در گزیده اخبار سیاسی سوم اردیبهشت بخوانید؛ درگذشت یك حقوقدان با سابقه، واكنش ها به لغو معافیت های نفتی، سفر وزیر دفاع به مسكو و

به گزارش بهمن واكنش ها به لغو معافیت های نفتی، ابلاغ آیین نامه اجرایی نحوه نگهداری و درمان مجانین، ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شركت پتروشیمی، ارجاع پرونده دانشجویان پیراپزشكی دانشگاه آزاد به دادستان تهران، ورود شركت های مهندسی ـ بازرگانی ایران به عرصه ساخت سانتریفیوژهای صنعتی و… همچون گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور ببا اشاره به جلوگیری آمریكا از رسیدن كمك های نقدی به سیل زدگان، اظهار داشت كه این موارد قابل پیگیری می باشد. وی اظهار نمود: رئیس هلال احمر اعلام نمود علیرغم اینكه خیلی ها اعلام داوطلبی كردند، هیچ گونه كمك نقدی را نتوانستند از راه بانكی پرداخت كنند؛ این نشان داده است كه آمریكایی ها تخلف بزرگی انجام می دهند.
همچنین یك مقام مسئول در دفتر رئیس جمهور با تاكید بر اینكه مرجع رسمی اعلام برنامه های رئیس جمهوری، دفتر ایشان است و برنامه ریزی برای انجام یك سفر یا حضور در یك مراسم الزاماً به معنای قطعی بودن زمان آن نیست و افزود اظهار داشت: برنامه ریزی برای انجام یك سفر یا حضور رئیس جمهوری در یك مراسم نیازمند فرایندی جامع بوده و اعلام عدم حضور در افتتاحیه نمایشگاه كتاب یا لغو سفر استانی در ایام اخیر، خبرهایی بر اساس اطلاع رسانی مراجعی به جز دفتر رئیس جمهوری است.

دستگاه سانتریفیوژ زونال پیوسته جزو پیشرفته ترین و پیچیده ترین سانتریفیوژهای صنعتی است كه از آن در روز ۲۰ فروردین رونمایی گردید و مقرر است در كشور در تعداد بالا ساخته شود، در تولید انبوه واكسن و داروهای خاص به كار می آید. با عنایت به كاركرد استراتژیك این دستگاه در حوزه های دارویی و نیاز مبرم صنایع دارویی به استفاده از این سانتریفیوژ، ساخت این دستگاه در تعداد بالا در دستوركار یك شركت مهندسی و بازرگانی قرار گرفته و مراحل طراحی و نمونه سازی قطعات آن در حال اجرا می باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز جهت شركت در نشست ” روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح ” در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورك شد.
محمد جواد ظریف در صفحه توئیتر خود تشدید “تروریسم اقتصادی” آمریكا ضد ایران را نشان دهنده استیصال و ترس رژیم آمریكا دانست و خطاب به رئیس جمهور این كشور نوشت: وارثان تمدن كهن پارس به سفارش های بیگانگان تكیه نمی كنند.
همچنین به دعوت وزیر دفاع روسیه و به منظور سخنرانی در كنفرانس امنیتی مسكو، وزیر دفاع ایران وارد مسكو شد. امیر سرتیپ حاتمی در بدو ورود به فرودگاه مسكو با اشاره به اینكه امروز مهم ترین مبحث ترامپیسم در جهان است كه یك خصوصیت شبیه نازیسم دارد، اظهار داشت: ترامپ با خصوصیت های مثل خودخواهی، ظلم و زیرپا گذاشتن اصول انسانی و قواعد بین المللی امنیت جهان را با مخاطرات جدی مواجه كرده است.
سفیر قزاقستان در ایران هم در نشست با تجار و بازرگانان استان گلستان اظهار داشت: پرواز مستقیم شركت هوایی پویا از گرگان به مقصد اكتائو كه نزدیكترین بندر قزاقستان است، در آینده نزدیك انجام می گیرد.
امروز همچنین نشست كارشناسی بررسی ساخت آزاد راه شمال جنوب بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان امروز با حضور سید كاظم سجادی سفیر كشورمان در ایروان، شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه، مسكن و شهرسازی و مدیران شركت كیسون برگزار گردید.

واكنش ها به لغو معافیت های نفتی آمریكا برای واردات نفت ایران
رئیس گروه اقدام ضد ایران در وزارت خارجه آمریكا در واكنش به عدم تمدید معافیت های نفتی اظهار داشت كه هدف از تصمیم ما این است كه مانع استفاده ایران از درآمد نفتی اش در جهت تأمین مالی سیاست خارجی خود در فعالیت های منطقه ای و توسعه برنامه موشكی شویم. برایان هوك اضافه كرد: ما تلاش داریم یك اجماع جهانی را احیا نماییم كه از ایران می خواهد به جای یك دولت انقلابی، شبیه یك كشور عادی رفتار كند. اگر آنها می خواهند به میز مذاكره باز گردند، ما مشكلی نداریم.
در پی این اقدام آمریكا، وندی شرمن كه نماینده ارشد آمریكایی در مذاكرات هسته ای بود، اعلام نمود كه تحریم ها آن چه رفتار بدخواهانه ایران خواند را تغییر نخواهد داد و تنها باعث متمركز شدن انتخاب ها به انجام دادن مذاكرات باردیگر می شود كه حتی با این حال، احتمال بسیار كمی وجود دارد تا ایران با دونالد ترامپ مذاكره كند.
همچنین یك دیپلمات اروپایی درباره تاثیر تحریم های آمریكا ضد ایران گفت كه هدف دولت آمریكا تشكیل ائتلافی ضد ایران است و بدین منظور تلاش دارد ایران را وادار به اجتناب از توافق هسته ای كند. وی ادامه داد: اعمال فشار بر ایران به جایی نمی رسد.
در همین رابطه عضو كمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق ضمن مخالفت با عدم تمدید معافیت كشورش از تحریم های آمریكا ضد ایران اظهار داشت كه اگر واشنگتن به عدم دادن معافیت به برخی كشورها از تحریم ضد ایران پافشاری كند، این موضع آنها منجر به بروز بحران بزرگ همچون جنگ نیابتی در منطقه خواهد شد. وی ادامه داد: برای دریافت معافیت از تحریم های ضد ایرانی تمام تلاش خویش را خواهیم كرد.
عضو كمیسیون انرژی پارلمان عراق هم در واكنش به همین مبحث با اشاره به اینكه ملزم به پایبندی به تحریم ها ضد ایران نیستیم، اظهار داشت: واشنگتن باید بداند كه عراق با ایران روابطی تجاری، اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی دارد و از انرژی ایران بی نیاز نیست.
یك منبع نزدیك به دولت عراق هم اعلام نمود كه تصمیم رئیس جمهور آمریكا در خصوص لغو معافیت های نفتی ۸ كشور از تحریم های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی گردد زیرا این تحریم ها تنها مختص به واردات نفت خام است.
یك كارشناس مسائل استراتژیك عراقی از سفر نخست وزیر این كشور به واشنگتن در هفته آینده به منظور گفتگو در ارتباط با تمدید معافیت های نفتی از تحریم های آمریكا ضد ایران اطلاع داد.
یك هیات كره ای هم هفته جاری به واشنگتن خواهد رفت تا با مقامات این كشور درباره تصمیم عدم تمدید معافیت از تحریم های نفتی ایران برای كره جنوبی و هفت كشور دیگر كه وارد كننده نفت ایران هستند مذاكره كند.
همچنین وزیر صنعت و تجارت ژاپن گفته است كه این كشور به دنبال تصمیم آمریكا برای عدم تمدید معافیت های تحریم های نفتی ایران، از ذخایر ملی نفت خود بهره برداری نخواهد كرد و به تازگی اتكای خویش را به تامین نفت خام ایران كاهش داده است.
نشریه تایم هم در گزارشی تحلیلی در این باره نوشت كه این اقدام با ایجاد مشكلاتی در كشورهایی همچون تركیه، چین و عراق می تواند نتیجه معكوس داشته باشد.
مدیرعامل پارس ایزوتوپ هم در پاسخ به این پرسش كه اگر تحریم های آمریكا ادامه و گسترش یابد و اروپا هم نتواند كاری برای مقابله با آن یا اقدامات جایگزین انجام دهد چه باید كرد؟ اظهار داشت: نگاه من این است؛ در شرایط فعلی آمریكا به كمتر از این كه ما دستان مان را بالای سرمان ببریم راضی نمی شود. اما ما در همین شرایط تحریم و با مشكلات زیادی كه وجود دارد، تلاش داریم طرف های خارجی خویش را حفظ نماییم.
همچنین یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه هم اكنون خیلی از خریداران سنتی نفت ایران در مقابل اقدام آمریكا در لغو معافیت های خرید نفت ایران مقاومت كرده اند، اظهار داشت: این اقدام آمریكا قابل تحقق نخواهد بود.
ولی الله نانواكناری هم در این باره با اشاره به اینكه آمریكا بعنوان مستكبر جهانی همواره با هر روش و حربه ای تلاش در حفظ سلطه گری های خود دارد، تصریح كرد: صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید
این درحالیست كه وزیر خارجه عربستان ضمن استقبال از عدم تمدید معافیت های نفتی از جانب آمریكا اعلام نمود كه عربستان از این اقدام آمریكا بعنوان گامی ضروری برای قرار دادن مسئولیت آن چه سیاست های بی ثبات كننده منطقه برعهده ایران خواند، كاملاً حمایت می كند.

***
دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به برگزاری نشست ” روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح” در مقر سازمان ملل در نیویورك، در صفحه ی توئیتر خود در این ارتباط نوشت: تصریح كرد: چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح، توسط آمریكا، رژیم صهیونیستی و چند متحد ماجراجوی آن در حال قربانی شدن است.

رییس قوه قضاییه آیین نامه اجرایی نحوه نگهداری و درمان مجانین مبحث تبصره ۱ ماده ۲۰۲ قانون آیین دادرسی كیفری را ابلاغ نمود.
غلامحسین اسماعیلی در اولین جلسه خبری خود در سال ۹۸ در سمت سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: اهمیت كار رسانه و سختی كارتان بر ما محرز است و ما هم در دستگاه قضایی بسیار سعی كردیم تا سختی قضاوت را به اثبات برسانیم ولی موفق نشدیم. وی از تغییر رئیس دیوان عالی كشور اطلاع داد و اظهار داشت: در انتخابات جدید دستگاه قضا رویكرد جوان گرایی در نظر گرفته شده است.
همچنین در جلسه امروز هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز، عیسی امینی با ۱۲رای و با اتفاق آرای اعضای هیات مدیره، برای یك سال دیگر به عنوان رئیس كانون وكلای دادگستری مركز انتخاب گردید.

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق شركت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر آن، در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار گردید. دراین جلسه وكیل مدافع چند متهم پرونده شركت بازرگانی پتروشیمی می گوید كه موكلانش در ارتباط با دور زدن تحریم ها، اجابت امر شرعی كرده اند. قاضی مسعودی مقام هم بعد از اعلام ختم جلسه ششم رسیدگی به این پرونده اظهار داشت: جلسه بعدی فردا بامداد برگزار می شود تا ادامه دفاعیات دریافت شود و بتوان نظر مقتضی را بیان كرد.
همچنین رئیس كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت كه پرونده دانشجویان پیراپزشكی دانشگاه آزاد به دستگاه قضائی ارجاع شده است و اظهار داشت: از نظر كمیسیون برای این دانشجویان حقوقی بوجود آمده و با اقدام دانشگاه آزاد در عدم پذیرش آنها به این افراد خسارت مادی و معنوی وارد شده است.

كریم كشاورز -فرزند بهمن كشاورز– به ایسنا اظهار داشت كه پدرش بامداد امروز به دلیل عارضه قلبی درگذشته است.
* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور كارهای امروز (سه شنبه) سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی را هم می توانید اینجا دنبال كنید.