معاون اول دادستان كل كشور: برخورد مردم نباید به گونه ای باشد كه در زمین دشمن بازی كنند

بهمن: معاون اول دادستان كل كشور اظهار داشت: در این مقطع زمانی كه دشمن با تولید اتاق فكر، جنگ اقتصادی درست كرده است، مردم باید بیشتر توجه نمایند كه مبادا برای درخواست مطالبه حقی در زمین دشمن بازی كنند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در پاسخ به سئوالی در ارتباط با برخورد با مفاسد اظهار نمود: یكی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری بخصوص در سال های اخیر مبحث برخورد با مفاسد بخصوص مفاسد اقتصادی بوده است. با عنایت به مسائلی كه به تازگی اتفاق افتاده است در حال جنگ با دشمن هستیم؛ روزانه هزاران نفر در زمین دشمن، در آمریكا در حال فكر كردن هستند كه چگونه می توانند اقتصاد ایران را برهم بزنند.

این مقام قضایی با اشاره به مطالبات رهبری در دو مبحث اشتغال جوانان و معیشت مردم، اظهار داشت: ایشان در دیدار اخیرشان اشاره كردند كه قوای سه گانه باید درباره این مورد فكر كنند. خوشبختانه جلسه ای با حضور سران سه قوه و بعضی از مسئولان نظام تشكیل شد، هفته ای یك جلسه برگزار می گردد كه در این رابطه تصمیمات بسیار مهمی گرفته شده است كه بعضی ها ابلاغ و برخی هم در شرف ابلاغ است، مهم این است كه تعامل بسیار جدی در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد و مورد تاكید روسای سه قوه است.

مصدق اضافه كرد: برای رسیدگی به جرایمی كه روزها و ماه های اخیر در مورد سكه، طلا، ارز و مسائل پولی و همینطور خودرو صورت گرفته است، به تازگی با دستور ریاست قوه قضاییه و دادستان عمومی و انقلاب تهران، سه بازجو بصورت تمام وقت موظف شده اند كه هر كدام به یكی از این پرونده ها رسیدگی كنند و چنانچه افترا افراد محرز شود در فرصت بسیار كوتاه، قرار جلب به دادرسی و كیفرخواست صادر و به صورت خارج از نوبت در دادگاه به این پرونده ها رسیدگی خواهد شد.

معاون اول دادستان كل كشور در ادامه در پاسخ به این سوال كه مردم انتظار دارند در جریان رسیدگی به این پرونده ها قرار گیرند و روند اطلاع رسانی دراین رابطه چگونه است، اضافه كرد: مبحث تقویت بعد رسانه ای دستگاه قضا یكی از مطالبات مقام معظم رهبری است كه در دیدار اخیر مسئولان قضایی با معظم له عنوان شد.

وی با تاكید براینكه برخورد با متخلفین در هر سطحی همواره از دغدغه های مهم دستگاه قضا بوده و در این زمینه جدیت و اهتمام ویژه در این دستگاه وجود داشته است، خاطرنشان كرد: همانطور كه می دانید در سال های اخیر دانه درشت های بسیاری پای میز محاكمه كشانده شده اند و از هر جناحی هم كه بوده اند، قوه قضاییه بصورت جدی و بدون هیچ مسامحه ای با آن ها برخورد كرده است و محاكمه شده اند و حكمشان در حال اجرا می باشد.

مصدق با عنایت به سخنان رهبری مبنی براینكه اطلاع رسانی به معنای گزارش دادن به مردم نیست بلكه بدین معنا است كه باید فنی و تقویت شود و مراكز و تشكیلات اطلاع رسانی در قوه قضاییه تولید گردد، افزود: این مورد می تواند با ساخت مستندهایی با محوریت پیشگیری از وقوع جرم در دستور كار قرار گیرد كه هم جنبه اطلاع رسانی و هم جنبه پیشگیرانه داشته باشد و با نگاه حرفه ای توسط افراد كاردان و گروه های نخبه باید صورت گیرد و امیدواریم كه مردم بصورت شفاف در جریان امور قرار گیرند. در زمینه اطلاع رسانی شفاف باید تا حدی كه قانونگذار اجازه داده است نسبت به اطلاع رسانی برخی پرونده ها اقدام نمود.

این مقام قضایی افزود: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف و بخصوص سال های اخیر در خصوص امید بخشی به مردم، این نكته بسیار مهم در زمینه اطلاع رسانی باید در عین صحت و دقت در گفتار هم مورد توجه مسئولان قضایی قرار گیرد، خود ما در دادستانی كل كشور با برگزاری جلسه هفتگی شورای رسانه در این زمینه برنامه ریزی های لازم را در دستور كار قرار داده ایم.

معاون اول دادستان كل كشور در ادامه خاطرنشان ساخت: دادستان ها به صورت جدی در حال رسیدگی به پرونده ها هستند، امروز دادستان ها در سراسر كشور بعنوان مدعی العموم و آیینه تمام نمای جامعه برای احیای حقوق عامه وارد عمل شده و در حال فعالیت هستند، دادستان یعنی مدعی العموم و به نمایندگی از جامعه در تمام مواردی كه تخطی در جامعه می شود، ورود می كند.

وی تصریح كرد: امروز دادستان ها در سراسر كشور به صورت جدی وارد عمل شدند و موفقیت های بسیار خوبی داشتند، اما نكته مهم این است كه اگر دادستان بعنوان احیای حقوق عامه وارد می گردد به معنای دخالت در كار مجریه نیست، به همین جهت ریاست قوه قضاییه دستور دادند كمیته ای زیر نظر دادستان كل كشور تشكیل و دستور العملی تهیه شود كه محدوده كار دادستان ها در جهت احیای حقوق عامه در چه حدی باشد كه با كارهای وزارت خانه ها و سایر نهادها تداخل نكند.
مصدق افزود: این كمیته یك ماه پیش تشكیل شده است، اعضای این كمیته شامل رئیس سازمان بازسی كل كشور، رئیس دیوان عدالت اداری و دادستان كل كشور و چند نفر دیگر هم هستند، شش جلسه چند ساعته با حضور اعضای این كمیته برگزار و پیش نویس آماده عرضه به رئیس قوه قضاییه است، اگر این پیش نویس تصویب و به دادستان ها ابلاغ شود، وظیفه دادستان ها بصورت شفاف در برخورد با احیای حقوق عامه كاملا مشخص خواهد شد.

وی در انتها با اشاره به اینكه مردم ما فهیم و غیور هستند و برخورد مردم نباید به گونه ای باشد كه در زمین دشمن بازی كنند، اضافه كرد: در این مقطع زمانی مهم این است كه دشمن با درست كردن اتاق فكر، جنگ اقتصادی درست كرده است، مردم باید بیشتر توجه نمایند كه مبادا برای درخواست مطالبه حقی در زمین دشمن بازی كنند و در چهل سال قبل مردم از نظام، رهبری، حاكمیت و دولت دفاع كرده اند و امروز هم به صورت جدی از دولت پشتیبانی خواهند كرد تا در كارشان موفق خواهند بود.