رویترز: مكانیسم ویژه اتحادیه اروپا تا سال آینده عملیاتی نمی گردد

بهمن: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد مكانیسم ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ كانال های پرداخت به ایران تا ابتدای سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری رویترز، سه دیپلمات گفته اند كه مكانیسم جدید اتحادیه اروپا برای تسهیل پرداخت برای صادرات ایران باید در ۴ نوامبر زمانی كه بخش دوم تحریم های آمریكا ضد این كشور اعمال می گردد از لحاظ قانونی به مرحله اجرا درآید اما این مكانیسم تا اوایل سال آینده عملیاتی نخواهد شد.

هدف از این مكانیسم دور زدن تحریم هایی است كه از اوایل نوامبر اجرایی می گردد و به واشنگتن اجازه می دهد هر بانكی كه تراكنش های مالی با ایران برای خرید نفت از این كشور را انجام می دهد هدف اقدامات تنبیهی خود قرار دهد.

بنابراین گزارش این مكانیسم بعنوان یك سیتم تهاتر عمل می كند كه با استفاده از یك واسطه اروپایی برای حفظ تجارت با ایران از نظام مالی آمریكا پرهیز می كند.

یك دیپلمات اروپایی در این باره اظهار داشت: ما در تلاشیم تا این مكانیسم را تا قبل از چهارم نوامبر به مرحله اجرا برسانیم و حدودا اطمینان داریم كه این كار صورت خواهد گرفت اما عملیاتی شدن آن زمان می برد و این زمان امكان دارد ماه ها به صورت بیانجامد.

این دیپلمات همینطور اظهار داشت: مكانی كه مقرر است دفتر اصلی اجرای این مكانیسم و دیگر مسائل مربوطه باشد هنوز معلوم نیست.

یك دیپلمات دیگر تصریح كرد: همه چیز برای شروع نمادین اجرای این مكانیسم آماده است تا نشان دهد كه تهران و اتحادیه اروپا به وعده های خود عمل می كنند. فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك از توافق طرف های برجام و اتحادیه اروپا برای تولید یك مكانیسم ویژه جهت حفظ كانال های پرداخت به ایران برای ادامه تجارت با این كشور اطلاع داد.

اتحادیه اروپا با حمایت چین و روسیه امیدوار است بعد از اجرای این تحریم های آمریكا با استفاده از ادامه تجارت با تهران این كشور را در توافق هسته ای كه در ۲۰۱۵ حاصل شد نگهدارد.

همچنین یك دیپلمات دیگر در این باره اظهار داشت: ما باید به ایرانیان نشان دهیم كه برای حفظ توافق هسته ای با وجود تحریم های آمریكا تلاش می نماییم تا آنها در این توافق بمانند و به علاوه بگوییم كه می توانیم به سرعت رو به جلو حركت نماییم.

با این حال این دیپلمات های اروپایی گفته اند كه این مكانیسم جدید برای حفظ تمام تجارت (با ایران) كافی نخواهد بود. هدف این است كه ایران را متقاعد به ادامه پایبندی به تعهداتش تحت توافق هسته ای كنند. توافقی كه رئیس جمهور آمریكا در ماه مه خروج خود از آنرا اعلام نمود و در ادامه این تصمیم خود اظهار داشت كه تحریم ها ضد ایران را باز می گرداند.

به گزارش رویترز، مكانیسم ویژه اتحادیه اروپا از دیگر ابتكار عمل های این اتحادیه برای حفظ تجارت شركت های اروپایی با ایران و محافظت از آنها در برابر تحریم های آمریكا پیروی می كنند.

یكی از این دیپلمات ها علاوه بر این اظهار داشت: اینكه آنها ببینند ما در حال انجام این كار هستیم حامل یك پیام مهم می باشد. آنها شاهد قوانین مسدود كننده و دیگر تلاش های اتحادیه اروپا بوده اند؛ ازاین رو این كار هم پیامی به آن ها ارسال می كند.

این دیپلمات اروپایی به یكی از اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای اشاره دارد كه بر مبنای آن اتحادیه اروپا با اجرای قوانین مسدود كننده خود به شركت های اروپایی اجازه می دهد با تحریم های فرامرزی آمریكا همكاری نكنند.