قاضی صلواتی خطاب به متهم روغنی ها: از ایروانی نترس!

به گزارش بهمن پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به افترا قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو ظهر امروز (سه شنبه) ۱۶ مهرماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار گردید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از مرتضی روغنی ها متهم ردیف سوم پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد.
قاصی صلواتی خطاب به روغنی ها اظهار داشت: تمام جلسات بازجویی فیلم برداری و ضبط شده و اگر لازم باشد فیلم ها در دادگاه پخش می شود.
رییس دادگاه خطاب به روغنی ها اظهار داشت: به شما نصیحت می كنم كه ترس و واهمه ای از آقای ایروانی -متهم ردیف اول پرونده- نداشته باشید و خیالت از این بابت راحت باشد.
در ادامه جلسه دادگاه متهم روغنی ها به ادامه دفاعیاتش پرداخت.
متهم روغنی ها در ادامه دفاعیاتش اظهار داشت: همه مجوزها كه عنوان شده بخاطر عدم توقف خط تولید بوده نه جهت منفعت شركت. فشاری كه به ترخیص كاران بوده برای این بوده كه از توقف خطوط تولیدی جلوگیری نمایند.
قاضی صلواتی اظهار داشت: ۲۰۰ صفحه اقاریر شما موجود است. مگر می شود ضابط به شما دیكته كند؟ همه صادقانه بوده است. یك چیزی بگو كه در ذهن بگنجد.
متهم روغنی ها اظهار داشت: من ۳۷ الی ۳۸ بار بازجویی شدم. من گفتم ارتباطی نداشتم و مطالب را نمی دانم و در مورد تسهیلات بانكی حرفهایی را كه زدم بر مبنای شنیده ها بوده است.
رییس دادگاه اظهار داشت: شما مدیر شركت بودید. فیلم بازجویی هست. ما نگران نیستیم. مشت نمونه خروار است. ۳ كارمند گمرك اینجا هستند كه دریافت رشوه داشته اند. كار شما یا جعل بوده یا رشوه. آقای روغنی ها نترس. از خدا بترس. درست است كه ایروانی هزینه وكلای شما و هزینه های آنچنانی را داده ولی هرجا كه از فیلم بازجویی را خواستید ماحاضریم در دادگاه پخش نماییم.
قاضی صلواتی افزود: شما گفتید كه مدیر شركت باید به رئیس گروه اخطار می داده كه ۱۸ درصد قطعات گازسوز است و بقیه بنزین سوز و فردا گمرك با ما برخورد می كند. راجع به این مورد صحبت كنید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: وقتی قطعات وارد می شود ما نمی دانیم چه بخشی از سوی ایران خودرو تبدیل به بنزین سوز و چه بخشی تبدیل به گازسوز می شود. انچه كه عنوان شده ۱۰۰ درصد قطعات گازسوز است و اشتباه فاحش بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف سوم مرتضی روغنی ها اظهار داشت: بر مبنای اقاریر شما مدیران گروه عظام آقایان ایروانی، مرتضوی و رفیعی از ماه ها پیش نگران اسناد تحقیقات خاتمی پور بودند و از شما خواستند تا از خاتمی پور بخواهید اسناد شركت را امضا كند.
متهم روغنی ها اظهار داشت: قبل از سال ۹۵ من در شركت حضور نداشتم اما تیمی در آنجا بودند كه فردی در بین آنها صلاحیت لازم را نداشت و بنابراین من از خاتمی پور درخواست كردم اسناد را بررسی كند تا متوجه شود آیا مشكلی داشته یا خیر كه نهایتاً این صورت گرفت و خاتمی پور گفت مشكلی وجود نداشته است.
قاضی صلواتی پرسید: پس دستور امحا داده اید؟
متهم ردیف سوم پاسخ داد: خیر دستور بررسی دادم.
قاضی صلواتی افزود: مرتضوی گفته كه شما به خاتمی پور گفتید كه اسناد را امحا كند چونكه نماینده گمرك برای بازرسی می آید.
متهم ردیف سوم پرونده اظهار داشت: من گفتم كه اسناد را بررسی كند چونكه برای تهیه گزارش می آیند.
قاضی صلواتی اظهار داشت: در اظهارات خود گفته اید كه مدیران ارشد خواستند كه اسناد جابجا شود. این اظهارات شما است.

متهم روغنی ها اظهار داشت: من خیلی از صحبت ها را چند مرتبه تكرار كردم. فقط اظهارات درباره شركت سازه پویش را قبول دارم.

قاضی صلواتی خاطرنشان كرد: درباره علل خروج حسن شیرزاد كه از یكی از شركت های ترخیص كار با دستور عباس ایروانی انجام شده، توضیح بدهید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: گفتند كه این آقا به دستور ایروانی از كشور خارج شده اما به این صورت نیست چونكه او سال پیش هم از كشور خارج شده بود.
قاضی صلواتی اظهار داشت: بیان شد كه واحد لجستیك سازه پویش با هماهنگی مدیر وقت تنظیم شده، این اظهارات شماست. از ایروانی نترس چونكه پرونده او هم در همین دادگاه مطرح گردیده است.
متهم روغنی ها اظهار داشت: من تخصصی در گمرك نداشتم و از سال ۹۴ در جریان نیستم. من فقط اعلام كردم اسنادی كه برای ترخیص كاران است و متعلق به زمان حضور من در شركت بوده را نشان دهند.
قاضی صلواتی اظهار داشت: تهیه و تنظیم اسناد از سال ۹۰ تابحال به منظور بهره مندی بیشتر و به دستور ایروانی صورت می گرفته است.
متهم ردیف سوم پاسخ داد: آنچه كه اعلام گردید این بود كه همیشه از تعرفه ترجیحی پایین ترین حالت ممكن دریافت گواهی كالا استفاده نماییم. آنچه رخ داده است دستور من نبوده بلكه همیشه انجام می شده و می گفتند پایین ترین تعرفه باید صورت گیرد. هر محموله ای كه می خواست از گمرك بیرون برود با حضور نمایندگان ایران خودرو بود.
قاضی صلواتی خاطرنشان كرد: اینها همه عوامل آقای ایروانی بودند، معمولاً قطعه سازان از خودروسازان طلب دارند اما درباره آقای ایروانی این مورد برعكس است.
متهم ردیف سوم اظهار داشت: به جای تبصره ۶ از تبصره ۹ استفاده می شد.
قاضی صلواتی بیان كرد: هنگامی كه از تبصره ۶ و ۹ صحبت می نماییم مراقب پاهای خود باشید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: در تبصره ۶ و ۹ هم خود شركت نفوذ كرد.
قاضی صلواتی خاطرنشان كرد: من توضیحات شما را می خوانم اما چیز دیگری می گویید. اگر اظهارات خویش را قبول ندارید، مشكلی ندارد، آنها را در همین جلسه پخش می نماییم.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم روغنی ها اظهار داشت: من دستور رشوه نداده ام.
رئیس دادگاه با قرائت اظهارات متهم خاتمی پور متهم ردیف چهارم پرونده اظهار داشت: این متهم می گوید شما دستور پرداخت دو سكه به كارمند درب خروج و مدیر او را صادر كرده اید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: نخستین بار است كه این مورد را می شنوم.
رئیس دادگاه اظهار داشت: این اظهارات خود شماست. شما گفته اید به این علت كه قطعات با ارز دولتی پرداخت شده مبنای قیمت گذاری با نرخ آزاد بوده كه سود گروه عظام در بازار ۳۰ میلیارد تومان بوده است كه این پول ها به مردم متعلق می باشد.
متهم روغنی ها پاسخ داد: گروه قطعات از ارز مرجع استفاده می نمایند اما قیمت در بازار برپایه نرخ ارز مرجع تعیین نمی گردد بلكه اساس آن رقابت است. قیمت در بازار برپایه عرضه و تقاضا مشخص می شود.
قاضی صلواتی اظهار داشت: آیا عملكرد اشتباه گروه عظام در پرداخت رشوه و انجام قاچاق باعث گرانتر شدن قیمت خودرو و افزایش آلودگی هوا نشده است. مردم چه گناهی دارند.
متهم روغنی ها اظهار داشت: ایران خودرو برپایه برنامه تولیدی خود می گوید كه چه مقدار قطعه بنزین سوز و چه مقدار قطعه گازسوز لازم دارد و این امر برعهده شركت نبوده است. شركت نمی تواند برنامه تولید ایران خودرو را مشخص نماید و بگوید برپایه هر آنچه من وارد می كنم خودرو تولید كنید بلكه آنها برنامه تولیدشان مشخص است.
