در گزیده اخبار سیاسی ۷ خرداد بخوانید؛ آغاز استعفاهای انتخاباتی، قتل همسر شهردار اسبق تهران، مسیرهای راهپیمایی روز قدس و

به گزارش بهمن واكنش ظریف به اظهارات اخیر ترامپ در توكیو، قتل همسر شهردار سابق تهران، تخلف در مورد افزایش حقوق های ۲/۵تا ۵ میلیون تومان، انتقاد یك سناتور ارشد آمریكایی نسبت به سیاست های ترامپ در قبال ایران، نخستین دادگاه رسیدگی به پرونده یك زوج متهم به كلاهبرداری، اعلام مسیرهای ۱۰ گانه راهپیمایی روز قدس در تهران، یك استعفا در استان تهران جهت شركت در انتخابات مجلس و… همچون گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸ است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مشاور رئیس جمهور در حساب كاربری خود در توئیتر به تبیین مشكل موجود در حاكمیت ایالات متحده آمریكا در سه برهه تاریخی مذاكرات برجام، خروج آمریكا از برجام و امروز پرداخت و نوشت: ‏مشكل آمریكا در مذاكرات برجام این بود كه كنگره و دولت نمی توانستند پیام واحدی در مورد شیوه تعامل با ایران ارسال نمایند. بعد از خروج آمریكا مشكل این بود كه حتی از دولت هم صدای واحد شنیده نمی شد. حالا مشكل این است كه حتی خود رئیس جمهور آمریكا هم نمی تواند یك پیام روشن ارسال نماید.»
معاون اول رئیس جمهور هم درجلسه شورایعالی آب با اشاره به مصوبه پیشین شورا در خصوص اینكه رودخانه كارون باید تا آخر برنامه ششم توسعه به لحاظ كیفی ساماندهی گردد، تصریح كرد: ساماندهی رودخانه كارون باید تسریع شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با وزیر، معاونان و كاركنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ما نباید بر كارهای ناممكن پافشاری نماییم، باید از گذشته عبرت بگیریم و اگر كار اشتباهی كرده ایم آنرا تكرار نكنیم. ما باید واقعیت را كنترل و مدیریت كنیم؛ چون كه نفی واقعیت نفی خودمان است.

ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست مسئولانی كه جهت شركت در انتخابات مجلس باید از سمت های خود استعفا دهند را مشخص كرده است. این افراد شش ماه پیش از ثبت نام در انتخابات فرصت دارند تا از سمت خود استعفا بدهند. بر مبنای اعلام ستاد انتخابات كشور، روزهای دهم تا شانزدهم خرداد فرصت استعفای افراد مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات در نظر گرفته شده است. در همین راستا از میان مدیران وزارت كشور در استان تهران، یك نفر برای شركت در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا داد.

حاجی بابایی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح نتیجه جلسه بررسی روند افزایش حقوق ها اظهار داشت كه تخلف دولت در عدم اجرای افزایش حقوق كاركنان شاغل و بازنشسته به ویژه برای حقوق های ۲/۵ تا ۵ میلیون تومان محرز تشخیص داده شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس هم با تاكید بر اینكه طرح جدید نمایندگان مجلس برای تعطیلی ادارات در ایام پنجشنبه به نفع اقتصاد كشور نیست، اظهار داشت: در چند سال قبل وزارت خانه ها، مراكز قضائی و به تبعیت از آن برخی ادارات در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل هستند ولی تعطیلی سراسری كشور در پنجشنبه ها با عنایت به شرایط فعلی به هیچ وجه به نفع اقتصاد كشور نیست.
قاسم میرزایی، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور هم با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت كه احتمالاً این طرح منتفی و لایحه جامع انتخابات جایگزین آن خواهد شد.
همچنین سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این كه سهمیه جدیدی در كنكور ایجاد نخواهد شد، اظهار داشت كه سازمان سنجش به دنبال آن است كه برای سیل زدگان همان سهمیه زلزله زدگان را اختصاص دهد.

“مردم فلسطین هیچگاه تسلیم طرح ها و توطئه های رژیم صهیونیستی و آمریكا نمی شوند” و ” مردم فلسطین همیشه متحد بوده اند” از مهم ترین نكاتی است كه نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با ایسنا به مناسبت در پیش بودن روز جهانی قدس و به منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین، بر آن تاكید داشتند.
همچنین سردار رمضان شریف، رئیس ستاد مركزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در نشست خبری به مناسبت برگزاری مراسم روز جهانی قدس اظهار داشت: مردم فلسطین از مبارزه با سنگ به مبارزه با موشك رسیده اند كه این مورد از دستاوردهای روز قدس است. وی ادامه داد: شعار راهپیمایی روز قدس امسال كه «روز جهانی قدس، شكست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین» است.
نصرالله تاجیك، كارشناس مسائل غرب آسیا هم با بیان این كه طرح معامله قرن یك اشتباه برآوردی از جانب تیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا است، اظهار نمود: تیمی كه مبادرت به طراحی این طرح كرده با شرایط خاورمیانه و واقعیت های آن آشنایی كاملی ندارد. وی ادامه داد: طرح معامله قرن بیشتر شبیه یك بازی است و متناسب با واقعیت های منطقه نیست.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم مسیرهای ۱۰ گانه راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران را اعلام نمود.

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود در واكنش به اظهارات اخیر ترامپ در توكیو نوشت: ” آیت الله خامنه ای مدتها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته ای، اعلام نمودند كه ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیستیم. تروریسم اقتصادیِ ” تیم ب ” به مردم ایران صدمه می رساند و در منطقه تنش بوجود می آورد. اقدامات و نه حرف های دونالد ترامپ نشان خواهد داد كه هدف وی هم همین است یا خیر! “
یك سناتور ارشد آمریكایی و كاندیدای دموكرات ریاست جمهوری آمریكا هم با افزایش یافتن تنش های اخیر میان آمریكا و ایران از دونالد ترامپ انتقاد نمود و اظهار داشت كه وی از رویدادهای پیشین در اینباره درس نگرفته است.

سیدعباس موسوی در اولین جلسه خبری سخنگوی جدید وزارت امور خارجه با بیان اینكه دپیلماسی ایران وارد فاز جدیدی شده است، اظهار داشت: ما فعلا چشم اندازی برای مذاكره با آمریكا نمی بینیم. وی در مورد پیشنهاد مطرح شده از جانب محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان در عراق در خصوص امضای معاهده عدم تعارض با همه كشورهای خلیج فارس با تاكید بر اینكه این پیشنهاد با حسن نیت اعلام شده است، اظهار نمود: امیدواریم طرف های مقابل هم با حسن نیت با این پیشنهاد برخورد كنند.
بهرام قاسمی، سفیر كشورمان در پاریس طی كنفرانس “كاهش تنش در خلیج فارس” در مجلس سنای فرانسه اظهار نمود: آماده تعامل، گفتگو و رفع سو تفاهمات با برخی كشورهای حوزه خلیج فارس بوده و خواهیم بود. این دیگران بوده اند كه تابحال به ندای خیرخواهانه ایران در جهت كاهش تنش و كوشش برای تحكیم صلح و ثبات منطقه پاسخی نداده اند.

محمد كاظمی با اشاره به وجود شایعه حذف آزمون وكالت، مطرح كرد: حذف این آزمون تنها یك طرح مطرح شده در كمیسیون حقوقی و قضائی بوده و هنوز برای رأی گیری به صحن مجلس راه پیدا نكرده و نیازمند مدت زمان طولانی است.
اولین جلسه رسیدگی به پرونده یك زوج متهم به كلاهبرداری در شعبه یك دادگاه ویژه سیدگی به جرایم اقتصادی برگزار گردید.«مسلم بلال پور» و همسر او «محبوبه صادقی» به حیف و میل اموال مردم از راه وصول وجوه كلان در چارچوب و تحت عنوان مضاربه و كلاهبرداری بالغ بر میلیاردها تومان با ۶۰۰ نفر شاكی متهم هستند. در این جلسه كیفرخواست این زوج متهم به اختلال در نظام اقتصادی كشور قرائت شد و قاضی موحد بعد از استماع دفاعیات متهمین و وكلای آنها و اظهارات بعضی از شكات ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام نمود: این كه رأی در مهلت قانونی صادر و ابلاغ می شود.
همچنین سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از قتل همسر دوم نجفی شهردار سابق تهران اطلاع داد و اظهار داشت: بر مبنای اطلاعات موجود همسر نجفی كه زن جوانی بود در خانه مسكونی خود در منطقه سعادت آباد به قتل رسیده است. شهریاری اظهار داشت: این زن جوان بر اثر برخورد گلوله در خانه اش به قتل رسیده است.