برجام و دستان خالی آمریكا در مجامع بین المللی

به گزارش بهمن جلسه ویژه شورای حكام روز چهارشنبه به پایان رسید و آمریكا برای چندمین بار نتوانست از اهرم آژانس برای ضربه زدن به ایران و برجام استفاده نماید و این نشست به صحنه استهزاء آمریكا و هم پیمانانش بخصوص رژیم صهیونیستی تبدیل شد و كار به جایی كشید كه حتی رئیس نشست جمع بندی از این جلسه عرضه نكرد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، ایران در واكنش به خروج آمریكا و بازگشت تحریم ها در ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام نمود كه در تصمیمی جدید، تعهدات برجامی خویش را طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام به گام می كاهد با این هدف كه اجرای این توافق در وضعیتی متوازن قرار گیرد در غیر این صورت ایران دیگر متعهد به این توافق نخواهد بود.
آمریكا پارسال چهار بار نشست شورای امنیت سازمان ملل را درباره ایران تشكیل داده است كه در یكی از این نشست ها شخص دونالد ترامپ حضور یافت و در یكی دیگر وزیر امور خارجه این كشور حاضر شد. با این وجود نتوانست حتی یك كلمه از شورای امنیت ضد ایران بیرون بكشد. آنها نه فقط به بهانه هسته ای بلكه به بهانه های دیگر همچون بحث موشكی، مساله یمن و نفوذ ایران در منطقه تلاش كردند پای ایران را به شورای امنیت باز كنند اما در این تلاش ها ناكام ماندند.
در نهایت پس از آنكه ایران در گام نخست كاهش تعهدات برجامی خود، محدودیت ذخیره اورانیوم غنی شده تا سقف ۳۰۰ كیلوگرم را لغو نمود و ذخایر ایران به تأیید آژانس از مرز ۳۰۰ كیلوگرم گذشت، ترامپ تلاش كرد از این مساله بعنوان فرصتی برای ضربه زدن یا محكوم كردن ایران در جامعه بین الملل استفاده نماید، ازاین رو درخواست تشكیل نشست فوری شورای حكام را بیان كرد بدون آنكه به لحاظ محتوا و شكل به ابعاد آن فكر كند.
مطابق بند ب از قاعده شماره ۱۱ قواعد كاری شورای حكام، شورا بنا به درخواست رئیس شورا، یا هر یك از اعضای شورا یا مدیركل باید تشكیل جلسه دهد و این مساله جدای از اینكه مبحث نشست چیست انجام می شود چه مبحث در دستوركار باشد چه نباشد.
آنچه آمریكا با درخواست تشكیل جلسه فوری شورای حكام به دنبال آن بود، مطرح كردن مبحث اقدامات كاهشی ایران به صورت خاص مساله لغو محدودیت ذخیره ۳۰۰ كیلوگرم اورانیوم غنی شده بود. اما آنچه قابل توجه است این كه شورای حكام صرفاً می تواند موضوعات هسته ای در قالب پادمان جامع را مورد بررسی قرار دهد و از آنجایی كه مساله كاهش اجرای تعهدات برجامی ربطی به ابعاد پادمانی فعالیت های هسته ای ایران در قالب آژانس ندارد ازاین رو اساساً مبحث قابل اعتنا و بررسی نیست ولو اینكه برای آن تشكیل جلسه دهند.
البته آمریكایی ها ترجیح می دادند كشورهای دیگر تقاضای جلسه ویژه را مطرح كنند اما این مساله با موافقت هیچ كشوری رو به رو نشد تا این كه خودشان مجبور به طرح درخواست تشكیل جلسه شدند.
در نشست روز چهارشنبه جز آمریكا، رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان سایر اعضای شورای حكام بخصوص سه كشور اروپایی، چین و روسیه بر پشتیبانی از برجام و لزوم حفظ آن تاكید نمودند.
در نشست روز چهارشنبه به جز آمریكا، رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سایر اعضای شورای حكام بخصوص سه كشور اروپایی، چین و روسیه در پشتیبانی از چند جانبه گرایی و برجام و لزوم حفظ آن بعنوان یكی از شاخصهای مهم چند جانبه گرایی صحبت كردند. این كشورها به صورت منسجم خروج آمریكا از برجام را سرزنش كردند و بر این مساله تاكید نمودند كه شورای حكام مكان مناسبی جهت بررسی موضوعات مربوط به اجرای برجام نیست، چون كه این قبیل موضوعات در زمره مسائل پادمانی آژانس قرار نمی گیرد و باید در قالب سازوكارهای مشخص شده در برجام و كمیسیون مشترك بررسی شود.
نشست ویژه شورای حكام درباره ایران در نهایت بدون هیچ گونه خروجی به پایان رسید. این در شرایطی است كه عموماً نشست های شورای حكام درباره بررسی گزارش های راستی آزمایی اجرای برجام همراه با جمع بندی رئیس شورای حكام از خلاصه اظهارات و سخنان عرضه شده در نشست آخر می یابد اما این نشست حتی در این حد هم جمع بندی نداشت كه حاكی از انزوای آمریكا در این تلاش نافرجام بود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، آمریكا همواره بر سیاست هویج و چماق تاكید داشته است؛ از یك سو بر طبل مذاكره با ایران می كوبد و از جانب دیگر با شدید ترین اقدامات و ترتیبات تلاش دارد از نقاط مختلف ایران را تحت فشار قرار دهد تا از مواضع و تصمیماتش دست بكشد و برگزاری نشست شورای حكام آخرین اقدام این كشور در این راستا است.
ترامپ و تیم سیاست خارجی اش حتی به خودشان زحمت ندادند برجام را بخوانند تا بدانند كه تعهدات برجامی ایران ذیل این توافق است و ربطی به تعهدات پادمانی و پروتكلی ندارد. به نظر نتیجه نداشتن این نشست آنقدر دور از انتظار ترامپ بوده است كه او پس از آن در توییتی كه حاكی از عصبانیت او در اینباره است به دروغ و نادرست اعلام نمود كه ایران از قبل به صورت مخفیانه به غنی سازی اورانیوم مشغول بوده و این نقض برجام است.
بن رودز مشاور امنیت ملی باراك اوباما پس از آن در در واكنش به این توییت ترامپ نوشت كه این حرف كاملاً دروغ است و سیاست خارجی ترامپ را مبتنی بر دروغ دانست و گفت چنین سیاست خارجی قادر نیست حمایت بین المللی را جلب نماید.
او اظهار داشت كه آژانس و جامعه اطلاعاتی آمریكا در زمان ترامپ و مقامات نظامی همگی پایبندی ایران به برجام را تأیید كرده اند.
همان طور كه برخی اعضای این شورا همچون روسیه به آن اشاره كردند، نشست شورای حكام هرچند مطابق دستور كار شورا نبود و مبحث آن فراتر از قوانین و دستور كار این شورا بود اما این فرصت را فراهم نمود تا جهان اراده و عقیده واقعی خود یعنی مخالفت با افزایش تنش ها را نشان دهد و این بدون شك نتیجه مثبتی است.
بدون شك تلاش های دیپلماتیك در ایام گذشته از جانب ایران برای خنثی كردن اقدامات آمریكا در شورای حكام یكی از مهم ترین علل دستیابی به این دستاورد دیپلماتیك است. همینطور هر چه پیشتر می رویم، با وجود محدودیت های بسیار بر برجام و برخلاف ادعای برخی در داخل، این توافق به لحاظ حقوقی آنقدر محكم است كه حتی در شرایط فعلی قابل استناد و تأمین كننده حقوق هسته ای ایران است. نشست اخیر شورای حكام سند دیگری بر درستی این صحبت بود.