در مراسم تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در امور حج مطرح شد: عربستان دیه شهدای حج را ندارد بعلاوه ۳ پیشنهاد ایران

بهمن: حجت الاسلام قاضی عسكر از فرستادن نامه ای به وزیر حج عربستان برای پرداخت غرامت شهدای مسجدالحرام طبق آخرین وعده داده شده، اطلاع داد و اظهار داشت: خیلی دلم می خواست تا هستم این مساله به آخر برسد اما شرمنده خانواده شهدا هستم.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مراسم تكریم و معرفه نماینده قدیم و جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت در حالی یك روز بعد از صدور حكم مقام معظم رهبری برگزار گردید كه حجت السلام والمسلیمن قاضی عسكر گفت مبحث كناره گیری و استعفا از این مسؤولیت به سال ۱۳۹۴ برمی گردد اما حادثه منا مانع از این اقدام شد.
قاضی عسكر كه بعد از چهار دهه فعالیت از حوزه حج و زیارت كناره گیری كرده است، به تاریخچه حضورش در این مسند و جایگاه اشاره نمود و اضافه كرد: افتخارم این است كه از همان ابتدای انقلاب كارم را با مقام معظم رهبری آغاز كردم، هرچند قبل از آن از سخنانشان بهره می بردم. تا سال ۱۳۶۳ در محضر امام (ره) بودم و بعد از آن با حكم مقام معظم رهبری بعنوان امام جمعه عازم اصفهان شدم. در تمام دوران نكته ها از ایشان یاد گرفته ام. تلاش كردم تمام وقتم را آنچنان كه ایشان فرموده اند برای یك كار صرف كنم.
وی سپس خاطره ای از ملاقاتش با مقام معظم رهبری تعریف كرد و اظهار داشت: یك روز بعد از آن كه معظم له بعنوان رهبری توسط مجلس نخبگان انتخاب شدند، ملاقاتی با ایشان داشتم. گفتند من داوطلب نبودم ولی حالا كه این مسؤولیت به من محول شده، با قدرت و قوت از آن پاسداری می كنم. این نكته را از ایشان آموختم. روزی هم كه آقای ری شهری استعفا كردند و این مسؤولیت به اینجانب پیشنهاد شد، اصرار كردم ایشان بمانند، واقعاً دوران پرافتخاری در حج بود اما آقای ری شهری مُصر بودند كه بروند، من هم برپایه فرمایش رهبری گفتم كه حقیقتاً داوطلب نیستم اما اگر شما امر می كنید، خویش را سرباز آقا می دانم.
او بیان كرد: در هیچ جای دنیا شخصیتی مدیرتر، فرهیخته، دولتمرد و عالم تر از معظم له ندیده ام، هیچ كسی را شایسته تر از ایشان نمی دانم و برپایه وظیفه شرعی خویش را تسلیم می دانم اما احساس می كنم زیاد در این مسؤولیت مانده ام، اولین سفرم به حج در سال ۵۹ انجام شد. مبحث استعفا را از سال ۹۴ مطرح كرده ام اما ایشان فرمودند از عملكرد شما راضی هستم كه آن سال حادثه منا و مسجدالحرام صورت گرفت و شایسته نبود كناره گیری كنم، ماندم تا این حادثه به نتایجی برسد.
نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج به آخرین اقدامی كه در زمینه منا انجام داده است، اشاره نمود و اضافه كرد: دو ماه پیش نامه ای را به وزیر حج عربستان نوشتم كه شما به مردم قول دادید این چه رفتاری است، سه پیشنهاد هم مطرح كردم كه دیه شهدای مسجدالحرام را یا به حساب سازمان حج واریز نماید یا در زمان عمره خانواده های آنها را دعوت كند و همان موقع مبلغ را اهدا كند و یا به نزدیك ترین سفارتخانه بدهند. منتظر اقدام آنها هستیم.
وی اظهار داشت: خیلی دلم می خواست تا هستم این مساله به آخر برسد اما شرمنده خانواده شهدا هستم.

قاضی عسكر سپس به اقدامات صورت گرفته در نشر مفاهیم آموزشی به ۱۴۰۰ اثر رسیده است اشاره نمود و اضافه كرد: خیلی از مسائل در حج در حال فراموشی است، تلاش كردیم حج خونین را در ۹ جلد گردآوری نماییم و پژوهش گسترده ای درباره حادثه منا و مسجدالحرام درحال آماده است كه فكر می كنم در ۵۰ جلد منتشر شود.
او، عبدالفتاح نواب را شخصیتی آشنا به حوزه حج و مسائل عربستان معرفی نمود و اظهار داشت: ۱۲ نفر را به مقام معظم رهبری برای این مسؤولیت معرفی كرده بودم اما بهترین انتخاب از آن لیست صورت گرفت.
قاضی عسكر دوران كنونی مدیریت حج را پاك و خوب وصف كرد و اضافه كرد: با وجود حرف ها و حدیث ها اما این مجموعه از همه مسائل دور بوده و پاك است و كارمندان آن با كمترین حقوق زحمت می كشند.
او كه در مدت زمان حضورش در این مسؤولیت، تغییرات متعددی را در رؤسای سازمان حج و زیارت شاهد بود، اظهار داشت: از همه رؤسای سازمان حج و زیارت راضی بوده ام و الان كه صحبت می كنم در قلبم ذره ای نارضایتی و ناراحتی از كسی ندارم.

ارتباط های مویرگی ایران در حج
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تكریم و معارفه نمایندگان قدیم و جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت، خاطرنشان كرد: معتمد بودن مقام معظم رهبری و نظام در سرپرستی حج جایگاه مهمی دارد و حفظ و ارتقا این شأن، این اعتماد به كمك خواهد آمد.
او به فعالیت های اثرگذار قاضی عسكر در آموزش حجاج، مقابله با شبهه های وهابیون و دیپلماسی حج اشاره نمود و اضافه كرد: در این دوره ارتباطات مویرگی پدید آمد و فرصت های بدیعی برای ارتباط ایران با جهان اسلام شكل گرفت و مروادات هوشمندانه ای با مقامات عربستان انجام شد.
وی ادامه داد: برای حفظ كرامت و عزت زائران ایرانی وفت جامعی گذاشته شد و دغدغه جدی آقای قاضی عسكر بود به صورتی كه جایگاه ایران را در تاریخ حج پایدار شد، امروز كه با اصرار ایشان از حضورشان بی بهره می شویم باید این مثل را بگوییم كه صد حیف كه آن رفت و صد شكر كه این آمد.
صالحی افزود: با شناختی كه از آقای نواب (نماینده جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت) دارم، مطمئنم خلاء را پر می كنند و در دهه پنجم انقلاب، در این عرصه گام گام با رویش پیش خواهیم رفت.
علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت هم به نقش اثرگذارحجت الاسلام قاضی عسكر در مقام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اشاره نمود و اظهار داشت: توسعه دیپلماسی حج، برقراری وحدت بین مسلمانان، شجاعت و پگیری در برقراری واجب شرعی كه زمانی متوقف شده بود، عملی مجاهدگونه برای احیای باردیگر حج بعد از فاجعه منا، محافظت از حقوق مردم، پختگی سیاسی و برخوردی خارج از هرگونه جناح گرایی و گسترش فعالیت های پژوهشی و توجه به انتقادها همچون خصوصیات مثال زدنی ایشان است كه سبب شد مسیر حج هموار شود.
وی همینطور نماینده جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت را كارشناس زبده تاریج جهان اسلام و آشنا به امور حج دانست و بیان كرد: امیدواریم در این راه تعاملات خوبی با جهان اسلام برقرار شود.

اجازه نمی دهند حج كانون جهان اسلام شود
حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورایعالی حوزه های علمیه هم در وصف خصایص نیكو و اثرگذار قاضی عسكر نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت در مقابله با تهدید وهابیون در عربستان و دیپلماسی حج، سخن گفت و خاطرنشان كرد: مسوؤلیت برای هیچ كسی جاودانه نیست تا مسؤولیت داریم و زمینه خدمت فراهم است از آن بهره ببرید.
او افزود: اگر اجازه داده می شود در موسم حج می توانستیم تحول بنیادی در جهان اسلام و بشریت به خاطر پیوستگی بین امت اسلامی ایجاد نماییم ولی متأسفانه این اجازه را نمی دهند و این اتفاق هم رخ نداده است. حج كانون محوری در تحول جهان است.

سپس، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی حكم مقام معظم رهبری را به حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب بعنوان نماینده جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اهدا كرد و با اهدای لوح یادبود سازمان حج و زیارت و پرچم حرم امام حسین (ع) از چهار دهه فعالیت حجت الاسلام قاضی عسكر قدردانی نمود.

حج در مبارزه با فساد نقش دارد
حجت السلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت كه در آستانه حج در این مسؤلیت منصوب شده است، اظهار داشت: انتظار می رود حجی كه در پیش است با لطف خدا با كمترین صدمه اجرا شود و این گرانی كمتر به زائران صدمه برساند.
او كه به بررسی احكام صادر شده برای نمایندگان این حوزه پرداخته بود، اضافه كرد: در دوران زعامت امام (ره) و مقام معظم رهبری ۶ حكم برای نماینده ولی فقیه در امور حج صادر گردیده است كه وظایفی در ۲۰ برنامه و در ۵ محور سفارش شده است؛ آمادگی و تحول اولین مورد است كه اقدامات زیادی در این رابطه انجام شده، اخوت و وحدت بین مسلمانان تقریباً بیشترین حجم از سفارش ها را به خود اختصاص داده كه شعار حج امسال هم با عنایت به این موضوع، هوشمندانه انتخاب شده است، پاسداری از آرمان های شهدا، آگاه سازی مسلمانان، پرهیز از عوامل وهن مذهب و شناخت ظرفیت های حج و افزایش بهره مندی از آن از دیگر مواردی است كه در این احكام مشاهده می شود.

وی با اشاره به آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، اظهار نمود: حج می تواند در تداوم این انقلاب و حتی استقلال كشور و روابط خارجی، سبك زندگی اسلامی و مبارزه با فساد نقش داشته باشد. كارهایی شروع شده كه باید تكمیل شود.
در این مراسم از كتاب «موسوعه حج خونین» با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت السلام والمسلمین محمدی ری شهری و رئیس سازمان حج و زیارت رونمایی گردید. این كتاب طبق اظهارات قاضی عسكر درباره حج سال ۶۸ است كه مبحث آن در حال فراموشی است.

در مراسم تكریم و تودیع قاضی عسكر و معارفه عبدالفتاح نواب، شخصیت هایی چون حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله محمد ری شهری- نماینده اسبق ولی فقیه در امور حج و زیارت و تولیت آستان مقدس عبدالعظیم، آیت الله محسن قمی – نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری-، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری – دبیر شورایعالی حوزه های علمیه -، حجت الاسلام سید هاشم رسولی محلاتی – مسوؤل وجوهات و مسائل شرعی دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله حمیدعلی تسخیری – عضو خبرگان رهبری و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام -، آیت الله عباسعلی اختری دبیركل مجمع جهانی اهل بیت، سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رضا رشیدیان- رئیس سازمان حج و زیارت، تعدادی از روحانیون بعثه و همینطور تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران حج و زیارت استان ها و بعثه های مراجع تقلید حضور داشتند.