رییس هیات مدیره كانون سردفتران ازدواج و طلاق: شرط بچه دار نشدن در ازدواج باطل است

بهمن: رئیس هیات مدیره كانون سردفتران ازدواج و طلاق در واكنش به اظهارات یك نماینده مجلس در خصوص شیوع درج شرط ضمن عقد نكاح در خصوص بچه دار نشدن، اظهار داشت كه چنین موضوعی وجود ندارد و این شرط نیز از نظر بیشتر فقها باطل است.

علی مظفری در گفت و گو با ایسنا درباره سوژه مطرح شده از طرف یك نماینده مجلس در خصوص درج شرط بچه دار نشدن زوجین ضمن عقد نكاح، اظهار نمود: چنین چیزی تا الان از مردم تقاضا نشده است تا اینكه به این مساله برسیم كه می شود آنرا قید كرد یا خیر.

وی با اشاره به صحبت نماینده مجلس در خصوص اینكه “یك مورد خاص كه دو سال است شیوع یافته ذكر شرط زوجین برای عدم بچه دار شدن در عقدنامه است”، اظهار داشت: این مساله حیرت انگیز است و اصلا مشخص نیست منبع و ماخذ آن كجا و چگونه بوده است برای اینكه تمام شروط ضمن عقد كه قید می شود در فناوری سازمان ثبت قابل مشاهده می باشد. در این چند روز كه این خبر مخابره شد، یك مورد هم نداشته ایم و حیرت انگیز است كه چنین موضوعاتی كه تاثیر سوء دارد، اعلام شده است.

مظفری درباره اینكه آیا می شود شرط بچه دار نشدن را در عقدنامه قید كرد یا خیر؟ اظهار داشت: خیر. اختلاف فقهی اینجا مطرح است و بیشتر قریب به اتفاق، نظر فقها و مراجع عظام این است كه شرط باطل است برای اینكه بحث فقهی و نكاح بار شرعی است و نظر مراجع به این سمت است. بنا بر این از نظر شرعی باطل است.

وی اظهار داشت: موضوعاتی در یكی دو سال اخیر باب شده است ولی حیرت انگیز است كه چنین چیزی كه اصلا وجود نداشته و تقاضا نشده و صرف نظر از اینكه این شرط درست است یا خیر و قابل درج در سند ازدواج است یا خیر. وقتی چنین خبری مخابره می شود اثر سوء دارد و تصورم این است كه از این به بعد تقاضای این مساله زیاد شود.

رئیس هیات مدیره كانون سردفتران ازدواج و طلاق اضافه كرد: باید تاسف خورد كه نماینده مجلسی چنین موضوعی را اعلام نموده است. از فردا كارما زیاد می شود و باید مدام بگوییم كه این مساله شرعی و درست نیست ولی مردم می گویند كه نماینده مجلس گفته است. تاسف آور كه نماینده مجلس دقت نكرده و خبركذبی داده و به خاطر جایگاه خودشان موضوعی را مطرح كرده كه اثر سوئی دارد.

منبع: