لطمه تحریم های ضدایرانی آمریكا بر عراق

بهمن: نشریه آمریكایی پولیتیكو از علل عدم اعمال تحریم های ضدایرانی از جانب عراق نوشت و اشاره نمود كه تحریم های ضدایرانی آمریكا، مقامات عراقی را در تنگنا قرار داده است.
به گزارش بهمن به نقل از نشریه پولیتیكو، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با اشاره به زمان آغاز دور اول تحریم های آمریكا ضد ایران امسال اعلام نمود كه در كنار آمریكا به تحریم ها پایند خواهد بود. چیزی نگذشت كه در عرض یك هفته واقعیت برملا شد و مقامات عراقی تلاش كنند تا روابط تجاری ایران و بغداد پا بر جا باقی بماند.
عراق -كشوری كه مرزی ۱۴۵۸ كیلومتری با ایران دارد – به دلیل تحریم های ضدایرانی به شدت لطمه خورده است. این كشور برای تامین آب، برق، گاز و مواد غذایی به همسایه شرقی اش متكی است. آمریكا به دلیل حمله نظامی اش به عراق در سال ۲۰۰۳ سبب شده تا این كشور محتاج تجارت و خدمات عمومی ایران شود.
هنگامی كه جامعه جهانی از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۳ بر روی صدام، رئیس جمهور آن زمان عراق، تحریم هایی را اعمال كرد، اردن بیشترین ضربه را خورد چراكه این كشور از خرید نفت عراق محروم شده بود. حال می‎توان رابطه ی عراق و اردن را با رابطه ایران و عراق مقایسه نمود.
اگر عراق از تحریم ها سرپیچی كند، آمریكا مجازات كارش را نشانش می دهد و این مسئله سبب خواهد شد كه این كشور بیشتر تحت سلطه ایران قرار بگیرد. حال دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، ادعا می كند كه آمریكا می خواهد با همین مسئله در خاورمیانه مقابله كند.
حتی حیدر العبادی كه به شكلی طرفدار آمریكا به حساب می آید، هفته گذشته اعلام نموده بود كه با آن كه از لحاظ اخلاقی با تحریم های آمریكا مخالف است اما برای حفظ منافع مردم عراق، به تحریم های وضع شده ضد ایران پایبند خواهد بود. وی در روز سیزدهم آگوست به جمعی از خبرنگاران در بغداد اعلام نمود: ما نگفتیم كه به تحریم ها پایبند خواهیم بود. ما گفتیم كه تنها در تبادلات مان با ایران از دلار آمریكایی استفاده نخواهیم كرد. ما چاره ای نداریم.
به گزارش رسانه های عراقی، مقامات وزارت خزانه داری آمریكا از بانك مركزی عراق دیدار كرده و بیان كرده اند كه هر بانك عراقی را كه با ایران تراكنش مالی انجام دهد را تحریم خواهند كرد. اما حتی با این اوصاف عراق چاره ای جز ادامه ی روابط تجاری اش با ایران ندارد.
نشریه آمریكایی پولیتیكو در ادامه به شرح بعضی از دلایل عقب نشینی عراق از اعمال تحریم ها ضد ایران پرداخته و در مواردی هم ادعاهایی را مطرح كرده است. همچون این كه عراق به گاز ایران محتاج است. وزیر برق عراق در ژوییه ۲۰۱۷ اعلام نمود كه این كشور حداقل تا هفت سال آینده برای تامین الكتریسیته، به گاز ایران محتاج است. عراق با گازی كه از ایران وارد می كند، بیست درصد برق كشورش را تامین می كند. حتی با دریافت گاز ایران، عراق تنها می تواند هفتاد درصد نیاز الكتریسیته كشورش را رفع كند.
و یا این كه منابع آبی عراق تا حدودی به جریان رودهای دجله و فرات وابسته اند. معاون وزیر آب عراق اعلام نموده است كه سی درصد آب رود دجله از ایران نشئت می ‎گیرد. اگر عراق بخواهد تحریم ها را اعمال نماید، ایران به راحتی می ‎ تواند سیزده درصد از آبی كه با استفاده از این دو رود بزرگ وارد عراق می گردد را منحرف كند.
این نشریه مدعی است: ایران بازار عراق را مملو از كالاهای وارداتی ارزان قیمتی همچون مواد غذایی كرده است. این كار بر روی كشاورزی عراق تاثیر گذاشته است. اگر این كشور دست از خریدن محصولات ایرانی بكشد، آنوقت كشاورزان عراقی دیگر نمی توانند به میزان نیاز بازار محصول تولید كنند.
در ادامه این گزارش مدعی تاثیر آن چه اهرم فشار سیاسی ایران بر عراق خوانده اشاره كرده و علی رغم این كه مقامات ایرانی بارها تاكید كرده اند كه در امور داخلی هیچ كشوری به خصوص همسایگان دخالتی نداند ابراز عقیده شده است: اگر سیاسیون وفادار به ایران موفق به تشكیل دولت جدید شوند، حكام عراق تصمیماتی اتخاذ خواهند كرد كه بیشتر به مزاج ایران خوش بیاید.
با تمام این اوصاف عراق به ایران متكی است و نمی ‎تواند به سادگی ضد ایران تحریم اعمال نماید. عراق از كمبود منابع آبی و برقی در رنج است، در سراسر كشورش شاهد نارضایتی های عمومی است آمریكا هم در این اوضاع نامساعد روز به روز فشار بیشتری به این كشور می آورد. اگر آمریكا به این كار خود ادامه دهد امكان دارد عراق از واشنگتن رو برگرداند و به سمت تهران Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{mso-style-name: “Table Normal”;mso-tstyle-rowband-size: 0;mso-tstyle-colband-size: 0;mso-style-noshow: yes;mso-style-priority: 99;mso-style-parent: “”;mso-padding-alt: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;mso-para-margin-top: 0in;mso-para-margin-right: 0in;mso-para-margin-bottom: 10.0pt;mso-para-margin-left: 0in;line-height: 115%;mso-pagination: widow-orphan;font-size: 11.0pt;font-family: “Calibri”، “sans-serif”;mso-ascii-font-family: Calibri;mso-ascii-theme-font: minor-latin;mso-hansi-font-family: Calibri;mso-hansi-theme-font: minor-latin;mso-bidi-font-family: Arial;mso-bidi-theme-font: minor-bidi;}برود.