عضو هیات مدیره كنگره ایرانی ها كانادا: احتمال استرداد خاوری به ایران كم است

بهمن: عضو هیأت مدیره كنگره ایرانی ها كانادا درباره پیگیری های این نهاد مدنی در سوژه بازگرداندن خاوری به ایران می گوید احتمال استرداد خاوری به ایران كم است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، كنگره ایرانی ها كانادا اخیراً طومار آنلاینی به راه انداخته و از مردم خواسته با امضای این طومار اعتراض شان را به حضور مفسدان اقتصادی در كانادا به گوش مقامات دولت كانادا برسانند.
بیژن احمدی، عضو هیأت مدیره كنگره ایرانی ها كانادا در گفت و گو با یورونیوز ابعاد تازه ای از پیگیری های صورت گرفته در مورد پرونده خاوری را مطرح كرده و آگاهی داده كه این كنگره در حال رایزنی با چند وكیل متخصص است كه اگر دولت كانادا در این زمینه كاری نكند بوسیله آن وكلا بتواند پرونده را پیگیری كند.
متن این گفت و گو به شرح زیر است:
در این سال ها كنگره ایرانی ها كانادا به شكل خاص در پرونده خاوری چه پیگیری هایی داشته است؟
احمدی: كنگره ایرانی ها كانادا در مكاتبه و ملاقات مختلفی كه با مقام های دولت كانادا داشته خواهان این شده كه یا خاوری به ایران مسترد شود تا اینكه بتواند دوره محكومیت حكمی كه مقابل شان وجود دارد را بگذرانند و عدالت درباره پرونده ایشان رعایت شود. حكم كنونی برای پرونده خاوری اختلاس است كه شامل ۳۰ سال زندان می شود. اگر هم قوانین كانادا اجازه استرداد ایشان به ایران را نمی دهد پرونده ایشان در كانادا توسط دادگستری كانادا رسیدگی شود. متأسفانه از سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ كه پرونده ایشان بسیار مطرح بود هم با دولت محافظه كار استیون جوزف هارپر و هم با دولت لیبرال جاستین ترودو مساله را مطرح كردیم اما تابحال دولت پاسخگو نبوده است. حتی پس از اینكه خاوری حكم زندان گرفت هم دوباره این ماجرا را گوشزد كردیم و متأسفانه تا این لحظه نتیجه ای از پیگیری ها نگرفته ایم.
چرا قوانین كانادا اجازه استرداد خاوری به ایران را نمی دهد؟
در بعضی ملاقات ها با مقام های كانادایی در زمان دولت ترودو قبل از اینكه حكم ایشان قطعی شود، آنها اعلام نمودند كه كانادا فرد متهم را به كشوری كه در آن حكم اعدام اجرا شود، باز نمی گرداند. هم اكنون قرارداد استرداد مجرمان در ایران و كانادا هم وجود ندارد و نبود رابطه دیپلماتیك هرگونه مذاكره دیپلماتیك را در مورد چنین پروندهایی دشوار و غیرممكن می كند.
آیا فكر می كنید مطرح شدن پرونده مرجان شیخ الاسلامی بتواند به بررسی این پرونده كمك كند؟
با مطرح شدن پرونده مرجان شیخ الاسلامی آل آقا این این فرصت به وجود آمده كه بوسیله فشار افكار عمومی بتوانیم به دولت كانادا متذكر شویم كه دولت، دادگستری و مقام های امنیتی و قضائی كانادا اقدام لازم برای عدم ورود محكومان به فساد مالی به كانادا را انجام دهند و از سرمایه گذاری چنین افرادی چه از ایران و چه از سایر كشورها در خاك كانادا جلوگیری نمایند.
در طومار آنلاینی كه روی وب سایت تان قرار داده اید به برخورد دوگانه دولت كانادا با ایرانی ها اشاره كرده اید. در این مورد باز توضیح می دهید؟
خیلی از شهروندان ایرانی-كانادایی در روند مهاجرت، تمدید ویزا، گرفتن ویزا و تمدید كارت های مربوطه با مشكلات فراوانی روبه رو بودند. در بعضی مواقع حساب بانكی دانشجویان ایرانی كه در كانادا هستند با داشتن تنها چند صد دلار به خاطر تحریم ها بلوكه شده است.
چطور است كه ایرانی ها با مقدار كمی پول در حساب بانكی یا برای دریافت مهاجرت و دریافت ویزا با موانع بسیاری مواجه اند اما افرادی مانند خاوری یا متهمی مانند مرجان شیخ الاسلامی میلیون ها دلار، آنطور كه از سرمایه گذاری آنها مشخص است، وارد خاك كانادا كرده اند بدون آنكه مشكلی برای آنها به وجود آید.
خواسته مشخص شما از دولت كانادا سپس امضای طومار توسط ایرانی ها چیست؟
دولت كانادا باید در مقابل این مساله بایستد. همواره دولت كانادا این را مطرح كرده كه به قوانین جهانی برای مبارزه با پولشویی و فساد مالی پایبند است و این هم باید قسمتی از اقدام دولت كانادا باشد.
كنگره ایرانی ها كانادا یك سازمان غیرانتفاعی و مردم نهاد است. ما توان اجرایی نداریم بلكه می توانیم با فشار افكار عمومی و فشار رسانه ها و اقداماتی كه از طرف جامعه مدنی انجام می دهیم بتوانیم خواست جامعه ایرانی ها در كانادا را با مقام های دولتی و نمایندگان مجلس از احزاب گوناگون مطرح نماییم. ما خواهان رسیدگی دولت و نهادهای مربوطه به این مساله هستیم.
اگر همه این چیزهایی كه گفتید نتیجه نداد، تكلیف چه خواهد بود؟ به چه گام های بعدی فكر كرده اید؟
در حال مكاتبه و مشورت با چند وكیل متخصص در این زمینه هستیم تا اگر دولت نخواهد در این زمینه پاسخگو باشد ببینیم چطور می توانیم اقدام قانونی مورد نیاز را انجام دهیم. اما به هر شكل هم اكنون تقاضای ما این است كه ایرانی ها به صفحه كنگره ایرانی ها كانادا بروند و این و طومار را مطالعه و در صورت تمایل امضا كنند. هرچند تعداد امضاها بیشتر باشد ما بهتر می توانیم خواست جامعه ایرانی در كانادا را پیگیری نماییم. ما به دنبال این هستیم تا به دولت كانادا نشان دهیم افرادی كه در ایران فساد مالی می كنند و پول مردم ایران را به سرقت می برند جایی در كانادا ندارند.