قاضی صلواتی اظهار داشت: شما ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت كرده اید و در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان حقوق و ۸۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت كرده اید كه مبالغ پاداش ها از سود قاچاق تامین شده است.
متهم روغنی ها پاسخ داد: عددی كه بنده دریافت می كردم ۱۵ میلیون تومان بود. معاون مالی و معاون فروش هم همین اعداد را دریافت می كنند. این مورد وقتی درست است كه بنده عایدی بالاتری نسبت به دیگران دریافت كرده باشم.
وی با اشاره به اینكه پاداش ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون برای همه افراد وجود داشته است اظهار داشت: دریافتی ها برپایه طبقه بندی مشاغل مدیران و معاونان صورت گرفته است.
رئیس دادگاه با اشاره به اظهارات این متهم در جلسات بازپرسی اظهار داشت: شما دستور دستكاری در اسناد و جعل سند را صادر كرده اید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: آن قسمتی كه می فرمایید را تایید می كنم اما بنده تحت فشار بودم.
قاضی صلواتی اظهار داشت: بنده فیلم های بازجویی را دیدم. آن فیلم ها حرف شما را ثابت نمی نماید. اگر اینگونه بود بطور قطع با خاطی برخورد می كردیم.
متهم روغنی ها اظهار داشت: روز آخری كه فیلمبرداری شد روزی بود كه فردایش می خواستم برای دومین بار به شعبه بازپرسی بیایم و خیلی با آرامش آنجا نشستیم و گفتند شما این موارد را عنوان كنید.
قاضی صلواتی اظهار داشت: جدا از آن جلسه، تمام جلسات بازجویی به صورت غیرمحسوس فیلمبرداری شده است.
متهم پاسخ داد: آن اظهارات روزهای اول بنده را ببینید.
قاضی صلواتی اظهار داشت: پرونده دیگری از گروه عظام هم می آید و این پرونده شاید خیلی پیش پا افتاده باشد.
در ادامه جلسه دادگاه، شاه محمدی نماینده دادستان اظهار داشت: شما گفتید درج بند ۹ با پرداخت رشوه صورت گرفته است.
در این هنگام متهم روغنی ها قصد اظهارنظری داشت كه با تذكر قاضی مواجه گردید و به او اظهار داشت: آقای روغنی ها ابتدا سوال را گوش كنید. به اندازه كافی به شما وقت داده خواهد شد تا از خودتان دفاع كنید.
نماینده دادستان با اشاره به قوانینی كه ضرورت دریافت مجوز از وزارت صمت را بیان می كند، اظهار داشت: شما به این علت كه مجوز نگرفته اید، طبق تعرفه بند ۶ عمل كردید و كالای خویش را گازسوز عنوان كردید.
متهم روغنی ها پاسخ داد: در مورد بند ۹ باید بگویم كه این بند از سال ۹۶ آمده است و بنده و مجموعه ما اصلا از وجود این بند اطلاعی نداشتیم. چطور است در گمرك حتی یك درخواست هم از بند ۹ نداده اند؟
نماینده دادستان اظهار داشت: استناد به بند ۹ احتیاج به دریافت مجوز موردی داشته و شما به این علت به بند ۹ استناد نكردید.

متهم روغنی ها اظهار داشت: همان گونه كه شما بند ۹ را خواندید، سیستم EMS را یاد شده قرار می دهد، در حالیكه ECU یكی از اجزای EMS است. این بند اشاره ای به گازسوز و بنزین سوز بودن ندارد.
قاضی صلواتی با اشاره به پرداخت رشوه به بعضی از آقایان اعضای اداره صمت استان كرج اظهار داشت: پرداخت رشوه در چارچوب سكه تمام بهار آزادی هر دو ماه یكبار از محل اعتبارات شركت عظام پرداخت می شده است.
متهم روغنی ها اظهار داشت: پرداخت سكه برای تسریع در كارها بوده چونكه مجوز چند هفته طول می كشید.
در ادامه شاه محمدی نماینده دادستان بیان كرد: ایران خودرو با ۲۰ درصد كالاها را وارد كشور كرده چطور شما می خواستید با تعرفه ۵ درصد آنها را وارد كنید؟
متهم ردیف سوم پرونده اظهار داشت: راجع به ایران خودرو به جهت اینكه Ems از قطعات و سیستم های هایتك است و تولیدكننده بالایی ندارد، به جهت سهولت كارها انجام گرفته است و نمی توانم جواب بدهم چرا ایران خودرو ۲۰ درصد پرداخت كرده است.
نماینده دادستان اظهار داشت: شما می خواستید قاچاق انجام بدهید، اما ایران خودرو به دنبال انجام این كار نبوده و بنابراین با تعرفه ۲۰ درصد كالا را وارد كرده است.
شاه محمدی افزود: شما روز گذشته برگه را از اداره گمرك قزوین نشان دادید، ابتدا درباره آن توضیح دهید و سپس بگویید چرا متهم امیر رضا رفیعی در پاسخ به حق و حساب به كاركنان و وزارت صمت عنوان كرده كه آقای حسین پور و حسین خاكساری برای ارتباط با اداره صمت البرز ۲ تا ۳ تا نیم سكه پرداخت كرده اند. ۲ سكه تمام بهار آزادی به شیرزاد برای پرداخت مدیران گمرك داده شده است، او ترخیص كار گمرك بود و الان فراری است.
نماینده دادستان اظهار داشت: در گمرك قزوین آقای نیك روش برای شما نامه ای را صادر كرده. این آقا خود عامل بوده است. شما در هر یك از گمرك ها برای خود عامل های گوناگونی داشتید. آنها ذیل دریافت رشوه برای شما گواهی صادر می كردند و همین نامه ای كه از جانب گمرك قزوین صادر گردیده است با توسل به رشوه صورت گرفته است. كالای شما هنگامی كه از اداره گمرك قزوین ترخیص شد توسط ضابطان متوقف گردید.
متهم ردیف سوم اظهار داشت: من روز گذشته حدود ۳۰۰ نامه را برای دادگاه خواندم كه شما گفتید اسامی افراد پرتكرار كه شنیده اید را بگویید و من هم این اسامی را گفتم.
قاضی صلواتی اظهار داشت: نامه ای كه با رشوه صادر می شود، ارزشی ندارد.
نماینده دادستان با اشاره به اقاریر متهم روغنی ها اظهار داشت: مهرهایی از دفتر خاتمی پور پیدا شده و شما گفتید كه آنها را امحا كند. اگر مهر به صورت orib روی نامه ها خورده یعنی جعل به صورت كاملا حرفه ای در شركت شما انجام می شده است.
نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف سوم اظهار داشت: چرا با خاتمی پور تماس گرفتید و از او خواستید فرار كند و اسناد را امحا كند؟ چه كسی در گمرك به شما اطلاع داد و عامل خبر شما چه كسی بوده است؟
متهم روغنی ها اظهار داشت: آقای ایروانی با من صحبت نكرده است. خدا گواه است و قسم می خورم و به جان دو دخترم كه من از وجود مهر خبر نداشتم و به هیچ وجه دروغ نمی گویم.
نماینده دادستان اظهار داشت: شما در آن روزی كه میخواستید خاتمی پور را فرار دهید اضطراب داشتید و به خاتمی پور گفتید كه بازرسان گمرك به دفتر او می آیند. چه سندی قرار بود پیدا كنند كه از او خواستید اسناد را امحا كند؟
نماینده دادستان با قرائت اقاریر متهم روغنی ها اظهار داشت: شما گفته اید كه عباس ایروانی به من و سایر مدیران دستور داده كه كلیه اقلام وارداتی ۵ درصد ترخیص شود؛ بنابراین به پیشنهاد امیررضا رفیعی مدیرعامل وقت شركت سازه پویش به زیرمجموعه ابلاغ گردیده بود كه در قطعات موتور تنها از عنوان گازسوز استفاده گردد و به هیچ عنوان از بنزین سوز استفاده نكنند و اقای روغنی ها با اطلاع از آن به زیرمجموعه لجستیك آنرا ابلاغ كرده است.
متهم روغنی ها اظهار داشت: من به هیچ عنوان كسی را تایید نمی كنم و نمی شناسم.
نماینده دادستان اظهار داشت: دو محموله قاچاق گمركی در سال ۹۷ در گمرك قزوین و امام خمینی توقیف شد كه از اسناد مجعول استفاده می كردند.
متهم روغنی ها اظهار داشت: قرار اولیه بازداشتم برپایه این دو محموله بود كه من در ان زمان در شركت نبودم.
