آوایی: رسیدگی های قضایی حرفه ای و دور از جناح بندی سیاسی باشد

بهمن: وزیر دادگستری اظهار داشت: مطمئن بودن مردم از اینكه رسیدگی های قضایی كاملا حرفه ای و به دور از تحریك پذیری و جناح بندی سیاسی است باید مدنظر قرار گیرد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، علیرضا آوایی در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الكترونیك قضایی كه بامداد امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار نمود: كار قوه قضاییه برقراری عدالت است و تشكیل این دفاتر بخشی از تحقق این هدف است اما عوامل فراوان دیگری باید وجود داشته باشد تا این كار را تكمیل كند.

وی ادامه داد: عوامل دیگری كه به جد می تواند بر ارتقای دستگاه قضایی و اجرای عدالت و اعتماد به این قوه اثرگذار باشد شامل حسن رفتار همكاران قضایی با مردم و اعتماد كامل و بدون شائبه مردم به سلامت كامل كاركنان قوه قضاییه است كه در نتیجه رفتار ما در دادرسی عادلانه و اطمینان از انجام آن محقق خواهد شد.

وی تصریح كرد: یك سری از كارها را ما انجام می دهیم اما مساله مهمتر ادراك و دریافت های جامعه از ما است.

وزیر دادگستری صبر و حوصله همكاران در مقابل شنیدن اظهارات اصحاب دعوی را با اهمیت خواند و اظهار داشت: مطمئن بودن مردم از اینكه رسیدگی های قضایی كاملا حرفه ای و توام با شرف قضایی و به دور از تحریك پذیری و جناح بندی سیاسی است باید مدنظر قرار گیرد.

آوایی اظهار نمود: قوه قضاییه مانند سایر قوا در مورد تبیین جایگاه، مشكلات و زحمات خود تلاش درخور انجام نداده است و از نظر تبلیغی ضعیف هستیم و در این خصوص شبهاتی وجود دارد كه باید برطرف شود.

وی اظهار داشت: به سرعت در رسیدگی معتقد هستیم و باید دقت نماییم در زمان متعارف رای پرونده صادر شود و در بعضی از پرونده ها حتما یك اطاله قابل قبول و متعارف كه به رای مطلوب منجر شود باید صورت گیرد.

وزیر دادگستری در مورد دفاتر خدمات الكترونیك قضایی اظهار نمود: مردم انتظار دارند خدمات قضایی با سهولت و سریع در اختیارشان قرار گیرد. توسعه سیستم پرونده قضایی یك امر مهم برای پیشگیری از بروز مفاسد است ازاین رو افزایش دقت و كیفیت در دادرسی و افزایش رضایتمندی را مدنظر قرار دادیم.

وی اظهار نمود: یكی از مهمترین مشكلات قضایی در بعضی مناطق اطاله دادرسی است بعضی از كارشناسان معتقد با استفاده از نرم افزارهای الكترونیكی می توان اطاله را تا ۵۰ درصد كاهش داد.

وزیر دادگستری اضافه كرد: دسترسی ساده به خدمات قضایی همواره یكی از دغدغه های مردم بوده است و باوجود همه تلاشی كه می گردد این مساله همواره مور اعتراض مردم است. مردم برای عرضه دادخواست، اظهارنامه و شكوائیه و… به مراجع قضایی رجوع می كردند و زمان زیادی صرف این كار می شد.

تصریح كرد: در سال ۹۶ حدود ۱۴.۵ میلیون پرونده در قوه قضاییه ثبت شده است كه این رقم بالاست و وسع دستگاه قضایی برای رسیدگی به این پرونده ها محدود است و با پیچیدگی هایی مواجه می باشد.

آوایی عنوان كرد: مبحث ابلاغ الكترونیك یكی از مهمترین اقدامات دفاتر خدمات الكترونیك قضایی است ولی اینكه این مقدار كافی نیست و ررای رضایت مردم باید كارهای بزرگتری در این خصوص صورت گیرد.

وی اظهار نمود: ما با اسم دین فعالیت می نماییم و با این كار توقع مردم را بالا برده ایم و می گوییم قضاوتی كه ما می نماییم دین است.

آوایی اضافه كرد: هیچ حكومتی و كارگزاران حكومتی اینقدر بارشان سنگین نیست كه همه رفتارهای آنها را هم به پای دین بنویسند.

وزیر دادگستری تصریح كرد: بدون شك آن مقدار كه كار كردیم قابل تقدیر بوده است اما كارهای بزرگتری هست كه باید انجام دهیم.

وی در انتها اظهار داشت: ما باید هر روز بر رضایتمندی مردم بیافزائیم و وسوسه ها، كف زدن ها و فحش دادن ها نباید ما را از مسیر حق منحرف كند و هر تصمیمی كه می گیریم بدانیم كه خدا ناظر است.