سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با بهمن افزایش ظرفیت و روند تولید سرعت گرفته است، اروپایی ها به كارشان سرعت دهند، تسلیم نمی شویم

بهمن: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با گام اول اقدامات در ارتباط با كاهش تعهدات هسته ای اظهار داشت: كار افزایش ˮظرفیت و روند تولیدˮ در دو حوزه تولید اورانیوم غنی شده و آب سنگین از همان روزی كه رئیس جمهور دستور دادند شروع شده و این مساله به سایت نطنز و كارخانه تولید آب سنگین اراك نیز اعلام شده است.
بهروز كمالوندی در گفت و گو با ایسنا در ادامه اضافه كرد: آن چه رئیس جمهور اعلام نمودند این بود كه ایران دیگر به فاكتورهای تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی شده یعنی سقف ۳۰۰ كیلوگرم و ۱۳۰ تن آب سنگین در قالب بند ۲۶ برجام خودرا متعهد نمی داند.
وی در ارتباط با عملیاتی شدن این تصمیم و زمان لازم برای رسیدن به این اهداف در دو ماه آینده اظهار داشت: هم اكنون فرمان رئیس جمهور ابلاغ گردیده و دستورات برای سرعت دادن به افزایش ظرفیت و روند تولید در این دو حوزه به
بخش فنی ابلاغ گردیده و كارها در حال انجام می باشد.
وی هم چنین اعلام نمود كه بزودی گروهی از خبرنگاران برای بازدید از روند فعالیت ها از سایت نطنز بازدید می كنند تا از نزدیك در جریان كار قرار گیرند.

افزایش ظرفیت و روند تولید با همان تعداد سانتریفیوژهای قبلی انجام می شود
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش كه افزایش ظرفیت سانتریفیوژها در روند افزایش ظرفیت تولید مدنظر خواهد بود؟ خاطرنشان كرد: هم اكنون برنامه ای برای افزایش ظرفیت و روند تولید با تغییر شاخص ظرفیت سانتریفیوژها نداریم. افزایش ظرفیت و روند تولید با همان تعداد سانتریفیوژهایی كه از قبل در قالب برجام نصب بودند در نطنز انجام می شود.
وی درباره روند نظارت آژانس از این مرحله از اقدامات ایران تصریح كرد: در بعضی مراحل و برای انجام برخی كارهای فنی اطلاع قبلی به آژانس لازم است كه بموقع این كار انجام شده و می شود.

آن چه در عمان داریم را فعلا نگه می داریم
وی در پاسخ به این پرسش كه تكلیف ذخیره آب سنگین ایران در عمان پس از لغو معافیت ها از طرف آمریكا چه می شود؟ اظهار داشت: این ذخایر در مالكیت ایران است و همین الان كه با شما صحبت می كنم كارشناسان
ایرانی در عمان هستند تا امكانات و نحوه نگهداری ذخایر را بررسی نمایند. آن چه در عمان داریم را فعلا نگه می داریم تا اگر خواستیم آنرا به فروش رسانده و یا هر وقت كشور بخواهد آنرا برمی گردانیم.
كمالوندی افزود: پس از تصمیم جدید رئیس جمهوری كشورمان، دیگر به سقف ۱۳۰ تن متعهد نیستم و اگر از این سقف عبور نماییم، مشكل ما نیست بلكه مشكل طرف مقابل است.
وی اظهار نمود: اگر طرف های مقابل حاضر در برجام به تعهداتشان عمل كنند ما هم بطور كامل به تعهدات مان برمی گردیم. ما می خواهیم كه توازن در اجرای اقدامات برقرار باشد. دو ماه فرصت داده ایم اما اگر پس از آن اتفاقی نیفتد، ما اقدامات تعیین شده دیگر مربوط به تعهدات مان در برجام را كنار خواهیم گذاشت و مسوولیتش با آن هاست.

اروپایی ها سیستم بانكی و روند خرید نفت را به جریان بیاندازند
این مقام ایرانی درباره واكنش اروپایی ها نسبت به تصمیم جدید ایران، اظهار داشت: انتظار ما از اروپا این است كه سرعت اقدامات شان را افزایش دهند؛ چونكه این دو ماه به سرعت می گذرد. مسایل بروكراسی را باید خارج از وقت پیگیری كنند. ایران یك سال به آنها وقت داد، نمی توانند بگویند كه مشكل زمان دارند. آنها باید حتما به كارشان سرعت دهند. انتظار واقعی ما این است كه در این مدت سیستم بانكی وروند خرید نفت آنها به جریان افتد.
وی اشاره كرد: اقدامات ما در مرحله كاهش تعهدات هسته ای گام به گام و در هر گام برمبنای یك منطق و اصول فنی دقیق طراحی شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این كه از چینی ها در ارتباط با سوژه بازطراحی راكتور اراك چه توقعی دارید؟ ضمن مثبت ارزیابی كردن همكاری روسیه در حوزه هایی كه در آن فعال است، اظهار داشت: چینی ها كارشان را قدری كند كرده بودند و ما از آنها خواستیم كه به این روند سرعت داده شود.

زمان مذاكره نیست
كمالوندی در ادامه درباره سخنان مقام معظم رهبری در رد و مسموم دانستن «مذاكره» با آمریكا با بیان این كه «فرمایشات ایشان در مبانی ایدئولوژیك و علمی و عقلی كاملا درست است» اظهار داشت: بعنوان كسی كه ۴۰ سال تجربه كار
دیپلماتیك و سیاسی دارد معتقدم الان زمان مذاكره نیست. بویژه اگر سوژه مذاكره توانایی های ما باشد مذاكره به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد. تا وقتی آمریكا از موضوعاتی همچون توانایی های موشكی و دفاعی و مسایل دیگر دست برندارد، نمی گردد با آنها مذاكره كرد. همانطور هم كه رئیس جمهور گفتند، منظور آنها از تلفن دادن این است كه بیایید و مذاكره كنید اما با وجود توطئه ها و دشمنی های آمریكا این كار شدنی نیست. اگر آمریكا بر این مبنا باشد كه “هر چی دارید را بدهید”، طبیعی است مذاكره ای اتفاق نمی افتد.

محدودیت ها برداشته شود كشور جهش بزرگی خواهد كرد
وی افزود: برای آمریكایی ها در دوره قبل طول كشید كه متوجه شوند بحث “غنی سازی صفر” عملی نیست و بعد هم در نهایت این سیاست را كنار گذاشتندكه شد برجام و حالا تیم ترامپ دارد همان سیاست شكست خورده قبلی را تجربه می كند، این تجربه برای حاكمین جدید تازگی دارد آنها عوض شدند و تصور می كنند راه های قدیمی جواب می دهد، ما كه عوض نشدیم، ما همان ایران هستیم. درست است محدودیت و مشكلات داریم اما ظرفیت های مان را به خوبی می شناسیم و می دانیم اگر محدودیت ها برداشته شود كشور جهش بزرگی خواهدنمود. آنها با فشار به ما كه البته خسارتش برای خودشان هم هست اهتمام دارند كه ما پرواز نكنیم. اما نباید تسلیم شویم، اگر تسلیم شویم همه چیز را باختیم. ما برای تسلیم نشدن ظرفیت داریم و می توانیم در این راه سخت مقاومت نماییم.
این مقام سازمان انرژی اتمی درباره شرایط مذاكره با آمریكا اظهار نمود: در این مورد بزرگان نظام بطور دقیق و مفصل صحبت كرده اند اما تاكید می كنم، آمریكایی ها باید دست از فشار و تهدید بردارند. اول باید تحریم ها را
كنار بگذارند نه این كه برای مذاكره تحریم كنند بلكه برای مذاكره باید تحریم ها را بردارند.
وی اظهار داشت: الان به آمریكا و اروپا هم كم فشار نمی آید، با تشدید و درگیری به كجا می خواهند برسند، مگر می شود جعبه پاندورا را در منطقه باز كنند آن هم با این سطح از تنش در منطقه با وضعیتی كه در افغانستان و عراق شاهد
بودیم و با این سیل مهاجرت و گسترش تروریسم و اتفاقی هم نیفتد. اروپایی ها بهتر این مسایل را می فهمند چون تبعات سیاسی و امنیتی آنرا بیشتر درك می كنند.

منبع: