دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: دنبال تشكیل مجلس سنا نیستیم

به گزارش بهمن رضایی اظهار داشت: اگر بخواهیم مشكلات كشور را حل نماییم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان پس از هر انتخابات هم استفاده نماییم.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا؛ محسن رضایی، در كنفرانس حكمرانی و سیاستگذاری عمومی اظها ر كرد: دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تبریك عرض می كنم، امیدوارم این رویكرد ملت ایران، به حیات طیبه خود ادامه دهد و دستاوردهای بیشتری را برای ما به ارمغان آورد. همینطور از مدیران پژوهشكده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری این كنفرانس تشكر می كنم.
وی افزود: یكی از دستاوردهای مهم انقلاب ما عرضه مدل جدیدی از حكمرانی در ایران و بلكه در جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تأسیس شده است كه بن مایه های آن از فرهنگ و تجارب ما و سوابق حكومت اسلامی بوده است. هر مبحث جدید و نوظهور در جهان، نیازمند پشتوانه های نظری و البته تجاربی است تا بالنده تر شود. برگزاری این همایش در چهلمین سال انقلاب، معنادار است و اعلان می كند كه نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حكمرانی است. بنابراین بحث سیاستگذاری باز، كه شاید از ادبیات كارآفرینی آمده است، هدف این همایش گذاشته شده است، ده سال پیش، پیشنهاد تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به دبیرخانه مجمع به تأسیس این پژوهشكده منجر گردید. دكتر سهراب پور از این مورد حمایت كردند و هیأت امنای مشتركی از مجمع و دانشگاه تشكیل شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امروز دهمین سال تأسیس پژوهشكده سیاستگذاری در دانشگاه صنعتی شریف است. هشت سال پیش پژوهشكده آینده پژوهی و سیاستگذاری هم بعد از آن در دانشگاه آزاد تأسیس شد با این وجود انتظار داریم كه تعامل بیشتری بین مجمع و نخبگان صورت بگیرد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشكلات كشور را حل نماییم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان پس از هر انتخاباتی استفاده نماییم. انتخابات ها باید شروع كارها باشد. با شروع كار هر دولت و مجلس، اگر مردم كنار بروند و تماشاچی شوند، حكمرانی ناقص می شود. نخبگان و مردم باید در اداره كشور و اقتصاد ایران، نقش پیدا كنند.
رضایی افزود: امروزه در سطح جهان چالش های جدی در زمینه حكمرانی وجود دارد. چالش حكمرانی با هویت مسأله ای جدی در جنبش های مردم فرانسه است. درس های مهمی در جنبش های فرانسه و بن بست برگزیت می بینیم. در انگلیس مردم بین هویت و اقتصاد، گرفتار چالش شده اند. چالش حكمرانی و دموكراسی و تعطیلی دولت آقای ترامپ در مقابل كنگره یك مساله مهم می باشد. چالش حكمرانی و توسعه در آسیا (چین) هم بسیار جدی است. حكمرانی و كارآمدی در داخل كشور هم مهمترین سوالی است كه باید به آن پاسخ دهیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: كشور ما در چهل سال قبل در همه بخش ها پیشرفت داشته اما در بعضی بخش ها پیشرفت ها خارق العاده و در بعضی بخش ها پیشرفت كم بوده است. نمایشگاه موشك ها و خودرو یك نشانه از این عدم توازن در كارآمدی و پیشرفت است. صنایع موشكی ما با وجود تحریم های گوناگون به پیشرفت هایی خارق العاده دست یافته است در حالیكه خودروسازی ما نتوانسته است رضایت مصرف كنندگان را جلب كرد.
ر رضایی با برشمردن چالش های داخلی كشور اظهار داشت: چالش پیوستگی نخستین چالش ما در عدم توازن در كارآمدی است كه به تغییر مكرر دولت ها و مجالس و رویكردهای آنان است. پیوستگی كارآمد ساز بین دولت ها دیده نمی گردد. چالش یكپارچگی و غلبه نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی هم در كشور ما دیده می شود. مثلاً ۲۷ دستگاه كشور در توسعه روستاها فعال می باشند اما با یكدیگر هماهنگی كمی داشته اند. چالش های سیاست زدگی، چالش تحمیل قدرت اجرایی، چالش نمایندگی اكثریت ضد اقلیت انتخاباتی هم در كشور ما تا حدودی وجود دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مجمع تشخیص یكی از وظایفش، افزایش كارآمدی نظام است. مجمع ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شكل گرفت. سپس وارد قانون اساسی شد و از سال ۷۵ تا ۸۴ مبحث سیاستگذاری یك وظیفه اصلی مجمع شد و از سال ۹۲ تا كنون علاوه بر فرایند سیاستگذاری، امر نظارت هم در مجمع مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی با اشاره به ارتباط مجمع با حكمرانی اظهار داشت: حكمرانی یك ظرفیت و قابلیت برای غنای نظام است و همزمان جامعه را برای رسیدن به اهداف یاری می كند. حكمرانی مجموعه اقدامات راهبردی قوای اصلی كشور است. حكومت متولی یك امر واحد است و استقلال قوای سه گانه برای انجام این امر واحد باید شكل بگیرد و به سه اقدام مستقل نباید منجر شود. قوای سه گانه در اثر دموكراسی تغییر می كند، اگر قرار باشد هر كدام نقشه راه جداگانه ای برای توسعه یا رفاه و امنیت داشته باشند، به تعداد دولت ها راه و برنامه جدای از یكدیگر خواهیم داشت.
رضایی با اشاره به مفهوم حكمرانی راهبردی اضافه كرد: مجمع یك ستاد و ابزار در اختیار رهبری نظام است كه حكمرانی راهبردی را در كشور به وجود می آورد. مساله مستشاری برای رهبر انقلاب، حل اختلاف، حل معضلاتی كه با استفاده از عادی قابل حل نیست. پیشنهاد سیاست های كلی به رهبر معظم انقلاب و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها از كاركردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در مجمع هم تعریف سیاست های كلی مورد تجدید نظر قرار می گیرد. هم الزامات و هم فرایند و ساز و كار اجرای سیاست های كلی را در مجمع مد نظر قرار داده ایم.
وی اظهار داشت: ما در مجمع، در سیاست های كلی، در سطح استراتژیك و فرابخشی نگاه می نماییم. به پدیده های نوظهور می اندیشیم. با این حساب داشتن ارتباط منطقی با اسناد بالادستی و سایر سیاست ها برای ما مهم می باشد. الزامات تحقق سیاست های كلی در این دوره مجمع ذهن ما را به خود مشغول كرده، ۸۰ درصد انتظارات نظام از سیاست های كلی تا كنون برآورده نشده است. اگر این سیاست ها و به خصوص سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا می شد، با تحریم و فشار، نباید به این وضعیت گرفتار می شدیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: صدمه شناسی فرآیند سیاستگذاری در مجمع انجام شده و از سیاست نویسی به سیاستگذاری وارد شده ایم. ما به اجماع نخبگانی در سیاستگذاری توجه بیشتری خواهیم كرد و سیاست های كلی را در نظام حقوقی كشور، جانمایی خواهیم كرد. تبیین جایگاه و مشروعیت مجمع اهمیت دارد و دنبال تشكیل مجلس سنا نیستیم. حتماً سطح تعاملات مجمع با دولت، مجلس و قوه قضائیه را افزایش خواهیم داد. مغایرت ها را باید كم كرد.
رضایی تصریح كرد: میزهای بخش مردمی، بخش خصوصی و بخش تعاونی در مجمع پیش بینی خواهد شد و به افزایش سطح تعاملات اقدام خواهیم كرد. همینطور هیأت عالی نظارت با ۱۵ نفر از اعضای مجمع تشكیل شده و با چابكی و سرعت عمل بر اجرای سیاست های كلی نظارت خواهند كرد.
در آئین گشایش دومین كنفرانس حكمرانی و سیاستگذاری عمومی، دكتر روستا آزاد، جانشین دبیر مجمع در امور سیاستگذاری، دكتر سعید سهراب پور، رئیس كنفرانس و رئیس پژوهشكده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، به بررسی نقش دولت و حاكمیت از منظرهای مختلف و ساختارهای اداره جوامع پرداختند.