تحلیل عربی ۲۱ آیا ترامپ با تحریم ظریف باب گفتگو با ایران را بست؟

به گزارش بهمن كارشناسان مسائل ایران و آمریكا می گویند كه تحریم های آمریكا ضد ظریف بی معنا است چونكه ایران باوجود مشكلاتی كه برای مردمش به وجود آمده است تسلیم آمریكا نمی گردد و به دیپلماسی خود ادامه خواهد داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، پایگاه خبری عربی ۲۱ نوشت: پس از اینكه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا را نپذیرفت آمریكا وی را تحریم كرد كه برخی كارشناسان این تحریم را به منظور ایجاد فشار بر عالی ترین مقام دیپلماتیك جمهوری اسلامی ایران و بستن درب گفتگو میان دو كشور می دانند. چهارشنبه گذشته كاخ سفید اعلام نمود كه به باعث این تحریم تمام داریی های ظریف در آمریكا بلوكه می شوند و واشنگتن همینطور تلاش می كند كه سفرهای بین المللی وزیر خارجه ایران را محدود كند.
تحریم آمریكا ضد ظریف پس از دعوت راند پال، عضو مجلس سنای آمریكا از وی برای دیدار با ترامپ و نپذیرفتن این دعوت وضع شد.
در این راستا محمد عویص، كارشناس امور آمریكا در گفتگو با عربی ۲۱ اظهار داشت كه تحریم های آمریكا بی معناست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا به دنبال بازنویسی توافق هسته ای است تا ثابت كند كه توافق باراك اوباما، رئیس جمهور پیشین این كشور را از بین برده است. مشكل ترامپ این است كه یك عقده شخصی دارد؛ وی عقده این را دارد كه بهترین فرد است و تنها وی می تواند هر چیزی را كه بخواهد ضد هر كشوری در جهان تحمیل كند. اما ایران باوجود مشكلاتی كه بعد از تحریم ها برای مردمش به وجود آمده است در مقابل ترامپ تسلیم نمی گردد.
وی در ارتباط با زمان تحریم ظریف اظهار داشت كه این مساله نشان داده است كه ترامپ احساس ناامیدی می كند و با این اقدام می خواهد كسانی كه به او رای دادند را قانع كند كه وی رئیس جمهور محكمی است و در مقابل دشمنان آمریكا می ایستد. ترامپ توانست ضد ایران تحریم وضع كند اما در تغییر رفتارهای ایران در منطقه شكست خورد، تصمیم ترامپ برای وضع تحریم ضد ظریف اهداف انتخاباتی دارد و هیچ ارتباطی با اتفاقات خلیج فارس و یا روابطش با ایران ندارد.
این تحلیلگر و كارشناس سیاسی اعتقاد دارد كه در زمان فعلی امكان گفتگو میان تهران و واشنگتن وجود ندارد چونكه ترامپ تنها می خواهد بگوید كه پیروز شده است و تهران هم وارد مذاكره نخواهد شد. بعید است كه آمریكا از ظریف دعوت رسمی كرده باشد و پیشنهادی كه سناتور آمریكایی بیان كرد تلاشی برای رفتن ظریف به كاخ سفید و عقب نشینی تهران از برخی مواضع است.

محمد عویص در ادامه اظهار داشت: فاصله میان تهران و واشنگتن بسیار زیاد شده است و ترامپ با مشكلات بزرگ تری همچون تنش با چین مواجه می باشد كه این مساله بر بازرا سهام آمریكا اثرگذار است و در نهایت به طور مستقیم بر سیستم اقتصادی آمریكا تاثیر می گذارد ازاین رو ترامپ دیگر نمی تواند به تهدیدات خود ضد دیگر كشورها ادامه دهد. ترامپ به آخر خط رسیده است و او ترجیح می دهد كه اوضاع به حالت فعلی خود باقی بماند چونكه هر دو طرف ایرانی و آمریكایی مرز بین خویش را می دانند و از جانب دیگر هیچ طرف آمریكایی میل به جنگ با ایران ندارد.
از طرفی دیگر، شیرین سماره، كارشناس مسائل ایران در گفتگو با این پایگاه خبری اظهار داشت كه آمریكا باب گفتگو با ایران را نبسته است بلكه باب گفتگو میان این دو كشور از قبل باز نشده بود و نمی توان به اظهارات آمریكا در خصوص رغبت به گفتگو با ایران اعتماد كرد. اقدامات آمریكا با اظهاراتشان تناقض دارد.
وی با اشاره به اینكه تحریم های آمریكا ضد ظریف بی معنا است اضافه كرد: واشنگتن لیستی برای اعمال تحریم ضد ایران دارد كه تنها می خواهد آنرا اجرایی كند چه درست باشد چه غلط. ایران هم با تحریم ظریف دیپلماسی خویش را متوقف نمی كند بلكه دائما به دنبال یافتن راهی برای عبور از تحریم های آمریكا است.
این كارشناس سیاسی در ادامه اظهار داشت كه ترامپ تلاش می كند فشار بیشتری ضد ایران ایجاد كند و به عقیده او وضع تحریم ضد كانال دیپلماسی ایران یعنی ظریف به مثابه بستن درب گفتگو با تهران و منزوی كردن آن است، اما اتفاقاتی كه رخ می دهد عكس این مساله را نشان داده است چونكه هر گاه آمریكا تحریم هایی ضد ایران وضع كند تهران به دنبال ایجاد ائتلاف هایی در كشورهای مختلف می رود.
وی در ارتباط با عدم موافقت ظریف برای دیدار با ترامپ اظهار داشت: این مساله را نمی توان قبول یا رد كردن ارزیابی كرد چونكه اطلاعات و داده ها نشان داده است كه آمریكا دائما می گوید خواستار گفتگو با ایران است اما رفتارش در حرف و عمل تناقض دارد.