خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ دی ماه پاسخ های قانع كننده بطحایی، موافقت با بررسی ادعای اسماعیل بخشی، تاكید بر حذف ۴صفر از پول ملی و

بهمن: سوال نمایندگان از وزیر آموزش وپرورش درباره رتبه بندی فرهنگیان و دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش آموزان در مدارس، اعلام وصول سوال از وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی، ممنوعیت تبلیغ كالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی در صدا و سیما و مطبوعات، پیشنهاد فراكسیونی برای بودجه سال آینده، موافقت رئیس مجلس با بررسی ادعای «اسماعیل بخشی» در كمیسیون امنیت ملی، تجمع برخی از معلولان مقابل مجلس و…از جمله مهمترین اخبار امروز (یك شنبه) ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند كه می توانید مشروح آنرا در لینك های زیر بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشكیان برگزار گردید و طرح اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای كشور و تقویت آنها در امر صادرات، سوال نمایندگان از وزیر آموزش وپرورش درباره رتبه بندی فرهنگیان و دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش آموزان در مدارس و… بعنوان دستور كار مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

دراین جلسه حسین مقصودی در سوالش از وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش آموزان در مدارس، اظهار داشت: این كه وزیر می گوید از دانش آموزی به اجبار پولی گرفته نشده است، بی حرمتی به شأن و شعور مردم و توهین به آنها است، چون همه مدارس پول می گیرند تا كسری خویش را جبران كنند و ما همه این را می دانیم.
در پاسخ وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: گرفتن هرگونه وجه الزامی در مدارس از دانش آموزان اكیدا ممنوع است و اگر این اتفاق در هر مدرسه ای رخ داده است، نمایندگان مبحث را اعلام نموده تا سریعا مورد پیگیری قرار گیرد.
در ادامه نماینده مردم سبزوار از پاسخ های وزیر آموزش و پرورش قانع شد و اظهار داشت: چون وزیر آموزش و پرورش نمی تواند به سوالات پاسخ دهد و در حوزه اختیاراتش نیست؛ در این باره از رییس جمهور سوال می كنم.
همینطور نماینده مردم اصفهان در جریان طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت كه اراده قوی در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان وجود ندارد.
بطحایی در پاسخ به سوال حسن كامران در مورد رتبه بندی فرهنگیان، اظهار نمود: لایحه رتبه بندی معلمان تا آخر سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد كه امیدواریم گام مهمی برای ارتقای كیفیت نظام آموزش و پرورش باشد.
نمایندگان هم با ۱۱۲ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر این پاسخ ها را قانع كننده دانستند.

در حاشیه مجلس علی اصغر یوسف نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت استیضاح ها اظهار داشت: هیچ استیضاحی در دستور كار مجلس قرار ندارد و همه استیضاح ها از دستور كار خارج شده است.
همینطور یك عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول سوال از وزیر نفت اطلاع داد و اظهار داشت: سوال كریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر نفت در مورد عرضه توضیحات لازم درباره قراردادهای نفتی و مفاسد كلان اطلاع داد.
رئیس فراكسیون نمایندگان ولایی هم در توضیح جلسه فراكسیون ولایی با رئیس بانك مركزی اظهار داشت: طبق توضیحات رییس بانك مركزی دولت نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد و بانك مركزی در نظر دارد چهار صفر از پول ملی را حذف نمایند كه باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و صورت گیرد.

ناطقین امروز مجلس
نماینده تهران: نقدها باید در جهت افزایش قدرت و اقتدار بیشتر نظام باشد
انتقاد پژمان فر از وضعیت درآمدهای مالیاتی و جرایم در بودجه ۹۸
بادامچی: باید منشاء فسادهای كلان را شناسایی كنیم
نطق رحیمی جهان آبادی در مورد لزوم كاهش هزینه های داخلی و خارجی
نماینده خوی: مسئولان فكری به حال دهه شصتی ها كنند/كشور به مدیریت انقلابی نیاز دارد

***
در ادامه جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس در مصوبه ای تبلیغ كالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه كالای ایرانی در صدا و سیما و مطبوعات را ممنوع كردند.
در جریان بررسی طرح اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای كشور و تقویت آنها در امر صادرات هم نمایندگان در مصوبه ای مقرر كردند كه هیات نظارت بر قانون حداكثر استفاده از توان تولید داخلی تشكیل گردد.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراكسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست بامداد امروز این فراكسیون درباره بودجه سال ۹۸، اظهار داشت كه این فراكسیون می خواهد یك پیشنهاد فراكسیونی برای بودجه سال آینده ارائه كند.

سخنگوی فراكسیون امید اظهار داشت كه این فراكسیون از مسئولین وزارت اطلاعات برایبررسی ادعای اسماعیل بخشی و عرضه گزارش دراین باره دعوت كرده است.
در همین راستا علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رئیس مجلس با پیشنهاد بنده در خصوص رسیدگی به ادعاهای اسماعیل بخشی در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موافقت نمود.

تذكرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس
نماینده ایلام خطاب به رییس جمهور: فكری اساسی برای گرانی كالا كنید
نماینده لاهیجان: حقوق بازنشستگان را همسان سازی كنید
بیگلری: ایران خودرو و سایپا مثل شركت های آمریكایی قوانین تحریم را ضد ملت اجرا می كنند
حاجی بابایی: افزایش ۲۰ درصدی حقوق در هاله ای از ابهام است

***
جمعی از معلولان نیز بامداد امروز و در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كردند و آنها نسبت به نداشتن حداقل دستمزد بیمه توانبخشی و حق پرستاری انتقاد داشتند.
در انتها جلسه علنی هم یك عضو هیات رییسه مجلس تذكرات كتبی نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرایی كشور را قرائت كرد.