رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت وگو با ایسنا: مسئولان دانشگاه آزاد پاسكاری نكنند، ضرورت برخورد با مقصران آتش سوزی مدرسه زاهدان

بهمن: رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه «كوتاهی مسئولان آموزش و پرورش زاهدان و مدیران و مسئولان مدرسه اسوه حسنه زاهدان در حادثه آتش سوزی محرز است»، اظهار داشت كه درباره حادثه دلخراش دانشگاه آزاد مسئولان این دانشگاه پاسكاری نكنند و به دنبال برطرف نمودن اشكالات باشند.
محمد رضا عارف در گفت وگو با ایسنا، در توضیح اقدامات كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان اظهار نمود: پس از بروز حادثه، هیاتی از كمیسیون آموزش سفری به زاهدان داشته و در آن ضمن بازدید از محل وقوع حادثه با مسئولان مربوطه صحبت كردیم پس از آن یك جلسه در كمیسیون برای نمایش گزارش تشكیل شد.
وی اضافه كرد: روز گذشته كمیسیون جلسه ای دیگر را با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار كرد كه جمع بندی حكایت از قصور اداره كل آموزش و پرورش دارد.

مدیر، معاون و معلم مدرسه زمان حادثه آتش سوزی حضور نداشتند
عارف توضیح داد: بر اساس گزارش نمایش شده جابه جایی مدرسه بدون اطلاع آموزش و پرورش استان بوده است، جالب اینجاست كه ناحیه ۲ آموزش و پرورش زاهدان در فاصله ۳۰۰ متری این مدرسه واقع شده بود، اما اطلاعی از جابه جایی نداشت. از جانب دیگر در روز حادثه مدیر و معاون مدرسه حضور نداشتند. اتفاقی كه در زنگ تفریح رخ داده و حتی معلم هم در داخل مدرسه نبوده است.
وی اضافه كرد: در این مدرسه یك اتاق را پارتیشن بندی كرده و هفت دانش آموز كلاس اول را در قسمتی از این اتاق جا داده بودند كه ورود و خروج آنها به زحمت انجام می شد كه طبق گفته نمایندگان آنها برای جابه جایی بخاری نفتی مجبور بودند كه بخاری را كج كنند. تمامی شواهد و گزارشات حكایت از كوتاهی مسئولان آموزش و پرورش و مدیران و مسئولان مدرسه دارد كه جمع بندی كمیسیون برخورد با متخلفان است، شامل آنهایی كه نقش نظارتی داشته یعنی مسئولان ناحیه و آموزش و پرورش استان و شامل مدیران و مسئولان مدرسه كه باید با آنها هم به صورت جدی برخورد شود.

كمیسیون آموزش گزارشی از حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان را در مجلس قرائت می كند
وی اشاره كرد: قرار شد وزیر آموزش و پرورش ظرف یك هفته گزارشی از اقدامات انجام شده را به كمیسیون ارائه نماید. كمیسیون هم به استناد ماده ۴۵ آیین نامه گزارشی را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت می كند.
عارف در ادامه با تاكید بر ضرورت نوسازی مدارس فرسوده اظهار داشت: البته حادثه آتش سوزی در مدرسه غیرانتفاعی زاهدان رخ داده است كه انتظار می رفت آموزش و پرورش وقتی مجوز تشكیل مدرسه ای را می دهد حداقل امكانات ایمنی هم وجود داشته باشد، قابل توجیه نیست كه مجوزی به مدرسه غیرانتفاعی و غیردولتی داده شده اما حداقل های ایمنی را نداشته باشند. وجود كپسول آتش نشانی و مسائل اولیه ایمنی برای اطفای حریق و تبدیل بخاری های نفتی به بخاری های ایمن همچون كارهای اساسی است كه باید برای پیشگیری در تمامی مدارس وجود داشته باشد.

چند ۱۰ هزار بخاری نفتی نامطمئن در مدارس كشور وجود دارد
وی اضافه كرد: بر این اساس قرار شد كه وزارت آموزش و پرورش پیشنهادات خودرا برای ایمن سازی مدارس و نوسازی مدارس فرسوده به كمیسیون آموزش عرضه نماید تا كمیسیون در زمان بودجه آنرا لحاظ كند، چون متاسفانه در خیلی از استان ها همچون سیستان و بلوچستان و تهران درصد مدارس فرسوده به بالای ۳۵ درصد می رسد كه وضعیتی نگران كننده است. باید نوسازی مدارس در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد و دولت و مجلس شورای اسلامی هم آنرا دنبال كنند.
وی تصریح كرد: هم اكنون چند ۱۰ هزار بخاری نفتی نامطمئن وجود دارد كه باید آنها را با بخاری های ایمن و استاندارد جایگزین كرد. مقرر است وزیر آموزش و پرورش ظرف دو هفته تمامی پیشنهادات را نمایش كند.
رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی های این كمیسیون درباره دانشگاه آزاد، اظهار داشت: به محض وقوع حادثه دانشگاه آزاد كمیته ای مامور بررسی این حادثه شد، در همان ساعات اولیه برخی از نمایندگان در محل حادثه حضور پیدا كردند. بنده هم در بیمارستان با برخی از لطمه دیدگان ملاقات كردم. این حادثه دلخراش تاسف بار است. ما با خانواده های داغدار تماس گرفته و به آنها تسلیت گفتیم ولی به هرحال هیچ توجیهی برای این حادثه وجود ندارد.

مسئولان دانشگاه آزاد در مواجهه با حادثه پاسكاری نكنند
عارف با اشاره به حضور رییس دانشگاه آزاد در جلسه فردای این كمیسیون اظهار داشت: مقرر است رییس دانشگاه آزاد گزارشی را به كمیسیون نمایش كند البته كه برخورد با خاطیان ضروری می باشد. انتظار ما این است كه در دانشگاه آزاد در مواجهه با این حادثه پاسكاری صورت نگیرد، به هر حال مدیران فعلی این دانشگاه مسئول هستند. وقتی مسئولیت می پذیرند باید آگاهانه باشد و شرایط را درك كرده و اشكالات را سریع برطرف كند.
وی تصریح كرد: استفاده از وسائل نقلیه غیراستاندارد و نامطمئن توجیه پذیر نیست كه ظاهرا برخی از این وسائل از چند پارسال معاینه فنی نداشته است. معاینه فنی اتوبوس حادثه آفرین مربوط به سال ۹۱ بوده كه نتیجه آن بروز این اتفاق تلخ است.
رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درانتها به خانواده های داغ دیده در دو حادثه دلخراش آتش سوزی مدرسه زاهدان و دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تسلیت گفت.