطرح گردیده است. بنظر می رسد كه هر یك از این دو كشور ملاحظاتی را درباب معامله قرن دارند اما مخالفتی با كلیت طرح مذكور ندارند. ارزیابی شما از این مسأله و مواضع سران قاهره و امان چیست؟
در این خصوص باید بگویم كه ما از دولت های عربی رسماً می خواهیم كه به سكوت خود در قبال معامله قرن و سلسله اقدامات آمریكایی ها و صهیونیست ها مقابل مسأله فلسطین بیرون بروند و موضع اصولی اتخاذ كنند.
در حال حاضر ما با یك توطئه تاریخی به نام معامله قرن مواجه هستیم كه محصول مشترك آمریكا و رژیم صهیونیستی است. برهه كنونی یك برهه حساس و سرنوشت ساز از تاریخ فلسطین محسوب می شود؛ بنابراین، لازم است كه دولت های عربی سكوت خود در قبال معامله قرن را كنار بگذارند.
*در صورت رونمایی واشنگتن و تل آویو از طرح موسوم به معامله قرن، واكنش ملت فلسطین و گروه های مقاومت این كشور به این گام آمریكایی ها و صهیونیست ها چه خواهد بود؟
اقدامات برای مقابله با طرح موسوم به معامله قرن در چند سطح می تواند انجام شد. باید واقع بینانه به این مسأله بنگریم. قسمتی از اقدامات مقابل گام خصمانه آمریكا و رژیم صهیونیستی را تشكیلات خودگردان باید انجام دهد، برای اینكه این تشكیلات توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شود و می تواند اقداماتی را دراین زمینه صورت دهد.
پیگیری سیاسی اقدام آمریكا درباب معامله قرن در مجامع بین المللی برعهده تشكیلات خودگردان فلسطین است. از طرف دیگر، ما معتقدیم كه در واكنش به رونمایی از معامله قرن، تشكیلات خودگردان فلسطین می بایست تمامی همكاریهای امنیتی خود با تل آویو را متوقف سازد.
كما اینكه تشكیلات خودگردان فلسطین می بایست از تصمیم سابق خود در خصوص به رسمیت شناختن صهیونیستها صرف نظر كند. تمامی همكاریهای سازمان های زیرمجموعه تشكیلات خودگردان فلسطین با صهیونیستها می بایست متوقف شده و تمامی توافقنامه های آنها با تل آویو لغو شود.
از سوی دیگر، یكی از مهمترین راه های مقابله با طرح معامله قرن، تسریع روند آشتی ملی و تقویت وحدت ملی است. ما رسماً از «محمود عباس» رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین می خواهیم تا از طرح ابتكاری رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص نشست مشترك و فوری گروه های فلسطینی برای وضع یك استراتژی ملی جهت مقابله با معامله قرن، استقبال كرده و از آن حمایت به عمل آورد.

منبع: