سخنگوی كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور: نامزدهای انتخابات مجلس باید ۱۰ درصد رای حوزه فرعی و بیشترین رای در استان را كسب كنند

بهمن: سخنگوی كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور از بررسی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و كسب حداقل ۱۰ درصدی رای از حوزه فرعی و بیشترین رای در استان توسط نامزدهای انتخاباتی در جلسه امروز این كمیسیون اطلاع داد.
اصغر سلیمی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار نمود: در جلسه امروز موادی از استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان در ادامه با اشاره به تصویب ماده ۳ استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: بر طبق این ماده نامزدهایی كه حداقل ۱۰ درصد آرای حوزه انتخابیه فرعی یعنی شهرستان را كسب كنند و بالاترین رای را در استان داشته باشند بعنوان نماینده یا نمایندگان استان انتخاب خواهند شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس خاطرنشان كرد: بدین سان یك نماینده باید حداقل ۱۰ درصد رای حوزه فرعی و بیشترین رای استا را كسب كند. از جانب دیگر اگر كسی موفق به كسب ۱۰ درصد اولیه در شهرستان نشود به سراغ درصدها پایین تر می رویم.

وی ادامه داد: بعنوان مثال اگر فردی ۹/۸ و فردی دیگر ۹/۷ درصد حوزه فرعی رای كسب كنند از بین این دو كسی كه بیشترین رای استان را داشته باشد انتخاب خواهد شد؛ بدین سان دیگر ما دو دور انتخابات مجلس نداریم و در دور اول تكلیف همه روشن خواهد شد.

سلیمی در ادامه بیان كرد: از جانب دیگر هر یك از داوطلبان باید منحصرا از یك حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام كنند و ثبت نام در بیشتر از یك حوزه فرعی سبب ابطال ثبت نام و محرومیت از آن دوره انتخابات مجلس خواهد شد.

سلیمی تصریح كرد: هر داوطلب باید متولد حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد یا حداقل پنج سال سابقه سكونت مستمر در آن حوزه فرعی را داشته باشد یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از آن حوزه را داشته باشد.

وی در انتها اظهار داشت: به منظور تضمین نتیجه آرای حوزه انتخابیه در استان هیئتی بعنوان هیئت اجرایی در محل استانداری تشكیل خواهد شد كه استاندار بعنوان رئیس آن و مدیر كل ثبت احوال و رئیس دادگستری استان و یك فرد معتمد هر یك از هیئت های اجرایی حوزه ها فرعی در آن حضور خواهند داشت.