آگهی گوترش به میانمار درباره وضعیت مسلمانان

بهمن: دبیركل سازمان ملل درباره وضعیت مسلمانان در ایالت راخین به میانمار آگهی داد.

به گزارش بهمن به نقل از آناتولی، آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد در سخنانی در سی و پنجمین نشست سران اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا درباب فراهم كردن شرایط بازگشت امن مسلمانان راخین به وطنشان به «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار آگهی داد.
دبیركل سازمان ملل در این جلسه كه در بانكوك پایتخت تایلند برگزار شد، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مسلمانان راخین اظهار داشت: میانمار مسئولیت دارد شرایط بازگشت امن، شرافتمندانه، داوطلبانه و پایدار آوارگان راخینی به سرزمین شان را فراهم آورد.
گوترش بر ضرورت امكان كمك رسانی به آنان اصرار كرد و اضافه كرد: دولت میانمار لازم است امكان دسترسی آزادانه و جامع اعضای نهادهای كمك رسانی به مناطقی كه پناهجویان به آنجا بازخواهند گشت را تضمین كند.
این در حالیست كه «كمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان» (UNHCR) و «برنامه توسعه سازمان ملل» (UNDP) ۱۷ مرداد ماه سال قبل در بیانیه مشتركی اعلام نموده بودند كه خواهان دسترسی كامل به ایالت راخین (در شمال غربی میانمار و محل سكونت اقلیت مسلمان روهینگیا در این كشور)، بوده و نیز منتظرند تا كاركنان بین المللی بتوانند در شهر «منگدو» (Maungdaw) در این استان مستقر شوند.
لازم به ذكر است، در ۱۴ ژوئن سال قبل میلادی، سازمان ملل با میانمار توافقی را به امضا رساند كه برمبنای آن صدها هزار روهینگیائی آواره در بنگلادش اجازه همراه با انتخاب به میانمار یعنی زادگاه خودرا داشته باشند.
گفتنی است اقلیت مسلمان روهینگیا كه ساكن استان «راخین» در شمال غرب میانمار هستند؛ ۵ سال قبل را با ظلم دولت این كشور سپری كرده و مكرر از جانب بودائیان كشورشان مورد تهاجم، قتل و تجاوز قرار گرفته اند.
نحوه برخورد دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا كه اغلب مورد شكنجه، قتل و آزار جنسی قرار می گیرند به بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر ملی این كشور تبدیل گشته كه از قرار برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده هست!
شایان ذكر است، از ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی نظامیان ارتش میانمار به همراه بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله گروهی از مسلمانان ایالت راخین واقع در غرب میانمار به چند پُست بازرسی مرزی، در سایه سكوت مدعیان حقوق بشر و طرفداران دروغین دموكراسی تعداد زیادی از مسلمانان را به قتل رسانده، به زنان تعرض كرده، منازل و مزارع آنها را به آتش كشیدند و بدین سان تعداد زیادی از این افراد را آواره كشور همسایه یعنی بنگلادش كرده اند.

منبع: