در گزیده اخبار سیاسی دوم اردیبهشت بخوانید؛ دیدار روحانی و عمران خان، پیام های تبریك برای فرمانده جدید سپاه، برگزاری دو دادگاه جرایم اقتصادی

بهمن: دعوت دبیر هیئت دولت از مردم و كارشناسان برای اعلام نظر درباره ایجاد نهاد ملی حقوق بشر، استقبال رسمی روحانی از نخست وزیر پاكستان، مقامات در جریان سیل چه كردند؟، تعداد سرلشكرهای نیروهای مسلحایران به ۱۴ نفر رسید، پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده شركت پتروشیمی، پیام های تبریك به فرمانده جدید سپاه، پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات مالی و… همچون گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، دبیر هیئت دولت از مردم و كارشناسان برای اعلام نظر درباره ایجاد نهاد ملی حقوق بشر دعوت كرد وگفت: هدف از تشكیل نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی تجمیع، تقویت و هم افزا كردن ظرفیت های موجود در این حوزه می باشد.
همچنین اسحاق جهانگیری بامداد امروز در جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه تهران با اشاره به اینكه زنان بعنوان بخش مهمی از جامعه در پیشرفت همه جانبه كشور باید سهم و جایگاه شایسته خویش را داشته باشند، اظهار داشت: وقتی كه فرصت رقابت بوجود آمده است زنان جایگاه شایسته خویش را به دست آورده اند، اما وقتی زمینه رقابت نبوده است زنان نتوانستند جایگاه خویش را به دست آورند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور بامداد امروز به صورت رسمی از “عمران خان ” نخست وزیر پاكستان در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعد آباد استقبال كرد.
روحانی در نشست خبری خود با عمران خان ازتوافق ایران و پاكستان برای ایجاد نیروی واكنش سریع مشترك خبر داد و با اشاره به اینكه مسئله امنیت مرزهای دو كشور یكی از مباحث امروز بود، اظهار نمود: در ماه های اخیر متاسفانه شاهد تنش های در مرزهای دو كشور توسط تروریست ها بودیم، البته خوشحالیم كه طرف پاكستانی هم گروهك هایی كه فعالیت تروریستی دارند را به صراحت تروریست اعلام نموده و با آنها برخورد خواهند كرد.
در ادامه این نشست عمران خان با تاكید بر اینكه مهم ترین دلیل سفر من به ایران مسئله تروریسم بود، اظهار داشت: ما می دانیم ایران هم از تروریسم و گروه های تروریستی كه از خاك پاكستان استفاده می نمایند، رنج می برد.
همچنین با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاكستان، تهران و اسلام آباد یك سند همكاری در زمینه بهداشت و درمان امضا كردند.

محمدباقر قالیباف در حساب رسمی خود در توییتر پذیرش لوایح چهارگانه FATF را به ضرر كشور ارزیابی كرد و نوشت: در شرایط فعلی، پذیرفتن سفارش های FATF، بطور قطع به ضرر ماست، اما پاسخ سریع و صریح «بله» یا «نه»، منافع ملی امروز و فردای ما را تأمین نمی كند.
در همین رابطه علاءالدین بروجردی، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه اقدام اخیر آمریكا ضد سپاه سبب شده فضای مثبتی نسبت به لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص وجود نداشته باشد، اظهار نمود: هم اكنون لوایح CFT و پالرمو مسیر قانونی خویش را طی می كند و ما نمی توانیم در این باره نظر بدهیم بلكه باید منتظر باشیم ببینیم مجمع تشخیص چه تصمیمی در این رابطه می گیرد. وی ادامه داد: همه ما تابع قانون هستیم و خروجی تصمیم درباره cft و پالرمو هر چه باشد همه می پذیرند.

مقامات در جریان سیل چه كردند؟
سال ۹۸ از همان ابتدا سال سختی برای مسئولان اجرایی، دستگاه های مختلف و مردم بود. سیل در چند استان كشور سبب شد تا اولویت اول ایرانی ها از رئیس جمهور گرفته تا كوچك ترین نهادها رسیدگی به این مورد و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارات بیشتر و جبران خرابی های به وجود آمده باشد.

