به دنبال آبگرفتگی اخیر در شهرهای خوزستان مطرح شد تقاضای نماینده آبادان از مسؤلان برای بازسازی زیرساخت های شبكه فاضلاب این شهر

به گزارش بهمن نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به اینكه در چند روز گذشته به دنبال ۱۱۲ میلی متر بارندگی در ظرف سه ساعت شاهد آب گرفتگی ۸۰ درصد شهر به علت مشكلات زیر ساختی در شبكه فاضلاب بودیم، اظهار داشت: ما احتیاج به یك عزم و بودجه ملی برای ساماندهی شبكه فاضلاب داریم.
غلامرضا شرفی در گفتگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت آبادان بعد از بارش های چند روز گذشته، بیان كرد: متاسفانه به علت مشكلاتی كه در زیرساخت فاضلاب از قبل وجود داشت، این رحمت الهی مشكلاتی را برای مردم بوجود آورده است. فاضلاب آبادان گنجایش حمل حجم بالایی از آب های سطحی را ندارد و به دنبال بارش های شدید فاضلاب طغیان می كند و باعث آب گرفتگی معابر شهری و منازل مردم می شود.
ایشان در ادامه اظهار نمود: در چند روز گذشته به دنبال ۱۱۲ میلی متر بارندگی در ظرف سه ساعت شاهد بودیم كه حدود ۸۰ درصد آبادان را آب گرفت و آب راه ها به زیر آب رفته به صورتی كه تردد ماشین ها به علت عمق بالای آب ممكن نبود و به دنبال آن منازل مردم هم در مناطق متوسط نشین شهر به زیر آب رفت.
نماینده مردم آبادان در مجلس خاطرنشان كرد: فاضلاب آبادان سالیان سال است كه گرفتار مشكل بوده و پس از جنگ كه صدمه جدی به زیرساخت های آن وارد شد آنطور كه باید بازسازی و احیا نشد. در شرایط عادی هم شبكه فاضلاب نمی تواند بیشتر از ۲۴ میلی متر بارندگی را به خارج از شهر هدایت كند. امروز كه تكنولوژی پیشرفت كرده و شهرسازی نوین معمول است نباید با كمترین بارش شاهد چنین وضعیتی در شهرها باشیم.
ایشان در ادامه تصریح كرد: بنده حتی از مشكلاتی كه بعد از ۱۲ میلی متر بارش در سطح شهر ایجاد می شود را فیلم رفته و به وزیر سابق نیرو نشان داده بودم ما احتیاج به یك عزم ملی و بودجه ملی برای ساماندهی شبكه فاضلاب داریم. متاسفانه ما در بخش عملیاتی تصمیم جدی نمی گیریم. ما احتیاج به تخصیص بودجه متناسب و عنایت دولت برای حل این معضل در سطح استان هستیم.
این عضو كمیسیون انرژی مجلس اضافه كرد: حالا در ۳۰ الی ۴۰ درصد آبادان آب همچنان راكد است و مدارس تعطیل شده است. به دنبال معضل ریزگردها ما شاهد تعطیلی شركت ها و كارمندان هستیم و به دنبال بارش شاهد تعطیلی مدارس. این وضعیت مشكل آفرین است. به دنبال بارش ها ما شاهد بودیم كه فرودگاه بین المللی آبادان و ترمینال ها و سالن های مسافری آنرا آب گرفت. بنده در همان ساعات اولیه كه با مسئول آبفای استان صحبت می كردم اعلام نمود كه ما حالا در تلاش هستیم كه تاسیسات خودمان به زیر آب نرود و صدمه نبیند وگرنه تا چند روز آب قطع خواهد بود. این نشان داده است حتی تاسیسات فنی ما هم در زمان بحران گرفتار صدمه می شود.
شرفی در انتها با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیكی آبادان بیان كرد: آبادان ارتفاع زیادی نسبت به مدمتوسط دریا ندارد و در میان دو آب راه بزرگ محصور است. خاك در اینجا بیشتر رس است و توانایی جذب بالای آب را ندارد. درخواست داریم مسؤلان به شكل جدی مبحث شبكه فاضلاب را دنبال كرده تا یكبار برای همیشه این معضل حل شود تا دیگر با هر بارش شاهد صدمه به اموال مردم نباشیم.