نماینده دادستان اظهار داشت: جعل اسناد در زمان تصدی شما در معاونت لجستیك تنظیم شده است.
متهم روغنی ها اظهار داشت: به من زنگ زدند و گفتند می خواهند محموله را از گمرك بیرون بیاورند چونكه زمان استانداردش طول می كشد كه من همان روز به صراحت گفتم این كار را نكنید.
نماینده دادستان اظهار داشت: مااز این مورد مطلعیم.
متهم روغنی ها اظهار داشت: شما -نماینده دادستان- از كیفرخواست دفاع می كنید و من می گویم بخشی راست یا غلط را به من می چسبانید.
در ادامه جلسه دادگاه، شاه محمدی نماینده دادستان با قرائت اقاریر متهم روغنی ها اظهار داشت: شما گفته اید با عنایت به در اختیار داشتن فایل های مربوطه توسط واحد بازرگانی خارجی جعل اسناد با مدیرعاملی رفیعی صورت می گرفته است.
نماینده دادستان اظهار داشت: عواید این قاچاق به جیب چه كسی می رفت؟
در این هنگام متهم ایروانی قصد اظهارنظری در جلسه دادگاه داشت كه رئیس دادگاه در تذكری به او اظهار داشت: آقای ایروانی بدون اجازه حق صحبت ندارید؛ اینجا را با شركت اشتباه گرفته اید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: مهر را در بازجویی به من نشان دادند. اسنادی بین واحدهای بازرگانی و لجستیك و شركت ترخیص كار رد و بدل می شود و هیچیك را من رویت نكردم.
شاه محمدی با قرائت اقاریر ایروانی اظهار داشت: این متهم می گوید من به شركت ها گفته ام كه معافیت مالیاتی بگیرند.
متهم روغنی ها پاسخ داد: ایشان راجع به اقاریر خودشان باید پاسخ بدهند. اینكه كمترین تعرفه قانونی صورت گیرد بحثی روی آن نیست. بنده قبل از این مورد در لجستیك نبودم، چطور می توانم راجع به موضوعی كه خبر ندارم اظهارنظر كنم؟
این متهم افزود: چگونه تمام اسناد همچون بارنامه، قبض انبار و غیره می تواند جعلی باشد؟ اصلا امكان این وجود ندارد كه همه اسناد معدول باشد.
نماینده دادستان با اشاره به قوانین گمرك جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در همان آئین نامه ای كه هیات وزیران صادر كرده باید گواهی خویش را ضمیمه می كردید در حالیكه گواهی جعلی را ضمیمه كردید.
متهم روغنی ها اظهار داشت: اگر CO تغییر كند آیا تاثیری در تعرفه گمرك دارد؟ تغییر در CO انتفاعی را در تغییر تعرفه ایجاد نمی كند.
نماینده دادستان با اشاره به دیگر اقاریر این متهم اظهار داشت: شما پیش از سال ۹۵ كم اظهاری داشتید.
متهم پاسخ داد: بنده پیش از سال ۹۵ ورود نداشتم. آنها نوشته های من است اما امروز اینجا هستم برای بیان آنچه كه واقعا رخ داده است.
متهم روغنی ها افزود: به من گفتند كه اینها را بگویم.
قاضی صلواتی اظهار داشت: به شما گفتند اگر اقرار كنید آزاد می شوید؟ معتقدیم كه به شما یاد می دهند كه این حرف ها را بزنید.
نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی اظهار داشت: در ایام گذشته در پیج منتسب به شما در یكی از شبكه های اجتماعی پستی منتشر گردید با نام و تصویر سخنگوی دولت آقای علی ربیعی كه مدعی شدید در جلسه سوم دادگاه، بنده و قاضی پرونده ایشان را متهم به رشا كرده ایم.
وی افزود: ضمن تكذیب این مورد باید بگویم آن شخص عباس ربیعی یكی از مسؤلان كیفیت ایرانخودرو بوده است كه متهم به رشوه با ارقام ۵۰ میلیون است.
شاه محمدی اظهار داشت: به شما سفارش صادقانه می كنم؛ به جای ایجاد حاشیه نسبت به دفاع ماهوی و شكلی اقدام كنید.
رئیس دادگاه در این هنگام ختم جلسه را اعلام نمود و اظهار داشت: جلسه بعدی فردا چهارشنبه رأس ساعت ۹: ۳۰ برگزار می گردد.