با ارتقاء درجه سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی فرمانده كل ارتش به درجه «سرلشكری» از جانب فرماندهی كل قوا، تعداد سرلشكرهای نیروهای مسلح كشورمان به ۱۴ نفر رسید. شب گذشته فرماندهی كل قوا در حكم انتصاب سردار پاسدار حسین سلامی بعنوان فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به او درجه سرلشكری اعطا كرد.
تبریك روحانی به سردار سلامی/تقدیر از خدمات سردار جعفری
تبریك ظریف به فرمانده جدید سپاه
پیام تبریك رئیس ستاد كل نیروهای مسلح به سرلشكر سلامی
تبریك جهانگیری به فرمانده جدید سپاه
تبریك رئیس دفتر رئیس جمهوری به سردار سلامی
پیام تبریك وزیر نفت به سردار سلامی
پیام سردار صفوی به سردار سلامی: ان شاءالله در دوران فرماندهی جدید شاهد تكامل همه جانبه سپاه باشیم
پیام وزیر دفاع به سردار سلامی: امیدوارم شاهد اعتلای بیشتر از پیش سپاه در گام دوم انقلاب اسلامی باشیم
ولایتی انتصاب فرمانده جدید سپاه را تبریك گفت
تبریك وزیر كشور به سردار سلامی
پیام تبریك صالحی به سردار سلامی
تبریك دبیر شورای عالی امنیت ملی به فرمانده جدید سپاه
پیام تبریك رئیس قوه قضائیه به سرلشكر «سلامی»
تبریك رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به سرلشكر سلامی
تبریك سردار غیب پرور انتصاب سرلشكر سلامی
تبریك «لاریجانی» به فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
پیام تبریك رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم كل قوا به سرلشكر سلامی
پیام تبریك رئیس مركز راهبردی سپاه به سرلشكر سلامی
پیام تبریك وزیر دادگستری برای انتصاب فرمانده كل سپاه
پیام تبریك رئیس مجمع به فرمانده جدید سپاه پاسداران
پیام تبریك فرماندهان ارشد سپاه به سرلشكر سلامی
تبریك فرمانده كل ارتش به سرلشكر سلامی
دریادار سیاری انتصاب سردار سرلشكر جعفری و سردار سرلشكر سلامی را تبریك گفت
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوبا شبكه العالم به شرح وظایف هوانیروز، نقش این یگان در دفاع مقدس، كمك به سیل زدگان و اقدام آمریكا ضد سپاه پرداخت. امیر قربانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه اقدام آمریكا ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می كنید؟ اظهار داشت: آمریكا ۴۰ سال است كه این اقدامات را انجام می دهد و مردم به خوبی این سیاست خبیثانه را می شناسند، آمریكا خودش تروریست است چگونه می تواند چنین اقدامی انجام دهد؟! اقداماتش در منطقه نشان دهنده تروریست بودنش است. او همینطور درباره تاثیر حریم ها بر نیروهای مسلح، اظهار داشت: ما تحریم را به جان خریدیم و برایمان یك فرصت بود، دشمنان ما هیچ زمانی دلشان برای ما نمی سوزد. تحریم ها هیچ گونه اثری بر توان ما در هوانیروز نگذاشته است و با قدرت ایستادگی و توانمندی را به منصه ظهور گذاشتیم.

وزیر امور خارجه آمریكا در نشستی محرمانه با چند تن از رهبران جامعه ایرانی_آمریكایی اظهار نمود كه دولت آمریكا به دنبال مداخله نظامی در ایران نیست و با احتیاط در به كار بردن لفظ “تغییر حكومت در ایران” اظهار داشت كه آمریكا بیشتر به دنبال آن است تا “رهبرانی غیرانقلابی” ایران را اداره كنند.
رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام نمود وزارت خارجه آمریكا امروز معافیت های خریداران نفت ایران را فسخ می كند و بر مبنای آن واردكنندگان نفت ایران معافیتی دریافت نخواهند كرد و در صورت متوقف نكردن واردات نفتی خود از ایران مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
رویترز همینطور خبرداد كه مقامات پیشین و كنونی آمریكا گفته اند كه واشنگتن می خواهد معافیت های تحریمی برای دولت ها و نهادهای خارجی طرف تعامل با سپاه پاسداران ایران در نظر بگیرد.

در پی احتمال عدم تمدید معافیت های نفتی هم سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح كرد كه این كشور با تحریم های یك جانبه اعمال شده ضد ایران مخالف است. ژنگ شوآنگ در یك كنفرانس خبری اظهار داشت كه همكاری دوجانبه چین و ایران مطابق مقررات انجام می شود.

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق شركت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر آن، در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار گردید. در این نشست متهم پرونده پتروشیمی اظهار داشت: اتهامات وارده را قبول ندارد و با اقداماتی كه انجام داده اند آبروی نظام را حفظ نموده اند. همینطور در این نشست وكیل مدافع متهم دفاعیات خویش را در مورد موكلش بیان كرد. در انتها قاضی ختم پنجمین جلسه رسیدگی را اعلام نمود و اظهار داشت: جلسه بعدی دادگاه به روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه موكول می شود.
امروز همینطور پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات اعتباری البرز ایرانیان، آرمان، ولیعصر و فردوسی در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار گردید و دراین جلسه نحوه قتل رئیس شعبه كرج یكی از موسسات مالی تشریح شد و بعد از آخر این جلسه دادگاه قاضی صلواتی اظهار داشت كه جلسه بعدی دادگاه فردا (سه شنبه) ساعت ۱۳ برگزار می گردد.
* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور كارهای امروز (دوشنبه) دوم اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی را هم می توانید اینجا دنبال كنید.