سفیر آلمان در دیدار با مطهری: برای اجرایی كردن SPV فقط قدم های نهایی باقی مانده است

به گزارش بهمن نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رویكرد یكجانبه گرایی از جانب آمریكا و تلاش این كشور برای تحمیل دیدگاه­ های خود به كشورهای دیگر قوت گرفته، فلذا لازم است اروپا با استقلال در سیاست خارجی، قاطعانه و به صورت جدی مقابل این رویكرد آمریكایی­ ها بایستد.
به گزارش بهمن به نقل از خانه ملت، مكاییل كلور، برشتولد سفیر آلمان در تهران ظهر امروز (شنبه) با علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو كرد.
مطهری در ابتدای این دیدار با اشاره به تبادلات و گفت وگوهای خوب پارلمانی میان مجالس ایران و آلمان اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از افزایش ارتباطات خود با مجلس آلمان كه باعث ارتقا درك متقابل شده و در گسترش روابط دوستانه فیمابین به دولت های دو كشور كمك می نماید، استقبال می كند.
وی ادامه داد: تماس مستقیم میان نمایندگان دو كشور در سطوح مختلف همچون گروه های دوستی پارلمانی و كمیسیون های تخصصی دو مجلس؛ در تعمیق روابط و مرتفع ساختن برخی مشكلات و سو تفاهمات احتمالی مؤثر خواهد بود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این با اشاره به عهدشكنی دولت آمریكا و خروج این كشور از برجام اظهار داشت: پس از خروج دولت آمریكا از برجام، از اروپا بعنوان یك طرف مذاكرات انتظار می رود كه اقدامات عملی لازم را برای اجرای كامل برجام به عمل آورد اما متأسفانه تابحال اقدام مناسب و درخوری صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: رویكرد یكجانبه گرایی از جانب آمریكا و تلاش این كشور برای تحمیل دیدگاه های خود به كشورهای دیگر قوت گرفته است فلذا لازم است اروپا با استقلال در سیاست خارجی، قاطعانه و به طور جدی مقابل این رویكرد آمریكایی ها بایستد.
مطهری همینطور اظهار داشت: انتظار داریم هر چه زودتر ساختار مالی و بانكی موردنظر اتحادیه اروپا برای تداوم همكاری شركت های اروپایی و آلمانی با ایران مشخص و گام های عملی برای پشتیبانی از این شركت ها برداشته شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم دولت آلمان در تعلیق پروازهای هواپیمایی ماهان به آلمان اظهار داشت: این تصمیم با فضای دوستانه حاكم بر مناسبات دو طرف در تناقض است و با عنایت به اینكه دلیل اثبات شده ای برای این اقدام ذكر نشده است ما انتظار داریم كه دولت آلمان در تصمیم خود تجدیدنظر نماید.
مطهری در انتها این دیدار با اشاره به ظرفیت های خوب ایران و آلمان برای توسعه روابط فرهنگی فیمابین اظهار داشت: پیشینه فرهنگی غنی دو كشور و علاقه میان مردم دو ملت بستر مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی میان ایران و آلمان است كه باید از آنها به نفع دو ملت بهره برد.
مكاییل كلور- برشتولد هم در این دیدار ضمن اشاره به روابط دیرینه و سنتی آلمان و ایران اظهار داشت: به نظر من ملت دو كشور یك رابطه احساسی نسبت به یكدیگر دارند كه فراتر از روابط سیاسی و رسمی دو كشور است كه بر این بستر می توان روابط دو جانبه را بیشتر از پیش گسترش داد.
سفیر آلمان در تهران در ادامه با ابراز تأسف از خروج آمریكا از برجام اظهار داشت: دولت آلمان بارها از این اقدام ابراز تأسف كرده است و آلمان تلاش داشته است كه اتحادیه اروپا در پشتیبانی از تداوم برجام یكصدا باشد.
مكاییل كلور- برشتولد اضافه كرد: اروپا با تمام توان به دنبال اجرایی كردنSPV است و در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم.
وی اظهار داشت: برای اجرایی كردن SPV فقط قدم های نهایی باقی مانده است و طی چند روز آینده شاهد نهایی شدن این فرایند خواهیم بود.
سفیر آلمان در تهران در ادامه با اشاره به اهمیت كشورمان در منطقه اظهار داشت: آلمان اعتقاد دارد كه ایران از مهمترین كشورهای منطقه است و حل بحران ها و مشكلات منطقه هم نیازمند همكاری و مشاركت ایران است.
او در آخر بر اهمیت تقویت همكاریهای فرهنگی میان دو كشور و گفت وگوهای میان اندیشمندان ایران و آلمان در زمینه مباحث مبنایی مختلف تصریح كرد.