در گزیده اخبار سیاسی ۱۸ و ۱۹ مرداد بخوانید؛ مخالفت عراقی ها با تحریم ضد ایران، بازداشت ۳ متهم پرونده دانش آموزان یزدی، برداشتی از بسته ارزی

بهمن: بازداشت ۳ متهم در پرونده فوت دانش آموزان یزدی در گرجستان، ورود عفو بین الملل به مسائل داخلی ایران، مخالفت مقتدی صدر نوری مالكی با تحریم های آمریكا ضد ایران، گفت و گو با تخت روانچی، تاكید اردوغان بر توسعه مناسبات ایران و تركیه، عرضه بسته های تأمین، توزیع و نظارت كالاهای اساسی و دارو، برداشت صریح احمد توكلی از بسته ارزی دولت و… همچون گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، هجدهم و نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، در جلسه ستاد اقتصادی دولت كه به ریاست رئیس جمهور تشكیل شد، وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و بهداشت و درمان، بسته های تأمین، توزیع و نظارت كالاهای اساسی و دارو را عرضه كردند. برپایه این بسته ها، كه در تكمیل«طرح ساماندهی ارز» تهیه شده است، اقلام بیست گانه كالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم كه برای تهیه یا تولید آنها، ارز دولتی به نرخ رسمی تأمین می شود، در كلیه مراحل، از ثبت سفارش و تأمین ارز تا مراحل ترخیص، حمل و توزیع، مورد نظارت قرار می گیرد و به منظور بهره گیری از نظارت مردمی، با شفافیت كامل اطلاع رسانی عمومی می گردد.
همینطور احمد توكلی، رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در تحلیل كوتاه در توییتر خود نظر خویش را در مورد بسته ارزی دولت اعلام نمود و نوشت: «با بسته ارزی دولت، چنین به نظر می آید كه دولت چندان هم از دلار هفت هشت هزار تومانی بدش نیامده است. ولی باید بدانند كه گشایش در پرداخت های دولت خیلی كوتاه خواهد بود؛ چراكه خیلی زود تورم ناشی از ارز دوبرابر شده دولت و ملت را دچار مخمصه می كند.»

آیت الله امامی كاشانی در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان كرد: ایران زیر بار مذاكره با آمریكا نمی رود و موضع ایران همان است كه از ابتدا رهبر انقلاب اسلامی بیان نمودند. امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: بر فرض محال كه مذاكره ای اتفاق بیافتد، اما ترامپ حتما بساط را بر هم خواهد زد، چون دروغ می گوید. وی به آماری از روزنامه واشنگتن پست اشاره نمود و اظهار داشت: طبق گزارش این روزنامه ترامپ در ۵۵۸ روز گذشته چهار هزار و ۲۲۹ بار دروغ گفته است و پیمان شكسته است. همینطور در خلال دو ماه اخیر ۹۷۰ بار دروغ گفته و آن را نقض كرده است. بعد از روز اول كاری ترامپ تاكنون هر روز بیش از هفت دروغ می گوید. آدمی این چنین بی شخصیت كلامش به هیچ وجه بهایی ندارد.

محمود واعظی بعنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری كشورمان برای ابلاغ پیام حسن روحانی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه به آنكارا سفر كرد. وی در دیدار با اردوغان درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم های جدید آمریكا و مواضع كشورمان سخن گفت و بر عزم كشورمان بر مقاومت تا پشیمان كردن آمریكا از اقدام خود تاكید كرد اردوغان هم بر توسعه مناسبات ایران و تركیه تصریح كرد.

مجید تخت روانچی با اشاره به اینكه منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورك نباشیم در مورد احتمال مذاكره ایران و آمریكا اظهار می كند: «نباید بیهوده انتظار مردم بالا برود و بعد اتفاقی هم رخ ندهد، اگر چنین شود مردم ناراحت خواهند شد. من شخصاً زمینه ای برای مذاكره نمی بینم. اجرایی شدن هرچیز نیازمند زمینه ای است و الان زمینه این مورد فراهم نیست.»

سید مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر در اطلاعیه ای ضمن مخالفت با تحریم های آمریكا ضد ایران و كشورهای منطقه تصریح كرد كه در برابر اقدامات آمریكا دست بسته نخواهد ماند. رهبر جریان صدر درمورد اقدامات تحریمی دولت آمریكا ضد ملت های منطقه تاكید كرد: دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است.
نوری مالكی، معاون رئیس جمهور عراق هم ضمن دیدار با سفیر كشورمان در بغداد با تحریم های آمریكا ضد جمهوری اسلامی ایران مخالفت كرد.
همینطور سخنگوی دولت عراق ضمن ضمن مخالفت با تحریم های آمریكا ضد ایران اظهار داشت كه این كشور به معاملات دلاری با ایران آخر می دهیم.
در همین ارتباط یك عضو حزب دموكرات كردستان عراق با اشاره به اینكه موضع كردستان عراق در ارتباط با تحریم های آمریكا وابسته به موضع بغداد است اظهار داشت كه تحریم های آمریكا ضد ایران به اقتصاد كردستان صدمه می رساند.

با ابراز تاسف نسبت به اقدام آمریكا برای وضع مجدد تحریم ها ضد ایران، دولت سوئیس در سفارش ای به شركت های این كشور تصریح كرد كه باوجود بازگشت تحریم ها ضد ایران، روابط تجاری خود با تهران را ادامه دهند.
همینطور سفیر اتریش در گفت وگویی درباره اعتبار یك میلیارد یورویی اوبر بانك، بسته شدن تنگه هرمز، ضمانت اروپا برای برجام، نگاه اتریش به لغو یك جانبه برجام توسط ایالات متحده آمریكا و روابط دو جانبه صحبت و در بخشی از این گفت و گو تصریح كرد: نقض برجام توسط آمریكا صلح بین الملل را به خطر می اندازد.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به برگزاری تجمعات در بعضی از شهرهای ایران این تجمعات را صلح آمیز توصیف كرده و از مقامات ایرانی خواسته است تا از برخورد با شركت كنندگان در این تجمعات پرهیز كنند. این گروه همینطور خواهان رسیدگی به نحوه كشته شدن یك نفر در یكی از شهرهای برگزار كننده تجمعات شده است.این سازمان در بیانیه خود مدعی بازداشت ده ها نفر توسط نیروهای امنیتی در ایام اخیر شده است.

دادستان یزد از بازداشت ۳ متهم در پرونده فوت دانش آموزان یزدی در گرجستان خبر داد و اظهار داشت: بعد از بازداشت دو نفر از دست اندركاران اعزام دانش آموزان، با ارسال نیابت قضائی در كشور گرجستان هم یك متهم بازداشت شد.
همینطور دادستان تهران درباره لزوم همكاری قوا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: ما دست همكاری را به سمت قوا دراز می كنیم؛ نمی گردد دستگاه اجرایی بستر تصمیم باشد و از قوه قضاییه انتظار داشته باشیم و بخش تقنینی هم بیایند و كمك كنند، ما در بخش قوانین چیزی كه الان نیاز داریم به بخشی از موانعی است كه گاها دست و پا گیر می گردد. مثل موارد رسیدگی و موارد اعتراض. وی با اشاره به پرونده های در پیچ و خم مانده اضافه كرد: عوامل اصلی فساد با شناخت از قانون خودشان را نجات داده اند.