مهر بررسی كرد؛ فاز جدید عملیات حشد شعبی در مناطق مرزی، آشفتگی در صفوف بقایای داعش

به گزارش بهمن نیروهای حشد شعبی با هدف تأمین امنیت مناطق مرزی، اخیرا فاز جدیدی از عملیات ضد تروریستی را در مرزهای مشترك سوریه و عراق كلید زده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: نیروهای «حشد شعبی» عراق اخیرا عملیات ضد تروریستیِ جدیدی را ضد بقایای داعش در مرزهای مشترك این كشور با سوریه كلید زده اند. منابع وابسته به حشد شعبی اعلام نمودند كه هدف اصلی و اساسی از این عملیات، تأمین امنیت در مناطق مرزی با سوریه است. منابع عراقی از عملیات حشد شعبی در مرزهای سوریه و عراق بعنوان عملیاتی گسترده یاد كرده اند.
از زمان آزادسازی عراق از لوث تروریست های تكفیری داعش در سال ۲۰۱۷، این اولین باری نیست كه نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق سلسله عملیات های ضد تروریستی را ضد بقایای عناصر تكفیریِ داعش ترتیب می دهند. پیش تر هم نیروهای عراقی در نقاط مختلف عملیات های گسترده ای را ضد بقایای تكفیری انجام داده و ضربات مهلكی ها را به آنها وارد كرده اند. بعنوان نمونه می توان به عملیات پاكسازی جزیره صلاح الدین اشاره نمود كه اخیراً توسط نیروهای عراقی انجام شد.
پیشتر «سلام جمیل» یكی از فرماندهان نیروهای حشد شعبی اعلام نموده بود كه این نیروها نوار مرزی عراق و سوریه را از لوث تروریست ها پاكسازی كرده اند. او همینطور اظهار داشته بود: «مرزهای عراق و سوریه امن است و عملیات پاكسازی این مناطق هم چنان ادامه دارد. مهمترین مسأله ای كه نیروهای عراقی از مدت ها پیش روی آن متمركز شده اند، تأمین امنیت راه های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده در مرزهای عراق است».
نیروهای امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی عراقی به خوبی می دانند كه باز گذاشتن دست بقایای تكفیری ها برای تردد مخفیانه در راه های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده مرزی می تواند به نفوذ گسترده آنها در این مناطق منجر شود. از همین روی، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی عراقی عزم خویش را برای مسدود سازی راه های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده جزم كرده اند و تلاش می كنند تا از این رهگذر مانع از نفوذ مجدد عناصر تروریستی به داخل خاك عراق شوند. دستگاه اطلاعاتی عراق كه مسئولیت رصد تحركات بقایای تكفیریها را برعهده دارد، نقش مهمی در این منظومه امنیتی ایفا می كند.
مقامات عراقی به خوبی می دانند كه تحركات تكفیریها در مناطق مرزی می تواند روند دموكراسی در این كشور را به چالش بكشاند؛ بخصوص اینكه درحال حاضر روند دموكراسی و تكمیل كابینه عراق وارد آخرین ایستگاه خود شده است. نمایندگان پارلمان عراق در نشست روز دوشنبه خود به یاسین طه حسن الیاسری بعنوان وزیر كشور عراق رأی اعتماد دادند. پارلمان عراق همینطور به نجاح الشمری هم رأی اعتماد داد و وی وزیر دفاع عراق شد.

همچنین فاروق امین الشوانی هم توانست رأی اعتماد نمایندگان پارلمان عراق را به دست آورد و وزیر دادگستری شد. این در شرایطی است كه پارلمان عراق به سفانه حسین الحمدانی كه از جانب عادل عبدالمهدی برای پست وزیر آموزش و پرورش به مجلس عراق معرفی شده بود، رأی اعتماد نداد. بدین ترتیب پر واضح است كه روند تكمیل كابینه در عراق وارد فاز پایانی خود شده است و در این شرایط، ضرورت مبارزه با بقایای تكفیری ها بخصوص در مناطق مرزی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
اكنون كه تنها یك وزارتخانه برای تكمیل روندِ تشكیل كابینه باقی مانده است، دولت بغداد به خوبی می داند كه برای مقابله با توطئه های مختلف ازجمله توطئه های خارجی می بایست بهبود خدمات در مرحله پساداعش را در دستور كار خود قرار دهد؛ بخصوص اینكه آمریكایی ها تلاش می كنند از مشكلاتی كه بعضاً در این كشور وجود دارد، نهایت بهره برداری را به نفع خود داشته باشند.
به عنوان نمونه، مدت زیادی نیست كه عراق به لطف مقاومت قهرمانانه ارتش، دولت و ملت آن و همینطور متحدان و همپیمانان آن در منطقه، بر تروریست های تكفیری داعش غلبه كرده است و بنابراین الان مرحله پسا داعش را سپری می كند. ازهمین روی، حالا (در مرحله پساداعش) مشكلاتی در عرصه اقتصادی و آبادانی در عراق وجود دارد كه آمریكایی ها در صدد سو استفاده از این مشكلات برای ضربه زدن به دولت بغداد هستند.
در همین حال، می توان به مسأله اصلاحات سیاسی و اقتصادی هم در عراق هم اشاره نمود. بعنوان نمونه «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق مدتهاست كه بر ضرورت تحقق اصلاحات در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی در عراق تاكید كرده و نمایندگان وی اعلام نموده اند كه دولت باید با سرعت بیشتری در جهت اعمال و تحقق این اصلاحات گام بردارد.
در هر صورت آنچه كه واضح به نظر می آید این است كه آمریكایی ها و ایادی آنها تلاش می كنند تا از راه متوسل شدن به مشكلاتی كه پیش تر بدان اشاره شد، زمینه برای ساقط كردن دولت بغداد را فراهم آورند. این درحالی است كه دولت و ملت عراق برای حل و فصل مشكلات مذكور كه عزم خویش را جزم كرده و یكصدا هستند؛ مشكلاتی كه البته تحركات چندساله تكفیریهایِ تحت الحمایهِ آمریكا در عراق در ظهور و بروز آنها بی تأثیر نبوده اند.
بر اساس آنچه كه گفته شد، ناگفته پیداست كه تداوم فعالیت های بقایای تكفیری های داعش در نقاط مختلف ازجمله در مناطق مرزی عراق می تواند نتایج وخیمی را در عرصه بهبود خدمات رسانی در این كشور در مرحله پساداعش داشته باشد. بنابراین است كه نیروهای حشد شعبی و همینطور نیروهای عراقی عملیات های گسترده ای را ضد هسته های خفته تكفیری ها در مناطق مرزی كلید زده اند.
باتوجه به آنچه كه گفته شد، به نظر می آید كه عملیات ضد تروریستی نیروهای حشد شعبی عراق در مرزهای مشترك این كشور با سوریه، جنبه بازدارندگی هم داشته باشد و وجوب شود تا ایالات متحده آمریكا از تدارك توطئه ای جدید ضد عراق صرف نظر كند؛ توطئه ای كه واشنگتن تلاش می كند از رهگذر آن، ضربه سیاسی مهلكی را به بغداد وارد كند.