متعاقب اقدام تأمل برانگیز تروئیكای اروپایی؛ لندن: می خواهیم برجام را زنده نگه داریم!

به گزارش بهمن وزیر خارجه انگلیس متعاقب اقدام تأمل برانگیز تروئیكای اروپایی در فعال كردن مكانیسم ماشه مدعی شد: می خواهیم برجام را زنده نگه داریم!

به گزارش بهمن به نقل از مهر، دومینیك راب وزیر خارجه انگلیس امروز سه شنبه و به دنبال بیانیه تأمیل برانگیز ۳ كشور اروپائیِ طرف ایران در توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ معروف به برجام در پیام هائی در مورد نطق پارلمانی خود در مجلس عوام كشورش در اینباره توئیتری نوشت: نمایندگان را درباره چرائی فعال سازی این مكانیسم در جریان گذاشتم.
وزیر خارجه انگلیس در این خصوص ادعا كرد: می خواهیم توافق هسته ای با ایران را زنده نگه داریم. اگر ایران اراده این كار را داشته باشد، لندن از توان دیپلماتیك خود استفاده می نماید تا در همكاری با شركاء مسیر رو به جلوئی را ترسیم نماید.
شایان ذكر است، در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا خبر خروج یكجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام نمود.
متعاقب این اقدام خصمانه واشنگتن، ایران بعد از بیشتر از یك سال صبر راهبردی تا كنون در ۵ مرحله و بر مبنای مادتین ۲۶ و ۳۶ مصرح در برجام بعضی از تعهداتش را ذیل این توافقنامه محدود كرده است.
این در حالیست كه ۳ كشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ساعاتی قبل از فعال شدن مكانیسم ماشه خبر دادند.
این ۳ كشور در اطلاعیه ای با اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی خود نوشتند كه «به دلیل اقدام های ایران چاره ای نمانده» جز اینكه مكانیسم ماشه را فعال نماییم.
بر اساس بند ۳۷ برجام، اگر هر یك از سه كشور اروپایی امضاكننده توافق اتمی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند كه ایران توافق را نقض كرده می توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند كه ظرف مدتی كمتر از ۶۵ روز این مساله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد امكان دارد از سرگیری سریع تحریم ها ضد ایران را تصویب كند.