گزارش تحلیلی؛ مانور واشنگتن بر كشتن البغدادی بازی مادر تروریسم در نقش ناجی

بهمن: مقامات آمریكایی درحالی بر روی خبر كشتن سركرده داعش مانور می دهند كه گویی به طرز عجیبی اظهارات پیشین خود در خصوص نقش مستقیم واشنگتن در تشكیل و تأسیس داعش را فراموش كرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: بامداد امروز یكشنبه بود كه یك مقام دولت آمریكا اعلام نمود كه نیروهای عملیات ویژه این كشور ضد «ابوبكر البغدادی» سركرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند. در همین راستا، نشریه نیوزویك هم ادعا نمود كه طبق اطلاعات دریافتی خود از یك مقام ارتش آمریكا، البغدادی در این عملیات به هلاكت رسیده است.
گفته می شود كه این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق انجام شده است. از جانب دیگر، وزارت دفاع تركیه امروز یكشنبه با انتشار اطلاعیه ای در توئیتر ادعا كرد كه قبل از عملیات دیشب آمریكا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی های لازم میان مقامات نظامی تركیه و آمریكا صورت گرفته است! در این بیانیه ادعا شده است: قبل از عملیات دیشب ایالات متحده آمریكا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی های لازم میان مقامات نظامی صورت گرفته است.
در همین ارتباط، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریكا سخنرانی را ترتیب داد. وی در این خصوص اظهار داشت: «ابوبكر البغدادی در یك تونل در صورتی كه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خویش را منفجر كرد. آزمایش دی ان ای، هویت او را تائید كرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و بعد از آزمایش این مورد در محل عملیات و هم در مركز استقرار از هویت او اطمینان یافتند».
ترامپ افزود: «بغدادی بزدلانه كشته شد. امروز روز بزرگی برای جهان است. از همه كشورها و گروه ها و نهادهایی كه به ما كمك كردند، تشكر می كنم. از سربازان ویژه آمریكا برای این عملیات تشكر می كنم. جهان امروز با كشتن ابوبكر البغدادی به یك مكان امن تر تبدیل گشته است». وی اظهار داشت: «در چند هفته گذشته البغدادی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با ۸ فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد كردند؛ آنها نمی توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود».
این درحالی است كه وزارت دفاع روسیه امروز یكشنبه و در واكنش به اعلام هلاكت ابوبكر البغدادی سركرده تروریست های داعش اعلام نمود: اطلاعات آمریكا درباره مرگ البغدادی ضد و نقیض است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه امروز خود آورده است: هیچ اطلاعات موثقی درباره عملیاتی ارتش آمریكا در حمله به محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه در اختیار نداریم.

در ادامه این بیانیه آمده است كه اطلاعات ضد و نقیض درباره عملیات آمریكا تردیدها درباره صحت و به خصوص موفقیت آمیز بودن این عملیات را زیاد می كند. وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام نمود كه جنگنده های آمریكایی یا جنگنده های ائتلاف ضد داعش روز گذشته و حتی طی روزهای اخیر حملات هوایی در ادلب انجام نداده اند!
مانور «دونالد ترامپ» بر كشته شدن البغدادی ــــ فارغ از صحت و سقم این ادعا ـــــ درحالی است كه ایالات متحده آمریكا خود عامل اصلی و اساسی سربرآوردن تروریست های تكفیری داعش و انتقال آنها به سوریه و عراق بوده است. رئیس جمهور آمریكا درحالی از تحقق یك پیروزی بزرگ به دنبال مرگ البغدادی سخن می گوید كه گویی فراموش كرده است داعش درواقع ساخته و پرداخته اتاق های فكر و عملیاتِ آمریكا بوده است.
گویی كه ترامپ، اظهارات مقامات ارشد سابق آمریكایی درباره چگونگی پیدایش تروریست های تكفیری داعش و ده ها و صدها هزار «البغدادی» را فراموش كرده است. بعنوان تنها یك نمونه، «هیلاری كلینتون» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریكا در كتابی تحت عنوان «گزینه های دشوار» صراحتا به نقش آفرینی مستقیم واشنگتن در تشكیل و تأسیس گروه معروف به داعش اذعان می كند.
وی در كتاب خود در این خصوص می نویسد: «این ما بودیم كه داعش را به وجود آوردیم. من به ۱۱۲ كشور جهان سفر كرده بودم و با بعضی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود». این اظهارات مقام ارشد سابق آمریكایی دیگر جای كوچكترین شك و تردیدی پیرامون نقش آمریكا در ریشه دواندن تكفیریهای داعش در سوریه و عراق را طی سال های گذشته، باقی نمی گذارد؛ مسأله ای كه به نظر می آید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریكا آنرا فراموش كرده است.
اما این همه ماجرا نیست؛ چونكه پیش تر هم خودِ دونالد ترامپ هم به نقش آفرینی آمریكا در تشكیل و تأسیس داعش اذعان كرده است. وی در سال ۲۰۱۶ در جریان تبلیغات برای تصدی پست ریاست جمهوری، اظهار داشته بود: «كلینتون و اوباما داعش را به وجود آوردند». حال این رئیس جمهورِ تاجرمسلك آمریكایی با به فراموشی سپردن اظهارات گذشته خود از كشته شدن البغدادی ــــ فارغ از صحت و سقم آن ــــ بعنوان برگی زرین در تاریخ مبارزه با تروریسمِ آمریكا یاد می كند! تا بدین ترتیب، مایه شگفتی افكار عمومی در سراسر جهان شود.

واقعیت آن است كه هدف اصلی و اساسی سردمداران ایالات متحده آمریكا و در رأس آنها «دونالد ترامپ» از مانور بر ادعای كشتن البغدادی، فریب افكار عمومی و منحرف كردن آنها از نقش مستقیم واشنگتن در پیدایش داعش و تداوم حیات آن، است. در واقع، آمریكایی ها تمام تلاش خویش را به كار بسته اند تا در نزد افكار عمومی خویش را بعنوان ناجی ملت های منطقه جلوه دهند؛ ملت هایی كه در سایه حمایت های مالی، تسلیحاتی و لجستیكی واشنگتن از تكفیریها در طول سال های گذشته تكه تكه شدند.
اما سؤال اینجاست كه چگونه سركردگان ارشد گروه های تروریستی در طول دهه های گذشته جملگی توسط ایالات متحده آمریكا كشته شده اند؟ آیا این مسأله به معنای آن نیست كه ایالات متحده آمریكا با پرورش تروریست ها از آنها در جهت تحقق اهداف خود استفاده می نماید و بعد از مدتی ــــ كوتاه یا بلند ــــ با هدف تطهیر چهره اش، آنها را به درك واصل می كند تا در نزد افكار عمومی بعنوان یك قهرمان جلوه كند؟
به عنوان مثال، اسامه بن لادن، سركرده القاعده كه با عملیات یازده سپتامبر، در تاریخ نامش به ثبت رسید، در سال ۲۰۱۱ با عملیات نیروهای ویژه آمریكا در ویلایی در پاكستان ترور شد. اختر منصور، جانشین سركرده طالبان در سال ۲۰۱۶ پس از خارج شدن از مرز ایران در بلوچستان پاكستان با حمله پهپادهای آمریكایی ترور شد. حالا هم آمریكایی ها مدعی ترور البغدادی در ادلب سوریه هستند. بنابراین، پر واضح است كه ایالات متحده آمریكا به مقتضای زمان و شرایط آن، مبادرت به تأسیس سازمان های تروریستی و سپس نابودی آن می كنند.
آمریكایی ها هم اكنون در حالی مدعی كشته شدن بغدادی شدند كه تهدید داعش به پایین ترین سطح خود در سالهای اخیر رسیده است و هزاران نفر از اعضای گروهش در اردوگاههای عراق و سوریه، اسیر هستند. بنابراین این مسأله هم به نوبه خود درخور توجه و اهتمام است و این سؤال را به ذهن متبادر می سازد كه چگونه در طول این سال ها كه داعش بیشترین خسارت های مادی و انسانی را به كشورهایی نظیر سوریه و عراق وارد ساخت، توسط ایالات متحده مورد هدف قرار نگرفت؟
در نهایت، افكار عمومی این مسأله را خطاب به دولتمردان مدعیِ ایالات متحده آمریكا و ترامپ مطرح می كنند كه: اگر ادعای آمریكا درست باشد، فقط یك البغدادی كشته شده اما ۵۰ هزار البغدادی دیگر یا بیشتر از آن در ادلب باقی مانده است. ادلب الان میزبان بیشتر از ۵۰ هزار تروریست تكفیری با افكار و عقاید البغدادی است كه تمامی آنها را واشنگتن به وجود آورده است.