رئیس كمیسیون امنیت ملی: ترامپ، راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد

بهمن: رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این كه ترامپ به دنبال تغییر در برجام است، اظهار داشت: رئیس جمهور آمریكا تنش زدایی را در دستور كار قرار داده و می خواهد مانع شكل گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریكا شود، چون اساسا راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با ایسنا، در تحلیلی از رفتارهای ترامپ رئیس جمهور آمریكا از زمان تشدید تحریم ها تا اعلام تمایل برای مذاكره با ایران و حتی دادن شماره تماس به سفارت سوئیس اظهار داشت: واقعیت آن است كه عملاً آمریكایی ها آخرین ابزارهای تحریمی خودرا مقابل جمهوری اسلامی ایران به كار گرفته اند. قبل از این ترامپ ضرب الاجلی را تا ۲۲ بهمن ماه مشخص كرد و حتی می اظهار داشت كه تا آن زمان ایران پای میز مذاكره آمده و اعلام می كرد كه ایران با شكست مواجه می شود كه نتیجه نگرفت و اهتمام كرد كه قالب نظامی به تهدیدهای خود بدهد.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمان اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن توافقی بین ترامپ و بولتون وجود داشت كه پس از آن ترامپ اهتمام كرد تنش زدایی را در دستور قرار دهد و مانع شكل گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریكا شود چون اساساً راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد راهبرد ترامپ تحریم بود، چون كارش اقتصادی می باشد و فكر می كرد با تحریم می تواند ایران را پای میز مذاكره بكشاند.
فلاحت پیشه با بیان این كه ترامپ برای چالش های كوچك تر هم راهبرد نظامی ندارد، افزود: ترامپ تلاش می كند با مدیریت تحولات از شكل گیری ادبیات نظامی در مناسبات ایران و آمریكا پرهیز كند.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه در واكنش به برخی تحلیل ها با پایه شبیه سازی مذاكرات آمریكا و كره شمالی و احتمال وجود همین سناریو درباره ایران، اظهار نمود: شرایط ایران با كره شمالی متفاوت می باشد ترامپ می داند ایران ابزار مختلف قدرت دارد. آمریكا اخیراً اعلام نمود كه فقط می خواهد مذاكره كند تا ایران بمب هسته ای نداشته و كار دیگری ندارد این یعنی ترامپ به دنبال تغییر در برجام است و بسیاری از ابزارهای قدرت ایران را می داند. ترامپ می داند كه نمی تواند ما را كنترل و مهار كند پس عملاً مقایسه ی ایران و كره شمالی متفاوت می باشد.
وی در عین حال اظهار داشت: البته وجود برخی بازیگران در منطقه شرایط را متفاوت كرده است بدان معنا كه در اطراف كره شمالی دو بازیگر حساس به تحولات یعنی كره جنوبی و ژاپن با راهبرد تنش زدایی وجود دارد، اما در منطقه غرب آسیا بازیگرانی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با ادبیات تنش هستند كه وجود بازیگران ثالث در منطقه با هدف استمرار شرایط امنیتی اوضاع و ادبیات مناسبات ایران و آمریكا را متفاوت كرده است و سبب شده كه ادبیات تندی در مناسبات این دو كشور حاكم باشد.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی اظهار نمود: معتقد هستم نقش بازیگران منفی منطقه ای در تقابل راهبردی بین ایران و آمریكا موثر است وگرنه ایران و آمریكا می توانند تنش بین خودرا مدیریت كنند. از جانب دیگر در جمهوری اسلامی ایران كسانی كه از مذاكره صحبت می كنند و یا آنهایی كه حرف مقابله را می زنند همه راهبردشان در یك قالب است این برخلاف آمریكاست كه حالا گرفتار نوعی تنش و اختلاف شده اند و عملاً ترامپ همان تردیدهایی كه نسبت به جان كری دارد را در آینده نسبت به بولتون هم پیدا می كند. بولتون كسی است كه می تواند موجب شكست سیاست های ترامپ درباره ی جمهوری اسلامی ایران شود.
فلاحت پیشه افزود: در ایران هم نظامیان واقعیتی تحت عنوان مقابله را مطرح می كنند، چون آمریكایی ها در محاسبه توان نظامی ایران گرفتار اشتباه شده اند كه نباید این اشتباه را آقای ترامپ هم انجام دهد. آمریكا توان ایران را شبیه دوران مظلومیت ایرباس در مقابل ناو آمریكایی ها دید كه از آن زمان تابحال ایران بسیار قدرتمند شده است كه حتما جنگ با ما مدیریت ناپذیر خواهد بود.
وی توضیح داد: به هیچ وجه راهبردهای امنیت ملی آمریكا اجازه نمی دهد كه ترامپ به جنگ مدیریت ناپذیر وارد شود پس آمریكا یا قدرت ایران را خوب محاسبه نكرده و یا به زبان نمی آورد. در این بین اشتباه محاسباتی به واسطه پمپئو و بولتون و از ناحیه بازیگرانی همچون عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و گروهك هایی مثل منافقین صورت گرفته است كه نباید دولت آمریكا اینگونه گرفتار اشتباه محاسباتی نظامی شود بالقطع در این شرایط نظامیان ما بطور طبیعی تهدیداتی را مطرح می كنند كه آمریكا گرفتار حماقت نشود و سیاسیون هم چنین موضوعاتی را بیان می كنند. در این بین آمریكا هم از مذاكره بعنوان ابزار قدرت در عرصه بین المللی استفاده می نماید.
او در آخر اظهار نمود: معتقدم ایران می تواند برای مذاكره شرط تعیین كند ما كشوری بزرگ هستیم و كشورهای بزرگ هم تصمیمات بزرگ اتخاذ می كند. به هیچ وجه اجازه نداریم كه كشورمان را وارد بحرانی نماییم كه این بحران قابلیت پیشگیری دارد.

منبع: