آغاز چهارمین جلسه دادگاه لاهه درباره مصادره اموال ایران

بهمن: بررسی شكایت ایران مربوط به توقیف اموال و دارایی ها و وضع محدودیت های غیر قانونی ضد بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شركت های ایرانی ضد دولت آمریكا در دیوان بین المللی دادگستری واقع در كاخ صلح شهر لاهه شروع شده بود، امروز آخر می یابد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، چهارمین و آخرین جلسه شكایت ایران به لاهه با مبحث رسیدگی به پرونده مصادره دارایی های بانك مركزی ایران از جانب آمریكا، شروع شد. امروز دفاعیات ایران برای بار دوم استماع می گردد.
محسن محبی، رئیس هیئت ایرانی در این نشست ادعاها و استدلال های مطرح شده توسط آمریكا در سومین روز (روز قبلی) جلسه استماع دیوان بین المللی دادگستری (دادگاه لاهه) رد كرد.
با توجه به اینكه جمهوری اسلامی ایران در شكایت خود از آمریكا كه در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ نزد دیوان بین المللی دادگستری به ثبت رسید، آمریكا را به نقض عهدنامه مودت سال ۱۹۵۵ بین دو كشور متهم كرده است، واشنگتن به بررسی این شكایت و صلاحیت دیوان ایراد مقدماتی وارد كرده و لایحه ایراد مقدماتی خویش را در تاریخ اول ماه می ۲۰۱۷ به ثبت رسانده است.
آمریكا در لایحه اعتراضی خود و در اولین جلسه استماع، كوشید با ادعای حمایت ایران از تروریسم و طرح ادعاهای سیاسی و انتساب برخی عملیات های انجام شده ضد این كشور به جمهوری اسلامی ایران، اقدامات غیر قانونی، احكام نامشروع و مغایر حقوق بین الملل خود در خصوص توقیف اموال و دارایی های ایران در خارج از كشور همچون بانك مركزی و تولید محدودیت ضد اتباع و شركت های تجاری ایرانی را توجیه كند.
همچنین نماینده آمریكا در همین راستا تصمیم به خروج این كشور از عهدنامه ۱۹۵۵ مودت را كه مبین ضعف رویكرد حقوقی و مستندات و استدلال های این كشور در ارتباط با این پرونده است، یك بار دیگر بیان كرد.
بر اساس این گزارش، در تاریخ سوم ژوئیه ۲۰۱۲ دادگاه منطقه كلمبیا در پرونده ای موسوم به «پترسون و دیگران» با ایراد افترا به جمهوری اسلامی ایران در خصوص دخالت در عملیات تروریستی، حكم به پرداخت ۸/۸ میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان و زیان دیدگان حادثه كشته شدن نیروهای آمریكایی در پایگاهی در بیروت در سال ۱۹۸۳ از محل دارائی های ایران صادر كرد كه در همین راستا، دادگاه جنوب نیویورك رای به توقیف ۱.۷۵ میلیارد یورو از اموال جمهوری اسلامی ایران نزد سیتی بانك نیویورك از محل مركز اوراق بهادار مركز بین المللی كلیر استریم مستقر در لوكزامبورگ داد و مبلغ مذكور از اموال بانك مركزی ایران به مدعیان پرداخت شد، احكامی كه اكنون در این پرونده مورد اعتراض و دادخواست جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.