یك عضو كمیسیون عمران: رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز از مهمترین موانع سر راه تولیدكنندگان است

به گزارش بهمن یك عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح كرد كه یكی از مهم ترین موانعی كه بر سر راه تولید كنندگان قرار گرفته رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانه های شروع كار است كه گاها شاهد می باشیم نگاه یكسانی به همه افراد وجود ندارد.
سید كمال الدین شهریاری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به موانع پیش روی تولیدكنندگان در داخل كشور بیان كرد: در هر كشوری چندین شاخصه وجود دارد كه مجموعه وضعیت فضای كسب و كار را تحت تأثیر قرار می دهد. شاخص هایی كه به صورت عمده در فضای كسب و كار در كشور ما نقش دارد و موانعی برای تولید كنندگان بوجود می آورد در گام اول قوانین و مقررات بی شمار و بخشنامه ها و دستور العمل هایی است كه هر روز تغییر كرده و سبب می شود تولیدكننده و سرمایه گذار نسبت به فضای آینده كسب و كار خود احساس امنیت نكند.
وی در ادامه اظهار نمود: به علت تغییرات روزمره مقررات و بخشنامه ها، سرمایه گذار نمی تواند در طولانی مدت برنامه مدونی برای تولید محصولات خود و صادرات آن داشته باشد این امر یكی از مهمترین مواردی است كه بر سر راه تولید كنندگان قرار دارد.
این عضو كمیسیون عمران مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: از دیگر موانعی كه بر سر راه تولید كنندگان قرار گرفته است نظام بانكی كشور است كه متاسفانه بانك ها در جایگاه موسسات انتفاعی به مشتری نگاه كرده و با گرفتن نرخ سود بالا در ازای عرضه تسهیلات دست و پای تولید كننده را می بندند، از جانب دیگر بانك ها هیچ گاه خویش را در زیان و ریسك تولید كننده شریك نكرده و اگر تولید كننده گرفتار مشكلی شود علاوه بر سود، جریمه هم دریافت می كند و در نهایت حمایت واقعی از تولید كننده صورت نمی گیرد و اگر مشكلی پیش آید تولید كننده نه تنها امنیتی نداشته بلكه باید تمام سرمایه خویش را بگذارد و برود.
نماینده مردم تنگی و دشستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: از دیگر موانعی كه بر سر راه تولید كنندگان قرار گرفته رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانه های شروع كار است. متاسفانه گاها شاهد می باشیم كه با نگاه یكسانی به همه افراد نگاه نمی گردد و بعضی از مجوزها به افرادی خاص تعلق می گیرد.
وی در ادامه تصریح كرد: از جانب دیگر شاهد می باشیم كه گاها مقررات صادرات كالاها هر روز گرفتار تغییر می شود. در محصولات كشاورزی گاها مشاهده می شود آن طور كه باید از تولید كننده حمایت نشده و دلالان پای به میدان گذاشته و در بالا و پایین شدن قیمت های بازار هم نقش ایفا می كنند.
شهریاری در ادامه با تاكید بر نقش كیفیت كالاها در جهت جلب حمایت مصرف كننده بیان كرد: ۱۰۰ درصد اگر ما بازار رقابتی در داخل داشته باشیم كیفیت هم افزایش می یابد. بعنوان مثال بازار خودرو در داخل كشور ما انحصاری است یعنی واردات خودرو ممنوع بوده و تولید كننده داخلی كیفیت برایش اهمیتی ندارد و مردم مجبور هستند كه تولیدات داخلی را با هر كیفیتی بخرند. در حالیكه روزی كه ما صنعت خودروسازی را در كشور آغاز كردیم برخی از كشورها حتی توان ساخت یك دوچرخه را نداشتند اما امروز همان كشورها با تولید محصولات با كیفیت بازارهای جهانی را در دست خود گرفتند.
این عضو كمیسیون عمران مجلس اضافه كرد: از نظر من باید واردات و صادرات كالاها آزاد بوده و با وضع تعرفه بازار را مدیریت كرد. باید از تعرفه بعنوان یك اهرم برای پشتیبانی از بخش داخلی در مقابل صادرات استفاده گردد اما در عین حال فضا برای واردات كالاها و ایجاد یك بازار رقابتی سالم باز باشد چونكه نتیجه واردات كالاها ایجاد بازار رقابتی است كه تولید كننده داخل را هم وا می دارد تا به سمت افزایش كیفیت كالای خود برود.